Opublikowane: 2025-12-12

Generatywna sztuczna inteligencja w chrześcijańskiej pedagogizacji rodziców: kontekst polski

prof. dr hab. Anna Zellma , prof. dr hab. Jerzy Henryk Kostorz
Family Forum
Dział: Rodzina, edukacja i sztuczna inteligencja / Family, education and artificial intelligence
DOI https://doi.org/10.25167/FF/5968

Abstrakt

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym systemów opartych na sztucznej inteligencji, celem badawczym stało się przeanalizowanie możliwości i ograniczeń zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji w procesie wspierania rodziców w ich chrześcijańskiej misji wychowawczej. Podstawę analizy stanowił przegląd literatury przedmiotu. Uwzględniono przy tym kontekst polski, zwłaszcza galopującą sekularyzację, która w znacznym stopniu warunkuje jakość zaangażowania rodziców w integralne wychowanie potomstwa  i rodzi potrzebę poszukiwania nowych sposobów dotarcia do rodziców. Zastosowana metoda krytycznej analizy literatury przedmiotu pozwoliła dowieść, że GenAI może wzbogacać warsztat pracy metodycznej osób prowadzących spotkania z udziałem rodziców, pomagać w tworzeniu aplikacji, prezentacji, materiałów edukacyjnych, ułatwiać rodzicom dostęp do wiedzy pedagogicznej i religijnej, przyczyniać się do promocji dobrych praktyk. Wnioskiem z badań jest konieczność dowartościowania wymiaru personalistycznego i zasad etycznych w pedagogizacji rodziców. GenAI nigdy nie zastąpi człowieka i bezpośrednich relacji interpersonalnych. Jej właściwe i odpowiedzialne wykorzystanie w chrześcijańskiej pedagogizacji rodziców wymaga poszanowania godności każdego człowieka i troski o integralny rozwój osoby.

Słowa kluczowe:

generatywna sztuczna inteligencja, pedagogizacja, rodzice, rodzina, wychowanie chrześcijańskie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Zellma, A., & Kostorz, J. (2025). Generatywna sztuczna inteligencja w chrześcijańskiej pedagogizacji rodziców: kontekst polski . Family Forum, 15, 15–30. https://doi.org/10.25167/FF/5968

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.