The Paschal Faith of the Apostle Thomas (John 20:24-29)
Łukasz Grzegorz Florczyk
Faculty of Theology of the University of Opolehttps://orcid.org/0000-0002-4490-3522
Abstract
John the evangelist presented various dimensions of faith in the risen Jesus in his work. The beloved disciple believed after he had seen an empty tomb, in which only the linen clothes and the face cloth had been left (John 20:8). Mary Magdalene believed after the glorified Christ, whom she had earlier confused with the gardener, had spoken to her (John 20:14-16). The disciples believed when they saw their risen Master and His wounds (John 20:20). Thomas got rid of his doubts and believed because of the encounter with Jesus, who allowed him not only to see but also to touch His hands and side (John 20:24-28). Finally, there are also those who did not see Jesus and His spectacular signs, and yet believed in Him (John 20:29). This article presents a detailed analysis of the pericope of the meeting between the risen Christ and Thomas (John 20:24-29). This was a breakthrough moment in the apostle’s life and it was associated with two types of transition: from doubt to mature faith and from the conditions imposed on Jesus to a strong confession of faith: „My Lord and my God!”
Keywords:
Thomas, risen Jesus, doubts, hands and side, confession of faithReferences
Alves Manuel. 1989. „«Pokój mój daję wam» (J 14,27)”. Tłum. Lucjan Balter. Communio 9 (5): 20–26.
Google Scholar
Beasley-Murray George. 2002. John (Word Biblical Commentary 36). Dallas: Word, Incorporated.
Google Scholar
Benedykt XVI. 2006. Tomasz (Audiencja generalna z 27 września 2006). https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/audiencje/ag_27092007.html (20.01.2020, 25.01.2020, 25.02.2020).
Google Scholar
Borchert Gerald. 2003. John 12–21 (The New American Commentary 25B). Nashville: Broadman & Holman Publishers.
Google Scholar
Brown Raymond. 2008. The Gospel According to John (XIII–XXI): Introduction, Translation and Notes (The Anchor Yale Bible). New Haven – London: Yale University Press.
Google Scholar
Bryant Beauford, Krause Mark. 1998. John (The College Press NIV Commentary). Joplin: College Press Publishing Company.
Google Scholar
Carson Donald. 1991. The Gospel According to John (The Pillar New Testament Commentary). Grand Rapids – Leicester: InterVarsity Press, W.B. Eerdmans Publishing Company.
Google Scholar
Draguła Andrzej. 2015. Emaus. Tajemnice dnia ósmego. Warszawa: Więź.
Google Scholar
Fausti Silvano. 2009. Rozważaj i głoś Ewangelię. Wspólnota czyta Ewangelię według świętego Jana. Tłum. Bruno Gancarz. Kraków: Bratni Zew.
Google Scholar
Forstner Dorothea. 1990. Świat symboliki chrześcijańskiej. Tłum. Wanda Zakrzewska, Paweł Pachciarek, Ryszard Turzyński. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Pax”.
Google Scholar
Gangel Kenneth. 2000. John (Holman New Testament Commentary; Holman Reference 4). Nashville: Broadman & Holman Publishers.
Google Scholar
Grzegorczykowa Renata. 2009. Błogosławieni czy szczęśliwi? (Uwagi w związku z nowym tłumaczeniem Błogosławieństw). W Polszczyzna biblijna między tradycją a współczesnością. T. II. Red. Wiesław Przyczyna, Stanisław Koziara, 293–304. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej „Biblos”.
Google Scholar
Haenchen Ernst, Funk Robert, Busse Ulrich. 1984. John 2: A Commentary on the Gospel of John. Chapters 7–21 (Hermeneia: A Critical and Historical Commentary on the Bible). Philadelphia: Fortress Press.
Google Scholar
Hanelt Tadeusz. 2009. „Znaczenie liczb w Starym Testamencie”. Studia Gnesnensia 23: 55–64.
Google Scholar
Hawthorne Gerald. 1996. Pokój. Tłum. Barbara Olszewska. W Słownik wiedzy biblijnej. Red. Bruce Metzger, Michael Coogan, 606–607. Warszawa: Vocatio.
Google Scholar
Jasiński Andrzej S. 1996. Jezus jest Panem. Kyriologia Nowego Testamentu. Wrocław: Wydawnictwo św. Antoniego.
Google Scholar
Kaczmarczyk Józef. 1949. Życie i działalność Jezusa Chrystusa w świetle czterech Ewangelij. Kraków: Wydawnictwo Mariackie.
Google Scholar
Keener Craig. 2000. Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu. Tłum. Zbigniew Kościuk (Prymasowska Seria Biblijna). Warszawa: Vocatio.
Google Scholar
Kӧstenberger Andreas. 2004. John (Baker Exegetical Commentary on the New Testament). Grand Rapids: Baker Academic.
Google Scholar
Lenski Richard. 1961. The Interpretation of St. John’s Gospel. Minneapolis: Augsburg Publishing House.
Google Scholar
Lincoln Andrew. 2005. The Gospel According to Saint John. Peabody: Hendrickson Publishers.
Google Scholar
MacArthur John. 2008. John 12–21 (The MacArthur New Testament Commentary). Chicago: Moody Publishers.
Google Scholar
Mędala Stanisław. 2010. Ewangelia według świętego Jana: rozdziały 13–21. Wstęp – przekład z oryginału –
Google Scholar
omentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament IV/2). Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.
Google Scholar
Morris Leon. 1995. The Gospel According to John (The New International Commentary on the New
Google Scholar
Testament). Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans Publishing Co.
Google Scholar
Muszyński Henryk. 2010. „Pokój mój daję wam” (J 14,27) – Imiona pokoju. W Niech słowa religii
Google Scholar
będą zawsze słowami pokoju (Colloquia Torunensia 15). Red. Jerzy Bagrowicz, 83–91. Toruń: Towarzystwo Naukowe w Toruniu.
Google Scholar
Nestle Eberhard, Nestle Erwin, Aland Barbara, Aland Kurt i in. 2013. Novum Testamentum Graece. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft.
Google Scholar
Okure Teresa. 2000. Ewangelia według świętego Jana. Tłum. Henryk Bednarek. W Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Red. William Farmer, 1302–1363. Warszawa: Wydawnictwo Księży Werbistów „Verbinum”.
Google Scholar
Osborne Grant. 2007. The Gospel of John. W John and 1–3 John (Cornerstone Biblical Commentary 13). Red. Philip Comfort, 3–313. Carol Stream: Tyndale House Publishers.
Google Scholar
Piwowar Andrzej. 2010. Greka Nowego Testamentu. Gramatyka. Kielce: Instytut Teologii Biblijnej „Verbum”.
Google Scholar
Rode Maksymilian. 1983. „Filozofia idei pokoju w Nowym Testamencie”. Studia Filozoficzne 27 (11–12): 129–144.
Google Scholar
Rosik Mariusz. 2009. „Zmartwychwstały Chrystus – źródło zbawczych darów (Łk 24,36-49)”. Verbum Vitae 15: 171–188.
Google Scholar
Sielepin Adelajda. 1994. „Zmartwychwstanie a pokój w świetle czwartej Ewangelii”. Analecta Cracoviensia 26: 237–248.
Google Scholar
Sloyan Gerard. 1988. John (Interpretation: A Bible Commentary for Teaching and Preaching). Atlanta: John Knox Press.
Google Scholar
Stachowiak Lech. 2008. Ewangelia według św. Jana. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 4). Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Szewc Eugeniusz. 1988. Pokój Chrystusa. W Teologia pokoju. Red. Stanisław Napiórkowski, 25–68. Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów.
Google Scholar
Tabaczyński Wojciech. 2001. „Chrystofanie wielkanocne w świetle psychologii i psychopatologii spostrzegania”. Warszawskie Studia Teologiczne 14: 141–148.
Google Scholar
Talbert Charles. 2005. Reading John. A Literary and Theological Commentary on the Fourth Gospel and the Johannine Epistles (Reading the New Testament Series). Macon: Smyth & Helwys Publishing.
Google Scholar
Tranda Zdzisław. 2002. Wierny Tomasz. W Dwunastu Apostołów. Red. Jan Turnau, 39–44. Kraków: Znak.
Google Scholar
Utley Bob. 1999. The Beloved Disciple’s Memoirs and Letters: The Gospel of John, I, II and III John (Study Guide Commentary Series 4). Marshall: Bible Lessons International.
Google Scholar
Watson J.D. 2017. Słowo greckie na każdy dzień roku. Inspiracje z Nowego Testamentu. Tłum. Włodzimierz Tasak. Warszawa: Vocatio.
Google Scholar
Watson J.D. 2017. Słowo hebrajskie na każdy dzień roku. Inspiracje ze Starego Testamentu. Tłum. Aleksandra Czwojdrak. Warszawa: Vocatio.
Google Scholar
Westcott Brooke. 1908. The Gospel According to St. John. London: J. Murray.
Google Scholar
Whitacre Rodney. 1999. John (The IVP New Testament Commentary Series 4). Downers Grove: InterVarsity Press.
Google Scholar
Wieczorek Tomasz. 2007. „«Niewierny» Tomasz jako uczeń Jezusa w Ewangelii według św. Jana”. Studia Elbląskie 8: 123–140.
Google Scholar
Witczyk Henryk. 2000. „Pokój wam!” (J 20,19.21). Janowe rozumienie pokoju. W Wszystko czynię dla Ewangelii. Księga Pamiątkowa ku czci o. prof. Hugolina Langkammera OFM. Red. Gabriel Witaszek, Antoni Paciorek, Andrzej Kiejza, 475–487. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Witczyk Henryk. 2016. „Zmartwychwstały Pan Jezus – radość Ewangelii (J 20,20b)”. Łódzkie Studia Teologiczne 25 (3): 5–24.
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.