Veröffentlicht am: 2025-12-12

Edukacja medialna w rodzinie w erze sztucznej inteligencji: wyzwania i zagrożenia

ks. dr hab. Józef Kloch, prof. UPJPII , dr hab. Monika Przybysz, prof. UKSW
Family Forum
Rubrik: Rodzina, edukacja i sztuczna inteligencja / Family, education and artificial intelligence
DOI https://doi.org/10.25167/FF/6016

Abstract

Szybki rozwój sztucznej inteligencji (AI) od 2022 r. stanowi wyzwanie dla rodzin, w tym rodziców, dzieci i młodzieży. Stolica Apostolska analizuje etyczne i społeczne skutki AI od 2019 r., czego zwieńczeniem jest dokument „Antiqua et Nova” z 2025 r. Niniejszy artykuł odnosi się do apelu Watykanu co do pilnej potrzeby edukacji rodzin w zakresie AI, przedstawiając teoretyczne podstawy sztucznej inteligencji w celu zapobiegania nieporozumieniom oraz nakreślając strategie edukacji medialnej mające na celu promowanie odpowiedzialnego korzystania z AI w kontekście rodzinnym.
Celem artykułu jest wykazanie potrzeby edukacji rodzin w zakresie AI, przedstawienie podstawowej wiedzy o AI oraz sformułowanie zarysu zagadnień związanych z odpowiedzialnym korzystaniem z AI. W artykule zastosowano analizę danych badawczych dotyczących edukacji medialnej, AI, komunikacji oraz rodziny. Analizowano również dokumenty i raporty dotyczące edukacji na temat AI, a także studia przypadków. Badania wskazują na luki w wiedzy na temat AI wśród rodziców i dzieci oraz na ryzyko związane z antropomorfizacją AI, dezinformacją i wpływem algorytmów na treści konsumowane przez młodych ludzi. W artykule zaproponowano więc konkretne działania edukacyjne wspierające krytyczne myślenie i odpowiedzialne korzystanie z AI. Edukacja medialna w zakresie AI jest kluczowa dla budowania kompetencji komunikacyjnych w rodzinie. Rodzice odgrywają zasadniczą rolę w tym procesie, wspierając dzieci w zrozumieniu i odpowiedzialnym korzystaniu z technologii AI, minimalizując ryzyko dezinformacji i manipulacji.

Dateien herunterladen

Zitierregeln

Kloch, J., & Przybysz, M. (2025). Edukacja medialna w rodzinie w erze sztucznej inteligencji: wyzwania i zagrożenia. Family Forum, 15, 99–125. https://doi.org/10.25167/FF/6016

Zitiert von / Teilen

##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##