Metody kształtowania postaw patriotycznych u młodzieży rodzimego pochodzenia na Śląsku Opolskim w latach 1950-1970

Adriana Dawid

Uniwersytet Opolski, Instytut Historii
https://orcid.org/0000-0002-5098-5974

Abstrakt

Mieszkające w województwie opolskim dzieci i młodzież rodzimego pochodzenia były poddawane szczególnym zabiegom władz, które miały na celu ugruntowanie w nich postaw propolskich a wyrugowanie sympatii proniemieckich. W latach 1950–1970 zabiegano o eliminację wśród najmłodszych mieszkańców regionu języka niemieckiego w mowie i piśmie, niwelowano ślady tradycji i kultury niemieckiej w regionie, piętnowano postawy rewizjonistyczne. W zamian za to starano się, by młodzież rodzimego pochodzenia poznała polski język, kulturę, historię oraz kształtowano u niej postawy patriotyczne oraz akceptację dla nowego ustroju i państwowości regionu. Zadania te realizowano przede wszystkim podczas edukacji szkolnej, w czasie zajęć pozalekcyjnych, a także poprzez działalność organizacji młodzieżowych, przy współpracy z organizacjami społecznymi i lokalnym aparatem partyjnym.

Słowa kluczowe:

Śląsk Opolski, polityka edukacyjna w PRL, polonizacja autochtonów na Śląsku Opolskim, edukacja, świadomość narodowa

Pobierz


Opublikowane
2015-08-12

Cited By / Share

Dawid, A. (2015). Metody kształtowania postaw patriotycznych u młodzieży rodzimego pochodzenia na Śląsku Opolskim w latach 1950-1970. Border and Regional Studies, 3(1), 69–82. https://doi.org/10.25167/ppbs509

Autorzy

Adriana Dawid 
https://orcid.org/0000-0002-5098-5974

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Pogranicze. Polish Borderlands Studies

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.