Towards crossing the borders in foreign language teacher training: A report on a pilot phase of the Tandem Learning for Teacher Training project

Magdalena Szyszka

Uniwersytet Opolski, Instytut Filologii Angielskiej

Inna Smirnov

Kaye Academic College of Education

Regina Benchetrit

Ben-Gurion University

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie pilotażowej fazy projektu skierowanego do przyszłych nauczycieli języka angielskiego, jako obcego, w której dokonują oni ewaluacji swojej wiedzy, podejścia i świadomości międzykulturowej oraz znajomości różnic i podobieństw pomiędzy współpracującymi ze sobą, a odległymi społecznie, kulturowo i językowo instytucjami kształcącymi przyszłych nauczycieli w Izraelu i Polsce. Zebrane dane stanowią podstawę do stworzenia innowacyjnego międzynarodowego projektu, wykraczającego poza ramy dotychczasowych kursów szkoleniowych dla przyszłych nauczycieli języka angielskiego w obu krajach. Projekt docelowy zakłada wykorzystanie uczenia się na odległość w tandemie, polegającym na regularnej wymianie myśli i doświadczeń na temat nauczania języka angielskiego jako obcego w obu krajach w celu uwrażliwienia uczestników szkolenia na tematy wynikające z różnorodności społeczno-kulturowej i językowej uczniów. Projekt pilotażowy stanowi więc początkową, niezwykle istotną fazę, oceniającą stopień, w jakim przyszli nauczycieli są gotowi przekraczać bariery społeczno-kulturowe, językowe i psychologiczne, niezbędne do współpracy w tandemie. Grupa czternastu przyszłych nauczycieli języka angielskiego z Uniwersytetu Opolskiego wzięła udział w projekcie pilotażowym, mierzącym gotowość do przekraczania ww. granic. Narzędziem pomiarowym był kwestionariusz, składający się z pytań zamkniętych i otwartych, dotyczących, między innymi, świadomości różnic w podejściu do nauczania języka angielskiego jako obcego w kraju partnerskim. Analiza pozyskanych danych ilościowych i jakościowych posłużyła do nakreślenia obszaru tematycznego w przyszłym projekcie Kształcenia Nauczycieli Języka Obcego na Odległość w Tandemie (Tandem Learning Teacher Training project – TLTT).

Słowa kluczowe:

uczenie się w tandemie, kształcenie nauczycieli języków obcych, świadomość międzykulturowa


Opublikowane
2018-12-18

Cited By / Share

Szyszka, M., Smirnov, I., & Benchetrit, R. (2018). Towards crossing the borders in foreign language teacher training: A report on a pilot phase of the Tandem Learning for Teacher Training project. Border and Regional Studies, 6(4), 277–291. https://doi.org/10.25167/ppbs372

Autorzy

Magdalena Szyszka 

Autorzy

Inna Smirnov 

Autorzy

Regina Benchetrit 

Statystyki

Downloads



Licencja

Prawa autorskie (c) 2018 Pogranicze. Polish Borderlands Studies

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.