The Question of the Indication and Meaning of the Terms nihil and malum According to Anselm of Canterbury in Chapters X–XI of the Tract De casu diaboli

Krzysztof Krzysztof Flis

KUL

Abstract

This article is an attempt to analyse the views of St. Anselm of Canterbury regarding the reference of the terms nihil and malum. In the first part of the article the aim of Anselm’s philosophy and the method he uses are characterised. Then the category of rectitudo, which is the supreme principle of Anselm’s doctrine, was discussed. It is the rule of action of the whole creation according to the Creator’s plan. Rectitudo also has a normative dimension
because it is such an action of created beings which, in fulfilling their duties, make restitution and with the Creator’s help regain the lost original state. The last part contains the characteristics of the theory of language, including the analysis of two meanings of the verb significare. In Polish these two senses are rendered by the terms: mean and signify. A statement means something when it is a carrier of content and signifies when it is properly constructed and states what is. Analysing the terms “nothing” and “evil”, Anselm emphasises that they mean but do not signify. He also gives a definition of evil as the absence of what ought to be or is beneficial to be. Although “nothing” and “evil” are not actually something,
they are nevertheless spoken of as if they were something existing. Anselm rejects arguments for the thesis that evil is something. In doing so, he refers to the definition of evil as
lacking something, and to the fact that the existence of a name does not imply the existence of the entity denoted by that name.

Keywords:

Anselm from Canterbury, evil, nothing, meaning

Św. Anzelm z Cantenbury. 1992. Monologion. W Monologion, Proslogion. Tłum. Tadeusz Włodarczyk. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Św. Anzelm z Cantenbury. 1992. Proslogion. W Monologion, Proslogion. Tłum. Tadeusz Włodarczyk. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Św. Anzelm z Canterbury. 2011. O prawdzie. W O prawdzie. O wolności woli. O upadku diabła. Tłum. Andrzej P. Stefańczyk. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
  Google Scholar

Św. Anzelm z Canterbury. 2011. O wolności woli. W O prawdzie. O wolności woli. O upadku diabła. Tłum. Andrzej P. Stefańczyk. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
  Google Scholar

Św. Anzelm z Canterbury. 2011. O upadku diabła. W O prawdzie. O wolności woli. O upadku diabła. Tłum. Andrzej P. Stefańczyk. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
  Google Scholar

Św. Anzelm z Canterbury. 2016. O zgodności przedwiedzy, predestynacji i łaski Bożej z wolną wolą. W O zgodności przedwiedzy, predestynacji i łaski Bożej z wolną wolą. Fragmenty filozoficzne. Tłum. Andrzej P. Stefańczyk. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  Google Scholar

Św. Anzelm z Canterbury. 2016. Fragmenty filozoficzne. W O zgodności przedwiedzy, predestynacji i łaski Bożej z wolną wolą. Fragmenty filozoficzne. Tłum. Andrzej P. Stefańczyk. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  Google Scholar

Św. Anzelm z Canterbury. 2015. O Gramatyku. W O Gramatyku. Dialog o Paronimach. Red. Monika Malmon. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  Google Scholar

Arystoteles. 2003. Hermeneutyka. W Arystoteles. Dzieła wszystkie. T. 1. Tłum. Kazimierz Leśniak. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Św. Augustyn z Hippony. 1994. Wyznania. Tłum. Zygmunt Kubiak. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Św. Augustyn z Hippony. 2001. O naturze dobra. W Dialogi filozoficzne. Tłum. Maria Maykowska. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Św. Augustyn z Hippony. Contra Secundam Iuliani Responsionem Imperfectum Opus. W Patrologiae cursus completus. Red. Jacques-Paul Migne. Parisiis 1865.
  Google Scholar

Grzesik Tadeusz. 2012. Proces racjonalizacji wiary na tle sporu tzw. dialektyków z antydialektykami. W Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Red. Agnieszka Kijewska. Kraków: WAM.
  Google Scholar

King Peter. 2004. Anselm’s philosophy of language. W The Cambridge Companion to Anselm. Red. Brian Davies, Brian Leftow. Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521807468.005   Google Scholar

Swieżawski Stefan. 2012. Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Orygenes. 1996. O zasadach. Tłum. Stanisław Kalinkowski. Kraków: WAM.
  Google Scholar

Zieliński Edward I. 2012. Wiara poszukująca zrozumienia: św. Anzelm z Aosty. W Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Red. Agnieszka Kijewska. Kraków: WAM.
  Google Scholar


Published
2022-06-29

Cited by

Flis, K. K. (2022). The Question of the Indication and Meaning of the Terms nihil and malum According to Anselm of Canterbury in Chapters X–XI of the Tract De casu diaboli. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 42(1), 95–111. https://doi.org/10.25167/sth.4132

Authors

Krzysztof Krzysztof Flis 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2022 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.