Emigration and the learning process of spouses

Karolina Kupis

Uniwersytet Opolski, Katedra Nauk Socjologicznych i Pracy Socjalnej
https://orcid.org/0000-0003-2622-876X

Alicja Maria Kalus

Uniwersytet Opolski, Instytut Psychologii

Emilia Mazurek

Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu
https://orcid.org/0000-0002-2132-8756

Abstract

Poland’s accession to the structures of the European Union initiated the post-accession emigration of Poles, which was characterized by the emergence of new directions for emigration. Great Britain has become one of the most popular. An emigration is a significant event in the biography of a person and the whole family. In the light of Agnieszka Bron’s concept (2000, 2006), it is associated with numerous tensions, ambivalence, a sense of helplessness and suspension (the so-called “floating”), and at the same time, it is an educational event. The research aimed to explain the learning process of spouses experiencing emigration. Biographical research was carried out using an autobiographical narrative interview and an analysis of personal documents. Ten marriage dyads staying in a long-term emigration in Great Britain participated in the research. As a result of the study of the empirical material, the following categories of experiences that fit into “floating” were distinguished: surprise/fascination with the reality, sense of loss and loneliness, uncertainty as to the rightness of the decision made, loss of sense of security, attempting to cope with the crisis, choosing a coping strategy and learning. However, not all of the distinguished categories appear in every autobiographical narration. Compared to A. Bron’s concept, the “floating” structure in the biographies studied consists of a more significant number of elements. At the same time, it loses its stages, becomes blurry, and has a mosaic character. Ten strategies for coping with a sense of suspension were also identified, which were high or low orientated toward either: the culture of the host country or the culture of the home country. Most, but not all, of these strategies enhanced recognizing the new culture. Learning from the beginning is perceived as a value and an opportunity to better cope with the crisis experienced in living in new socio-cultural conditions.

Keywords:

marriage dyad, emigration, “floating”, coping strategies, learning

Adler, P. S. (1975) ‘The transitional experience: An alternative view of culture shock’, Journal of Humanistic Psychology, 15(4), pp. 13–23.
DOI: https://doi.org/10.1177/002216787501500403   Google Scholar

Alheit, P. (2011) ‘Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się’, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(55), pp. 7–21.
  Google Scholar

Alheit, P. (2015) ‘Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie’, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(72), pp. 23–36.
  Google Scholar

Bron, A. (2000) ‘Floating as an Analytical Category in the Narratives of Polish Immigrants to Sweden’ w E. Szwejkowska-Olson and M. Bron Jr (red.) Allvarlig debatt och rolig lek. En festskrift tallagand. Uppsala: Uppsala University.
  Google Scholar

Bron, A. (2006) ‘Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych’, Teraźniejszość – Człowiek –Edukacja, 4(55), pp. 7–21.
  Google Scholar

Czerniawska, O. (2004) ‘Funkcja dydaktyki biograficznej w procesie edukacji ustawicznej’ w R. Góralska and J. Półturzycki (red.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki. Płock – Toruń: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.
  Google Scholar

Dubas, E. (2015a) ‘Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty)’ w Dubas E. and Stelmaszczyk J. (red.) Biografia i badanie biografii, T. IV. Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 31–47.
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-451-8.03   Google Scholar

Dubas, E. (2015b) ‘Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się’ w: Dubas E. and Stelmaszczyk J. (red.) Biografia i badanie biografii, t. 4. Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 11–29.
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-451-8.02   Google Scholar

Dubas, E. (2014) ‘Czas, biografia i badania biograficzne – różnorodność kontekstów w andragogicznej perspektywie’, Edukacja Dorosłych, 2(71), pp. 13–27.
  Google Scholar

Dubas, E. (2011b) ‘Jak opracować materiał narracyjno-biograficzny? (Propozycja)’ w E Dubas and W. Świtalski (red.) Biografia i badanie biografii, t. 1. Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 241–246
  Google Scholar

Dubas, E. (2021) ‘Wokół biografii rodzinnej i jej badań’ w E. Dubas, A. Wąsiński and A. Słowik (red.) Biografia i badanie biografii, t. 8. Biografie rodzinne i uczenie się, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 15–26.
  Google Scholar

Entzinger, H. and Biezeveld, R. (2003) ‘Benchmarking in Immigrant Integration’ [online]. Dostępne pod adresem: http://hdl.handle.net/1765/1180 (Dostęp 9.02.2022).
  Google Scholar

Goffman, E. (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk: GWP.
  Google Scholar

Golonka-Legut, J. (2019) Edukacyjny potencjał indywidualnego doświadczenia życiowego. Wrocław: Wydawnictwo Atut.
  Google Scholar

Golonka-Legut, J. and Pryszmot-Ciesielska, M. (2017) ‘Badacz wobec doświadczeń dorosłych w kontekście biograficznej perspektywy badawczej’, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(4), pp. 88–105.
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.06   Google Scholar

GUS (2020a) ‘Informacja o rozmiarach i kierunkach czasowej emigracji z Polski w latach 2004–2019’ [online]. Dostępne pod adresem: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/migracje-zagraniczne-ludnosci/informacja-o-rozmiarach-i-kierunkach-czasowej-emigracji-z-polski-w-latach-2004-2018,2,12.html (Dostęp 10.09.2021).
  Google Scholar

GUS (2020b) ‘Sytuacja demograficzna Polski do 2019 r. Migracje zagraniczne ludności w latach 2000–2019’ [online]. Dostępne pod adresem: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/migracje-zagraniczne-ludnosci/sytuacja-demograficzna-polski-do-roku-2019-migracje-zagraniczne-ludnosci,16,1.html (Dostęp 10.09.2021).
  Google Scholar

Hermanns, H. (1987) ‘Narrative Interviews – A New Tool for Sociological Field Research’, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 13, pp. 43–56.
  Google Scholar

Ilc Klun, M. (2019) ‘The Importance of Individual Memories of Slovenian Emigrants When Interpreting Slovenian Emigration Processes’, Ars & Humanitas, 13(1), pp. 174–190. DOI:10.4312/ars.13.1.174-190
DOI: https://doi.org/10.4312/ars.13.1.174-190   Google Scholar

Kaźmierska, K. (2004) ‘Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych’, Przegląd Socjologiczny, 53(1), pp. 71–96.
  Google Scholar

Kaźmierska, K. and Waniek, K. (2020) Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Kuryś-Szyncel, K. (2017) ‘Biograficzne uczenie się w perspektywie rodzinnej – systemowe transmisje’ w K. Kuryś-Szyncel (red.) Rodzinne rekonstrukcje i transmisje w perspektywie biograficznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, pp. 55–67.
  Google Scholar

Lejeune, P. (2001) ‘Pakt autobiograficzny’ w R. Lubas-Bartoszyńska (red.) Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
  Google Scholar

Matkowska, M. (2014) ‘Obraz polskiego emigranta w świetle Narodowego Spisu Ludności i Mieszkań 2011’, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 1(35), pp. 193–205.
  Google Scholar

Mazurek, E. (2017) ‘Biograficzne uczenie się i narracyjne uczenie się – ramy teoretyczne’, Edukacja Dorosłych, 1(76), pp. 51–65.
  Google Scholar

Mazurek E. (2019) ‘Biograficzność i kapitał narracyjny jako zasoby w procesie uczenia się człowieka dorosłego”, Edukacja Dorosłych, 1, pp. 91–101.
DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2019.006   Google Scholar

Mąkosa, P. (2021) ‘Between confessionality and openness. Religious education in polish complementary schools in Great Britain’, Journal of Beliefs & Values. DOI: 10.1080/13617672.2021.1978197
DOI: https://doi.org/10.1080/13617672.2021.1978197   Google Scholar

Oberg, K. (1960) ‘Cultural Shock: Adjustment to new cultural environments’, Practical Anthropology, 7, pp. 177–182.
DOI: https://doi.org/10.1177/009182966000700405   Google Scholar

Słowik, A. (2011) ‘Specyfika uczenia się na obczyźnie trzech fal polskiej emigracji’, Rocznik Andragogiczny, 18, pp. 200–216.
  Google Scholar

Słowik, A. (2013) Trzy fale powojennej emigracji. O doświadczeniach biograficznych polskich emigrantów z Newcastle Upon Tyne. Kraków: Impuls.
  Google Scholar

Solarczyk-Szwec H. (2015) ‘Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się’, Rocznik Andragogiczny, 22, pp. 119–133.
DOI: https://doi.org/10.12775/RA.2015.006   Google Scholar

Szast, M. (2016) ‘Migracje wczoraj i dziś – problematyka migracji przedakcesyjnych i poakcesyjnych z Polski’, Studia Polonijne, 37, pp. 5–24.
DOI: https://doi.org/10.18290/sp.2016.1   Google Scholar

Teusz, G. (2016) ‘Rzeczywistość budowana słowami. Narracja jako proces współtworzenia tożsamości rodziny polskiej na emigracji’ w M. Piorunek (red.) Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej. Aplikacje – Egzemplifikacje – Dylematy metodologiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, pp. 157–178.
  Google Scholar

Urbaniak-Zając, D. (2001) ‘Biograficzna perspektywa badawcza’ E Dubas and W. Świtalski (red.) Biografia i badanie biografii, t. 1. Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 11–27.
  Google Scholar

Urbaniak-Zając, D. (1999) ‘Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu’, Edukacja, 4. pp. 29–39.
  Google Scholar

Wołoszyn, Sabina. (2021) ‘Doświadczanie szoku kulturowego przez cudzoziemców i cudzoziemki w przelotnych i rutynowych kontaktach z Polkami i Polakami przedstawiane w filmach na portalu YouTube. Wideoblogi jako użyteczne medium w międzykulturowym uczeniu się dorosłych’, Rocznik Andragogiczny, T. 28, ss. 127–144. DOI: 10.12775/RA.2021.009.
DOI: https://doi.org/10.12775/RA.2021.009   Google Scholar


Published
2023-01-12

Cited by

Kupis, K., Kalus, A. M., & Mazurek, E. (2023). Emigration and the learning process of spouses. Family Forum, 12, 159–184. https://doi.org/10.25167/FF/4535

Authors

Karolina Kupis 
https://orcid.org/0000-0003-2622-876X

Karolina Kupis (ORCID 0000-0003-2622-876X) – doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki socjologiczne. Asystent w Katedrze Nauk Socjologicznych i Pracy Socjalnej Uniwersytetu Opolskiego; autorka dysertacji doktorskiej ,,Rodzinna tożsamość narracyjna polskich emigratów w Wielkiej Brytanii’’(Opole, 2021); zainteresowania naukowe: migracja,  tożsamość, socjologia rodziny. 


Authors

Alicja Maria Kalus 

Alicja Kalus – dr hab. nauk humanistycznych w zakresie psychologii. Doktorat uzyskała w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II (2000). Stopień naukowy doktora habilitowanego w zakresie psychologii uzyskała na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego (2011). Obecnie pracuje w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Opolskiego na stanowisku profesora uczelni. Moje zainteresowania badawcze dotyczą rozwoju człowieka w kontekście rodziny, w tym psychologicznych zagadnień związanych z doświadczeniem niepłodności i adopcji. Pełniłam funkcję promotora w czterech zakończonych przewodach doktorskich, w tym dwa w dyscyplinie psychologia i dwa w dyscyplinie nauki socjologiczne. Pełni funkcję recenzenta w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych. Jestem członkiem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowiek.


Authors

Emilia Mazurek 
https://orcid.org/0000-0002-2132-8756

Emilia Mazurek (ORCID 0000-0002-2132-8756) – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki; absolwentka Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego; adiunkt na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego; autorka monografii „Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi” (Wrocław 2013); zainteresowania naukowe: biografie edukacyjne, biograficzne uczenie się, narracyjne uczenie się, przewlekła choroba somatyczna w rodzinie; e-mail: emilia.mazurek@now.uni.lodz.pl



Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2023 Family Forum

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


Most read articles by the same author(s)