Pubblicato il: 2023-12-28

Miedzioryt nagrobka Eufemii Raciborskiej

Grzegorz Kublin
Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
Sezione: Articoli di teologia e di storia della Chiesa
DOI https://doi.org/10.25167/sth.5201

Przyczynek do badań nad jej ikonografią

Abstract

Niedawno w Archiwum Polskiej Prowincji oo. Dominikanów w Krakowie odnaleziono fotografię miedziorytu przedstawiającego nagrobek księżniczki Eufemii (Ofki), przeoryszy klasztoru Dominikanek w Raciborzu, zmarłej w opinii świętości 17 stycznia 1359 r. Tenże nagrobek znajdował się w kaplicy św. Dominika w kościele raciborskich zakonnic przynajmniej od XVII w. Został on odrestaurowany w stylu barokowym w 1738 r. w związku z rozwijającym się kultem Ofki i podjęciem starań o jego zatwierdzenie oraz prowadzonymi pracami zmierzającymi do poszerzenia tejże kaplicy i nowej aranżacji jej wnętrza. Miedzioryt w latach 1738–1741 wykonał Georg Lichtensteger na podstawie rysunku Johanna Adama Schöpfa. Grobowiec Eufemii jest pełen symboli, które odwołują się do jej cnotliwego życia i mają uzasadnienie w jej życiorysie, który w 1606 r. napisał dominikanin Abraham Bzowski, a później kopiowało i modyfikowało wielu innych autorów.

Regole di citazione

Kublin, G. (2023). Miedzioryt nagrobka Eufemii Raciborskiej: Przyczynek do badań nad jej ikonografią. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 43(2), 179–189. https://doi.org/10.25167/sth.5201

##plugins.themes.libcom.share##

##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##