Uruchamianie pamięci osobistej w epistolarnych ujęciach literatury dziecięcej

Bernadeta Niesporek-Szamburska

Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0001-9935-6733

Abstrakt

At the beginning of her article, the author briefly presents the assumptions of memorystudies. She indicates that literature and written forms create some kind of “traces” of memory and shows, among written genres, the letter as a genre particu- larly associated with life and as an auto-narrative personal document. The use of the letter genre in the function of a special medium activating the personal memory of the intra-textual recipient in literature for children and adolescents is the subject of further analysis. In two novels for youth: “Dziewczyna z pomarańczami” (Girl with oranges by Jostein Gaarder) and “Moja droga Aleksandro”(My dear Aleksandra by Krystyna Siesicka), the author analyses the following categories: communicative situation, time variability (experiencing the past, present and future), view point with change ability of focus, perspective change and pronouns, as well as signs of dialogism in texts of literary letters.

Klíčová slova:

memorystudies, a letter as a genre, personalmemory, viewpoint, dialogism

Assmann A., 2011, Cultural Memory and Western Civilization. Functions, Media, Archives, Cambridge.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511996306   Google Scholar

Assmann J., 2008, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa.
  Google Scholar

Bartmiński J., 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.
  Google Scholar

Cysewski K., 1997, Teoretyczne i metodologiczne problemy badań nad epistolografią, „Pamiętnik Literacki”, z. 1, s. 95–110.
  Google Scholar

Czermińska M., 1975, Pomiędzy listem a opowieścią, „Teksty”, nr 4, s. 28–49.
  Google Scholar

Czermińska M., 2000, Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków.
  Google Scholar

Głaz A., 2004, Wielość punktów widzenia – następstwo czy równoczesność? – Punkt widzenia w tekście i w dyskursie, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Lublin.
  Google Scholar

Heidegger M., 2004, Bycie i czas. Przeł. B. Baran, Warszawa.
  Google Scholar

Hercen A., 1952, Rzeczy minione i rozmyślania, t. 1, przeł. E. i W. Słobodnikowie, Warszawa.
  Google Scholar

Husserl E., 1989, Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, przeł. A. Sikorek, Warszawa 1989.
  Google Scholar

Kardyni-Pelikánová K., 2000, Ocalić podmiotowość: paraepistolarne formy w polskiej i czeskiej prozie współczesnej (na przykładzie „Listów do Jerzego” M. Kuncewiczowej i „Huraganu listopadowego” B. Hrabala). – Czesko-polskie spotkania literackie: komparatystyka – genologia – przekład, red. K. Kardyni-Pelikánová, Brno.
  Google Scholar

Karwatowska M., Nowak P., 2001, List jako zaproszenie do dialogu, Internetowa Konferencja Naukowa „Porozmawiajmy o rozmowie”, Uniwersytet Śląski w Katowicach, http://uranos.cto.us.edu.pl/~rozmowa/karwatowska.htm.
  Google Scholar

Łebkowska A., 2004, Pojęcie „focus” w narratologii – problemy i inspiracje. – Punkt widzenia w tekście i w dyskursie, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Lublin.
  Google Scholar

Maciejewski J., 2000, List jako forma literacka. – Sztuka pisania. O liście polskim w XIX wieku, red. J. Sztachelska, E. Dąbrowicz, Białystok.
  Google Scholar

Maruszewski T., 2005, Pamięć autobiograficzna, Gdańsk.
  Google Scholar

Okopień-Sławińska A., 1979, Jak formy osobowe grają w teatrze mowy? – Tekst i fabuła, red. C. Niedzielski, J. Sławiński, Wrocław.
  Google Scholar

Pajdzińska A., 2004, Niepamięć – córka niedbalstwa? – Studia nad polszczyzną współczesną i historyczną, red. J. Liberek, Poznań.
  Google Scholar

Riepina L., 2013, Indywidualne i ponadindywidualne w konceptualizacji pamięci: od dychotomii do syntezy, „Sensus Historiae”, t. 11, nr 2, s. 43–56.
  Google Scholar

Rosner K., 2003, Narracja, tożsamość, czas, Kraków.
  Google Scholar

Sikora I., Czajkowska A., 2012, List jako dokument świadomości literackiej pisarza. – Metaliterackie listowania. List jako dokument świadomości literackiej pisarza, red. I. Sikora, A. Czajkowska, Częstochowa.
  Google Scholar

Skwarczyńska S., 1975, Wokół teorii listu. – Pomiędzy historią a teorią literatury, red. S. Skwarczyńska, Warszawa.
  Google Scholar

Skwarczyńska S., 2006, Teoria listu, Białystok.
  Google Scholar

Tabaszewska J., 2013, Od literatury jako medium pamięci do poetyki pamięci, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 54–55.
  Google Scholar

Trzynadlowski J., 1977, List i pamiętnik. Dwie formy wypowiedzi osobistej. – J. Trzynadlowski, Małe formy literackie, Wrocław.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Publikováno
2020-01-10

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Niesporek-Szamburska, B. (2020). Uruchamianie pamięci osobistej w epistolarnych ujęciach literatury dziecięcej. Stylistyka, 28, 175–191. https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.12

##libcom.authors##

Bernadeta Niesporek-Szamburska 
https://orcid.org/0000-0001-9935-6733

##libcom.statistics##

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.