Cross-border virtual teams, as seen from applied psychology & applied economy perspective. A Case study of a cross-cultural teaching program


Abstrakt

Podczas gdy komunikacja staje się coraz łatwiejsza dzięki rozprzestrzenianiu się technologii komunikacji przez Internet (ICT), coraz więcej firm i osób staje przed wyzwaniem (współ)tworzenia i zwiększania efektywności wirtualnych zespołów. Chodzi tutaj o grupy ludzi kontaktujące się między sobą wyłącznie przez Internet, bez kontaktów w realnym świecie. Pomimo licznych zalet, do których należą między innymi niskie lub wręcz zerowe koszty finansowe oraz niezwykła elastyczność tworzenia, przed wirtualnymi zespołami istnieje też wiele wyzwań, nie widocznych z zewnątrz. W bieżącym artykule omawiamy zalety programu zajęć, zaprojektowanego do wzmacniania umiejętności komunikacji w wirtualnych zespołach. Opisujemy projekt dydaktyczny zrealizowany jednocześnie pomiędzy Uniwersytetem Palackiego (Olomouc, CZ) i Uniwersytetem Opolskim (Opole, PL) w semestrze letnim w roku 2015. Argumentujemy, iż taki program może przynieść korzyści zarówno z perspektyw jednostkowej, jak i biznesowej, pod warunkiem podjęcia odpowiednich przygotowań.

Słowa kluczowe

zespoły wirtualne; komunikacja transgraniczna; komunikacja internetowa; zasoby ludzkie


Opublikowane : 2018-12-18


Walczak, R., Kubátová, J., & Seitlová, K. (2018). Cross-border virtual teams, as seen from applied psychology & applied economy perspective. A Case study of a cross-cultural teaching program. Pogranicze. Polish Borderlands Studies, 6(4), 305-318. https://doi.org/10.25167/ppbs374

Radosław B. Walczak  rwalczak@uni.opole.pl
Uniwersytet Opolski, Instytut Psychologii  Polska
https://orcid.org/0000-0001-6787-7673
Jaroslava Kubátová 
Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu  Czechia
https://orcid.org/0000-0001-6214-8332
Klara Seitlová 
Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu  Czechia


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0