Launching personal memory in epistolary fragments of the children's literature

Bernadeta Niesporek-Szamburska

Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0001-9935-6733

Abstract

At the beginning of her article, the author briefly presents the assumptions of memorystudies. She indicates that literature and written forms create some kind of “traces” of memory and shows, among written genres, the letter as a genre particu- larly associated with life and as an auto-narrative personal document. The use of the letter genre in the function of a special medium activating the personal memory of the intra-textual recipient in literature for children and adolescents is the subject of further analysis. In two novels for youth: “Dziewczyna z pomarańczami” (Girl with oranges by Jostein Gaarder) and “Moja droga Aleksandro”(My dear Aleksandra by Krystyna Siesicka), the author analyses the following categories: communicative situation, time variability (experiencing the past, present and future), view point with change ability of focus, perspective change and pronouns, as well as signs of dialogism in texts of literary letters.

Keywords:

memorystudies, a letter as a genre, personalmemory, viewpoint, dialogism

Assmann A., 2011, Cultural Memory and Western Civilization. Functions, Media, Archives, Cambridge.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511996306   Google Scholar

Assmann J., 2008, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa.
  Google Scholar

Bartmiński J., 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.
  Google Scholar

Cysewski K., 1997, Teoretyczne i metodologiczne problemy badań nad epistolografią, „Pamiętnik Literacki”, z. 1, s. 95–110.
  Google Scholar

Czermińska M., 1975, Pomiędzy listem a opowieścią, „Teksty”, nr 4, s. 28–49.
  Google Scholar

Czermińska M., 2000, Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków.
  Google Scholar

Głaz A., 2004, Wielość punktów widzenia – następstwo czy równoczesność? – Punkt widzenia w tekście i w dyskursie, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Lublin.
  Google Scholar

Heidegger M., 2004, Bycie i czas. Przeł. B. Baran, Warszawa.
  Google Scholar

Hercen A., 1952, Rzeczy minione i rozmyślania, t. 1, przeł. E. i W. Słobodnikowie, Warszawa.
  Google Scholar

Husserl E., 1989, Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, przeł. A. Sikorek, Warszawa 1989.
  Google Scholar

Kardyni-Pelikánová K., 2000, Ocalić podmiotowość: paraepistolarne formy w polskiej i czeskiej prozie współczesnej (na przykładzie „Listów do Jerzego” M. Kuncewiczowej i „Huraganu listopadowego” B. Hrabala). – Czesko-polskie spotkania literackie: komparatystyka – genologia – przekład, red. K. Kardyni-Pelikánová, Brno.
  Google Scholar

Karwatowska M., Nowak P., 2001, List jako zaproszenie do dialogu, Internetowa Konferencja Naukowa „Porozmawiajmy o rozmowie”, Uniwersytet Śląski w Katowicach, http://uranos.cto.us.edu.pl/~rozmowa/karwatowska.htm.
  Google Scholar

Łebkowska A., 2004, Pojęcie „focus” w narratologii – problemy i inspiracje. – Punkt widzenia w tekście i w dyskursie, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Lublin.
  Google Scholar

Maciejewski J., 2000, List jako forma literacka. – Sztuka pisania. O liście polskim w XIX wieku, red. J. Sztachelska, E. Dąbrowicz, Białystok.
  Google Scholar

Maruszewski T., 2005, Pamięć autobiograficzna, Gdańsk.
  Google Scholar

Okopień-Sławińska A., 1979, Jak formy osobowe grają w teatrze mowy? – Tekst i fabuła, red. C. Niedzielski, J. Sławiński, Wrocław.
  Google Scholar

Pajdzińska A., 2004, Niepamięć – córka niedbalstwa? – Studia nad polszczyzną współczesną i historyczną, red. J. Liberek, Poznań.
  Google Scholar

Riepina L., 2013, Indywidualne i ponadindywidualne w konceptualizacji pamięci: od dychotomii do syntezy, „Sensus Historiae”, t. 11, nr 2, s. 43–56.
  Google Scholar

Rosner K., 2003, Narracja, tożsamość, czas, Kraków.
  Google Scholar

Sikora I., Czajkowska A., 2012, List jako dokument świadomości literackiej pisarza. – Metaliterackie listowania. List jako dokument świadomości literackiej pisarza, red. I. Sikora, A. Czajkowska, Częstochowa.
  Google Scholar

Skwarczyńska S., 1975, Wokół teorii listu. – Pomiędzy historią a teorią literatury, red. S. Skwarczyńska, Warszawa.
  Google Scholar

Skwarczyńska S., 2006, Teoria listu, Białystok.
  Google Scholar

Tabaszewska J., 2013, Od literatury jako medium pamięci do poetyki pamięci, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 54–55.
  Google Scholar

Trzynadlowski J., 1977, List i pamiętnik. Dwie formy wypowiedzi osobistej. – J. Trzynadlowski, Małe formy literackie, Wrocław.
  Google Scholar


Published
2020-01-10

Cited by

Niesporek-Szamburska, B. (2020). Launching personal memory in epistolary fragments of the children’s literature. Stylistyka, 28, 175–191. https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.12

Authors

Bernadeta Niesporek-Szamburska 
https://orcid.org/0000-0001-9935-6733

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).

2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".

3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.

4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:

a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,

b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,

c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.

5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.

6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.

7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.