Propozycje terminologiczne do opisu skrzydlatych słów

Wojciech Chlebda




Sažetak

Winged words, erudite ornaments as well as ordinary building blocks, especially in journalist texts and living colloquial speech, have been collected and edited in Poland for 40 years now. However, their linguistic status has not been discussed in Polish linguistics yet, and winged words, defined as a sort of literary quotations, were placed at the borders of comparative historico-literary investigations rather than within linguistics. The author views the winged words just from the linguistic point of view. In doing so, he takes two perspectives: one is static and system-lexical, the other, dynamic, is pragmatic-textual. In the first of these perspectives the author distinguishes between quotations (as the phenomena belonging to the sphere of parole) and winged words (language units) which derive from these and which belong to the sphere of langue independently of their structure (words, word groups, sentences) and semantic status. Like all elements of language code, winged words should be an object of lexicographic codification. Thus, the author formulates the principles of their philological lexical description. From the second perspective winged words are viewed as a sort of intertextual references, and more precisely - as reminiscences brought about by means of language units and as a potential means of playing intertextual games.


##plugins.themes.libcom.download##


Objavljeno
1998-12-31

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Chlebda, W. (1998). Propozycje terminologiczne do opisu skrzydlatych słów. Stylistyka, 7, 189–220. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4027

##libcom.authors##

Wojciech Chlebda 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.