Cyfrowe „miejsca pamięci” z perspektywy badań nad dyskursem miejskim

Beata Duda

Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0002-9555-844X

Abstrakt

The objective of the article is a preliminary attempt to view contemporary forms of recording and documenting the memory of urban space, i.e. urban digital social archives. These undertakings, fitting into the current research trend on urban dis- course, deserve a discursive description with a focus on the subjective, ideational and interactive plane. The author chose only a small fragment from this extensive research field. She looks at the “memory map of the city” recorded in the form of a social archive. She is interested in which elements (objects) places its inhabitants use to build such a map, and what determines their choices in the context of axi- ological preferences.

Klíčová slova:

social archive, city, memory, critical discourse analysis

(FO) – Foto Ochota: dzielnica Ochota na zdjęciach mieszkańców, http://www.fotoochota. waw.pl/ (dostęp: 12.09.2018)
  Google Scholar

(AB) – Cyfrowe Archiwum Bemowa, http://cab.waw.pl/ (dostęp: 08.09.2018)
  Google Scholar

(AS) – Sedlina.pl Portal Miłośników Danego Szczecina, http://sedina.pl/wordpress/ (dostęp: 11.09.2018)
  Google Scholar

(MU) – Muranoteka – cyfrowe archiwum dzielnicy Muranów, http://muranoteka.pl/ (dostęp: 29.09.2018)
  Google Scholar

(ŁO) – Miastograf – Cyfrowe Archiwum Łodzian, https://www.miastograf.pl/ (dostęp: 12.12.2018)
  Google Scholar

(BR) – Bronowickie Archiwum Społeczne, http://archiwumbronowickie.pl (dostęp: 21.11.2018)
  Google Scholar

(MT) – Mediateka CLZ – multimedialne archiwum historii miasta i regionu, http://www.mediateka.centrumzamenhofa.pl/ (dostęp: 29.09.2018)
  Google Scholar

Assmann J., 2008, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa.
  Google Scholar

Bauman, Z., 1990, Socjologia, Poznań.
  Google Scholar

Czachur W., 2011, Dyskursywny obraz świata – kilka refleksji, „Tekst i Dyskurs. Text und Diskurs”, nr 4, s. 79–97.
  Google Scholar

Dovey J., 2008, Uwagi na temat hipertekstualnej teorii narracji, przeł. J. Mach. – Ekrany piśmienności, red. A. Gwóźdź, Warszawa, s. 157–172.
  Google Scholar

Duda B., Przyklenk J., Sujkowska-Sobisz K., w druku, Reprezentacje humanistyki cyfrowej w polskim dyskursie naukowym. – Cyfrowe światy, wspólnoty, dyskursy, red. K. Sujkowska-Sobisz, E. Ficek, Katowice.
  Google Scholar

Duda B., 2018, Miasto w świecie dyskursów, Katowice.
  Google Scholar

Dziekanowska M., 2012, Pamięć a tożsamość zbiorowa. – Pamięć jako kategoria rzeczywistości społecznej, red. M. Dziekanowska, J. Styka, Lublin, s. 25–37.
  Google Scholar

Filipiak M., 2015, Tożsamość jednostki w społeczeństwie Sieci, „Kultura – Historia – Globalizacja”, nr 17, s. 27–41.
  Google Scholar

Grzyś P., 2017, Wizerunek miasta a jego tożsamość – współczesne zależności, „Architectus. Pismo Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej”, nr 2 (50), s. 3–14.
  Google Scholar

Habrajska G., 2004, Komunikacyjna analiza i interpretacja tekstu, Łódź. Halbwachs M., 1969, Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa.
  Google Scholar

Hałas E., 2012, Wstęp. – Kultura jako pamięć. Posttradycyjne znaczenie przeszłości, red. E. Hałas, Kraków, s. 5–14.
  Google Scholar

Kita M., 2013, Polski dyskurs prywatności, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (11), s. 93–103.
  Google Scholar

Kowalewski M., 2016, Obywatelstwo miejskie. Wokół idei i niektórych rozwiązań formalnych, „Przegląd Socjologiczny”, t. LXV (65), nr 1, s. 27–47.
  Google Scholar

Kołodziej-Durnaś A., 2003, Środowisko we współczesnych teoriach socjologicznych (Anthony Giddens i Ulrich Beck), „Rocznik Ochrony Środowiska”, t. V, s. 239–242.
  Google Scholar

Krzyżanowska N., 2013, (Krytyczna) analiza dyskursu a (krytyczna) analiza gender: zarys synergii teoretycznej i metodologicznej, „Przegląd. Socjologii Jakościowej”, nr 1 (9), s. 62–84.
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.1.05   Google Scholar

Kula M, 2002, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa.
  Google Scholar

Kurz I. (red.), 2014, Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, wersja e-pub, Warszawa.
  Google Scholar

Majer A., 2015, Socjologia miasta osobistego, Łódź.
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-856-1   Google Scholar

Majer A., 2016, Miasto w osobistym wymiarze, „Studia Miejskie”, nr 21, s. 9–28.
  Google Scholar

Nora P., 2002, Epoka upamiętniania, rozmowa z Pierre’em Norą. – Rewanż pamięci, red. J. Żakowski, Warszawa, s. 40–59.
  Google Scholar

Nora P., 2011, Między pamięcią a historią: Les lieux de mémoire, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia”, nr 10, s. 20–27.
  Google Scholar

Nowak J., 2011, Społeczne reguły pamiętania. Antropologia pamięci zbiorowej, Kraków.
  Google Scholar

Oldenburg R., 1989, The Great Good Place. Cafés, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons, and Other Hangouts at the Heart of a Community, New York.
  Google Scholar

Rewers E., 2005, Post-polis, Kraków.
  Google Scholar

Witosz B., 2016, Kategoria dyskursu w polonistycznej edukacji akademickiej. – Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne, red. W. Czachur, A. Kulczyńska, Ł. Kumięga, Kraków, s. 19–39.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Publikováno
2020-01-10

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Duda, B. (2020). Cyfrowe „miejsca pamięci” z perspektywy badań nad dyskursem miejskim. Stylistyka, 28, 333–346. https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.21

##libcom.authors##

Beata Duda 
https://orcid.org/0000-0002-9555-844X

##libcom.statistics##

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.