Wartości i wartościowanie w dedykacjach rękopiśmiennych. Stabilność czy zmienność systemu aksjologicznego?
Maria Krauz
Abstrakt
The author of the article analyzes the values and their names recorded in handwritten dedications from the special collections of university’s libraries. The analysis includes both the revealed valuation in individual segments of the structural pattern (concerning the addressee, object and author of dedication) as well as the name of values in the main dedication formula. The analysis of the collected material leads to the conclusion that the values are changing. Some value names pass away with culture, others show changing human needs, an individual’s emotional relation to the recipient or valorized objects.
Słowa kluczowe:
handwritten dedication, valuation, values in dedicationBibliografia
Bartmiński J., 2003, Miejsce wartości w językowym obrazie świata. – Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 59–86.
Google Scholar
Bartmiński J., 2006, Zmiany rozumienia nazw wartości w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. – Język. Wartości. Polityka. Zmiany rozumienia nazw wartości w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Raport z badań empirycznych, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 8–35.
Google Scholar
Chałas K., 2003, Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1: Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Lublin–Katowice.
Google Scholar
Fleischer M., 2003, Stabilność polskiej symboliki kolektywnej.–Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 107–143.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., 2003, Znaczenia przenośne polskich przymiotników wymiarów. – Studia z semantyki porównawczej: nazwy barw, nazwy wymiarów, predykaty mentalne, cz. II, red. R. Grzegorczykowa, K. Waszakowa, Warszawa, s. 233–258.
Google Scholar
Kloska G., 1982, Ujęcia, teorie i badania wartości w naukach społecznych, Warszawa.
Google Scholar
Krauz M., 2014, Obraz przyjaźni w prasie.–Współczesne media. Wartości w mediach – wartości mediów, t. 1:Wartości w mediach, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin, s. 143–161.
Google Scholar
Nowakowska-Kempna I., 1995, Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Prolegomena, Katowice. Ossowska M., 1972, Normy moralne, Warszawa.
Google Scholar
Pisarek W., 2002, Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność, Kraków.
Google Scholar
Pisarkowa K., 1978, Hasło „honor” jako przedmiot analizy pragmatycznojęzykowej, „Polonica” IV, s. 117–135.
Google Scholar
Pisarkowa K., 1998, Pragmatyka przekładu. Przypadki poetyckie, Kraków.
Google Scholar
Podsiad A., 2000, Słownik pojęć i terminów filozoficznych, Warszawa.
Google Scholar
Puzynina J., 2000, Uczucia a postawy w języku polskim, „Język a Kultura”, t. 14: Uczucia w języku i tekście, red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, i J. Anusiewicz, Wrocław.
Google Scholar
Puzynina J., 2013, Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa, Kraków.
Google Scholar
Raszewska-Żurek R., 2016, Metaforyzacja wartości w dawnej polszczyźnie – konwencjonalność ujęć na przykładzie metafory POJĘCIE TO ROŚLINA wyrażonej leksemem korzeń (z derywatami), „Polonica”, t. XXXVI.
Google Scholar
Schrade U., 1992, Etyka – główne systemy, Warszawa.
Google Scholar
Szymczak M., red., 1993, Słownik języka polskiego, t. I–III, Warszawa.
Google Scholar
Tomkowski J., 2017, Książki na zamówienie, „Angora”, nr 50.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1971, Kocha, lubi, szanuje. Medytacje semantyczne, Warszawa.
Google Scholar
Wierzbicka A., 2011, Polskie słowa-wartości w perspektywie porównawczej. Część I: Dobroć, „Etnolingwistyka” 23, s. 45–66.
Google Scholar
Ziembicka A., 2015, Parametryczne przymiotniki wymiaru w historii języka polskiego. Analiza rozwoju semantycznego,Katowice;[pdfwww.sbc.org.pl];(dostęp:20.02.2017).
Google Scholar
Autorzy
Maria KrauzStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Maria Krauz, Styl dedykacji rękopiśmiennej a czas , Stylistyka: Tom 16 (2007): Styl i czas - Style and Time