Bender, E. M. and Friedman, B. (2018) ‘Data Statements for Natural Language Processing: Toward Mitigating System Bias and Enabling Better Science’, Transactions of the Association for Computational Linguistics, 6, pp. 587–604
DOI: https://doi.org/10.1162/tacl_a_00041
Google Scholar
Błasiak, A. (2019) ‘Kultura pedagogiczna rodziców jako wewnątrzrodzinny determinant jakości procesu wychowania najmłodszego pokolenia’ [Parental Pedagogical Culture as an Intra-Family Determinant of the Quality of the Upbringing Process of the Youngest Generation], Studia Paedagogica Ignatiana [Ignatian Pedagogical Studies], 22(2), pp. 83–101. DOI 10.12775/SPI.2019.2.004.
DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2019.2.004
Google Scholar
CBOS (2022a) ‘Komunikat z badań „Polski pejzaż religijny z dalekiego planu”’ [Research report “Polish religious landscape from a distance”], No. 89/2022, Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej. Available at: https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_tekst.php?id=6467 (Accessed: 28 May 2025).
Google Scholar
CBOS (2022b) ‘Komunikat z badań „Polacy o wychowaniu dzieci”’ [Research report “Poles on child upbringing”], No. 125/2022, Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej. Available at: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_125_22.PDF (Accessed: 28 May 2025).
Google Scholar
CBOS (2025) ‘Komunikat z badań „Deklarowane wartości i cele życiowe młodych Polaków”’ [Research report “Declared values and life goals of young Poles”], No. 54/2025, Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej. Available at: https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_tekst.php?id=7033 (Accessed: 25 July 2025).
Google Scholar
Czupryński, W. (2019) ‘Wychowanie w rodzinie w zderzeniu z ideologią gender’ [Upbringing in the family versus gender ideology], Studia Ełckie, 21(4), pp. 455–469.
Google Scholar
Dykasteria Nauki Wiary Dykasteria ds. Kultury i Edukacji [Dicastery for the Doctrine of the Faith. Dicastery for Culture and Education] (2025) ‘Antiqua Nova. Nota na temat relacji pomiędzy sztuczną inteligencją a inteligencją ludzką’ [Note on the relationship between artificial intelligence and human intelligence] (14 January 2025). Available at: https://www.ekai.pl/wp-content/uploads/2025/04/PL_Nota-Antiqua-et-nova.pdf (Accessed: 14 June 2025).
Google Scholar
Francis (2016) Posynodalna adhortacja apostolska „Amoris laetitia” Ojca Świętego Franciszka [Post-synodal apostolic exhortation “Amoris Laetitia” by Pope Francis]. Available at: https://www.vatican.va/content/francesco/pl/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20160319_amoris-laetitia.html (Accessed: 28 May 2025).
Google Scholar
Francis (2020) Encyklika Fratelli tutti: O braterstwie i przyjaźni społecznej (Encyclical letter Fratelli tutti: On fraternity and social friendship). Available at: https://www.vatican.va/content/francesco/pl/encyclicals/documents/papa-francesco_20201003_enciclica-fratelli-tutti.html (Accessed: 28 May 2025).
Google Scholar
Francis (2024a) ‘Sztuczna inteligencja i pokój. Orędzie na 57. Światowy Dzień Pokoju’ [Artificial intelligence and peace. Message for the 57th World Day of Peace]. Available at: https://www.vatican.va/content/francesco/pl/messages/peace/documents/20231208-messaggio-57giornatamondiale-pace2024.html (Accessed: 28 May 2025).
Google Scholar
Francis (2024b) ‘Sztuczna inteligencja a mądrość serca. Orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu’ [Artificial intelligence and wisdom of the heart. Message for World Communications Day]. Available at: https://www.vaticannews.va/pl/papiez/news/2024-01/papiez-o-sztucznej-inteligencji-w-mediach-zachowac-madrosc-serc.html (Accessed: 28 May 2025).
Google Scholar
Frączek, Z. (2013) ‘Kultura pedagogiczna rodziców w perspektywie analiz teoretycznych i w badaniach empirycznych’ [Parental pedagogical culture in theoretical analyses and empirical research], Pedagogika Rodziny, 3(1), 187–199.
Google Scholar
Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC (ISKK) [Institute for Statistics of the Catholic Church SAC] (2021) ‘Annuarium Statisticum Ecclesiae in Polonia’. Warszawa. Available at: https://www.iskk.pl/images/stories/Instytut/dokumenty/ISKK_Annuarium_dane_za_2021_www.pdf (Accessed: 28 May 2025).
Google Scholar
Jan Paweł II (1981) Adhortacja apostolska „Familiaris consortio” o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym [Apostolic Exhortation Familiaris consortio on the Tasks of the Christian Family in the Modern World]. Available at: http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/apost_exhortations/documents/hf_jp-ii_exh_19811122_familiaris-consortio.html (Accessed: 27 May 2025).
Google Scholar
Jarocki, M. (2024) ‘Generatywna sztuczna inteligencja w edukacji akademickiej – przegląd zastosowań i wyzwań’ [Generative artificial intelligence in academic education – overview of applications and challenges], AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia [ AUPC Studies Related to Library Science], 22, 561–571. https://doi.org/10.24917/20811861.22.32. (Accessed: 28 May 2025).
DOI: https://doi.org/10.24917/20811861.22.32
Google Scholar
Jasielska, A. and Maksymiuk, R. A. (2018) ‘Konsumenckie e-rodzicielstwo, czyli konsumencka aktywność e-rodziców w Internecie’ [Consumer e-parenting: consumer activity of e-parents on the Internet], Marketing i Rynek, 6, 19–21.
Google Scholar
Kalota, F. (2024) ‘A primer on generative artificial intelligence’, Education Sciences, 14(2), 1–15. https://doi.org/10.3390/educsci14020172. (Accessed: 28 May 2025).
DOI: https://doi.org/10.3390/educsci14020172
Google Scholar
Katechizm Kościoła Katolickiego [Catechism of the Catholic Church] (2002) Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Krasiejko, I. and Wasilewska-Ostrowska, K. (2021) ‘Wzmacnianie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych rodziców wyzwaniem dla asystentów rodziny’ [Strengthening parents’ care and educational competencies as a challenge for family assistants], Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, [Care and Educational Problems] 597(2), 55–67. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.7829.
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.7829
Google Scholar
Kuruliszwili, S. (2024) ‘Technologie generatywnej sztucznej inteligencji – nowe perspektywy i nowe wyzwania edukacyjne’ [Generative AI technologies – new perspectives and new educational challenges], Forum Pedagogiczne [Pedagogical Forum], 14(2.1), 123–135. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.10. (Accessed: 28 May 2025).
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.10
Google Scholar
Lampart, M. (2023) ‘Rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji – zagrożenia i aspekty prawne’ [Generative Artificial Intelligence Solutions – Threats and Legal Aspects]. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Available at: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Rozwiazania-generatywnej-sztucznej-inteligencji.pdf (Accessed: 28 May 2025).
Google Scholar
Leon XIV (2025a) ‘Sztuczna inteligencja wymaga etycznych zasad’ [Artificial intelligence requires ethical principles]. Available at: https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/papiez-leon-xiv-sztuczna-inteligencja-wymaga-etycznych-zasad/ecbnx06 (Accessed: 2 July 2025).
Google Scholar
Leon XIV (2025b) ‘Mądrość to więcej niż dostęp do danych. Przesłanie na II Rzymską Konferencję o AI’ [Wisdom is more than access to data. Message for the 2nd Roman Conference on AI]. Available at: https://www.vaticannews.va/pl/papiez/news/2025-06/papiez-o-ai-madrosc-to-wiecej-niz-dostep-do-danych.html (Accessed: 2 July 2025).
Google Scholar
Mariański, J. (2021) Scenariusze przemian religijności i Kościoła katolickiego w społeczeństwie polskim. Studium diagnostyczno-prognostyczne [Scenarios of changes in religiosity and the Catholic Church in Polish society: A diagnostic-prognostic study]. Lublin: Wyższa Szkoła Nauk Społecznych.
Google Scholar
Mąkosa, P. and Adamczyk, T. (2024) ‘Przemiany religijności w społeczeństwie polskim’ [Transformations of Religiosity in Polish Society], Verbum Vitae, 42(1), pp. 1–15.
Google Scholar
Available at: https://doi.org/10.31743/vv.17095 (Accessed: 28 May 2025).
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.17095
Google Scholar
Mazurkiewicz, G. (2020) Rodzicie jako pierwsi wychowawcy. Wyzwania współczesności [Parents as first educators. Contemporary challenges]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Musiał, E. (2016) ‘Pedagogizacja rodziców dzieci w wieku przedszkolnym jako przestrzeń profesjonalnej działalności nauczycieli’ [Parental pedagogization of preschool children as a space of professional teachers’ activity], Konteksty Pedagogiczne [Pedagogical Contexts], 7(2), 173–182.
Google Scholar
Musiol, M. (2024) Generative AI: Navigating the course to the artificial general intelligence future. John Wiley & Sons.
Google Scholar
NASK (2023) Nastolatki 3.0. Raport z Ogólnopolskiego Badania Uczniów i Rodziców 2023 [Teenagers 3.0. Report from the National Study of Students and Parents]. Available at: https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5315,Raport-quotNastolatki-30quot.html (Accessed: 14 June 2025).
Google Scholar
Nowak, M. (1998) ‘Funkcja wychowawcza matki i ojca według pedagogii personalistyczno-chrześcijańskiej’ [The educational function of mother and father according to personalist-Christian pedagogy], Roczniki Nauk Społecznych [Annals of Social Sciences], 26(2), 107–140.
Google Scholar
Nowak, M. (2001) ‘Wychowanie do wartościowania w kontekście pluralizmu’ [Education for valuing in the context of pluralism], Roczniki Nauk Społecznych [Annals of Social Sciences], 28(2), 5–27.
Google Scholar
Oberg, D. (2023) ‘Souls and selves: Querying an AI self with a view to human selves and consciousness’, Religions, 14(75), 1–16. https://doi.org/10.3390/rel14010075.
DOI: https://doi.org/10.3390/rel14010075
Google Scholar
Osewska, E. (2014) ‘Wspólnota rodzinna w służbie wychowania’ [Family community in the service of upbringing], Family Forum, (4), 125–139.
Google Scholar
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji [Pontifical Council for the Promotion of the New Evangelization] (2020) Dyrektorium o katechizacji [Directory for Catechesis]. Kielce: Jedność.
Google Scholar
Perifanou, M. and Economides, A. A. (2025) ‘Collaborative uses of GenAI tools in project-based learning’, Education Sciences, 15(3), 1–23. https://doi.org/10.3390/educsci15030354. (Accessed: 1 August 2025).
DOI: https://doi.org/10.3390/educsci15030354
Google Scholar
Poręba, P. (1969) ‘Pedagogizacja rodziców’ [Parental pedagogization], Studia Warmińskie [Studies of Warmia], 6, 423–487.
Google Scholar
Przygoda, W. (2024) ‘Sztuczna inteligencja a duszpasterstwo. Obietnice – zagrożenia – wyzwania’ [Artificial intelligence and pastoral care: promises – threats – challenges], Społeczeństwo [Society], 34(1), 51–65. https://doi.org/10.58324/s.378. (Accessed: 1 August 2025).
DOI: https://doi.org/10.58324/s.378
Google Scholar
Ryś, M. (2017) Psychologia relacji małżeńskich i rodzinnych [Psychology of marital and family relationships]. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Skreczko, A. (2004) ‘Rola Kościoła w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców’ [The role of the Church in shaping parental pedagogical culture], Rocznik Teologii Katolickiej [Annals of Catholic Theolog], 3, 35–49.
DOI: https://doi.org/10.15290/rtk.2004.03.03
Google Scholar
Skreczko, A. (2020) Pedagogizacja rodziców wyrazem troski o dobro dziecka [Parental pedagogization as an expression of care for the child’s good], Studia nad Rodziną [Family Studies], 24(1–2(55–56)), 99–113.
DOI: https://doi.org/10.21697/snr.2020.55-56.1-2.7
Google Scholar
Strannegård, L. (2023) ‘Generatywna sztuczna inteligencja – zagrożenie czy szansa dla uczelni wyższych?’ [Generative AI – threat or opportunity for universities?], Krytyka Prawa [Critique of Law], 15(2), 15–18. https://doi.org/10.31261/kp.12435. (Accessed: 1 August 2025).
DOI: https://doi.org/10.7206/kp.2080-1084.590
Google Scholar
Terry, K. (2023) Generative AI: Navigating the Revolution in Artificial Intelligence. TechBooks Publishing.
Google Scholar
Tokarska, U. (2006) ‘Stan i ukierunkowania kultury pedagogicznej współczesnych rodziców w świetle badań’ (The State and Directions of the Pedagogical Culture of Contemporary Parents in the Light of Research), Roczniki Nauk Społecznych [Annals of Social Sciences], 34(2), 123–137.
Google Scholar
Wojcieszak, A. (2020) ‘Pedagogizacja rodziców – współczesne wyzwania’ (Parental Pedagogization – Contemporary Challenges), Studia Edukacyjne [Educational Studies], 58, 39–51.
Google Scholar
Zalewska-Bochenko, A. (2024) ‘Sztuczna inteligencja w procesie edukacji’ (Artificial Intelligence in the Educational Process), Optimum. Economic Studies, 116(2), 194–210.
DOI: https://doi.org/10.15290/oes.2024.02.116.10
Google Scholar
Zawadzka, A. (2015) ‘Rodzina i szkoła – wspólne zadanie wychowawcze’ (Family and School – A Joint Educational Task), Kultura i Wychowanie (Culture and Education), 9(1), 45–58.
Google Scholar
Zellma, A. (2016) [Nie] wymierna rola rodziców w stymulowaniu aktywności poznawczej dziecka [The [In]Measurable Role of Parents in Stimulating the Child’s Cognitive Activity], Teologia Praktyczna (Practical Theology), (17), 133–145.
DOI: https://doi.org/10.14746/tp.2016.17.09
Google Scholar
Zellma, A. and Czupryński, W. (2020) ‘Cultural model of marriage and family, as shown in selected Polish TV series – a pastoral challenge for the Catholic Church’, Nova prisutnost: časopis za intelektualna i duhovna pitanja, 18(2), 311–322. https://doi.org/10.31192/np.18.2.6 (Accessed: 1 May 2025).
DOI: https://doi.org/10.31192/np.18.2.6
Google Scholar
Zellma, A., et al. (2022) ‘Religiousness of young people in Poland as a challenge to Catholic education: Analyses based on a survey’, Religions, 13(12), 1–10. https://doi.org/10.3390/rel131211142. (Accessed: 1 May 2025).
DOI: https://doi.org/10.3390/rel13121142
Google Scholar