Мовна свідомість і стилі спілкування в культурі повсякдення
Svitlana P Bibik
Abstrakt
The article deals with the style qualification issue as a way of verbal thinking. It is noted that the language consciousness is a part of the public consciousness – moral, ethical, national, legal, environmental, historical, aesthetic, political, religious, etc., that is represented in oral and written language practice. It was proposed to differ functional styles features, based on the type of language awareness, and the system itself considered to be a communicative-style paradigm. It was emphasized that communication styles are formed historically as a result of constant connection of situational use of language according to its social and cultural functions. In this regard, it was determined that the functional style is a certain type of language and mental activity. It depends on extralinguistic factors (type of com- municants interaction, form, purpose of communication).
Klíčová slova:
language consciousness, style, everyday and practical language consciousness, theoretical language consciousness, culture of everyday lifeReference
Bahtin M. M., 1979, Problema rečevyh žanrov. - M. M. Bahtin, Èstetika slovesnogo tvorčestva, Moskva, s. 237-280.
Google Scholar
Bibik S. P., 2013, Usna lìteraturna mova v ukraïnsʹkìj kulʹturì povsâkdennâ, Nìžin.
Google Scholar
Gajda S., 2015, Aktualʹnye zadači stilistiki, „Aktualʹnye problemy stilistiki", № 1, s.11—21.
Google Scholar
Gajda S.., 2012, Styl narodowy jako kategoria stylistyczna, „Stylistyka”, XXI, з. 7-18.
Google Scholar
Gnatûk L. P., 2010, Movnij fenomen Grigorìâ Skovorodi v kontekstì staro¬ukraïnsʹkoï knižnoï tradicìï, Kiïv.
Google Scholar
Ejger G. V., 1990, Mehanizmy kontrolâ âzykovoj pravilʹnosti vyskazyvaniâ. Harʹkov.
Google Scholar
Êrmolenko S. Â., 1999, Narisi z ukraïnsʹkoï slovesnostì: (Stilìstika ta kulʹ¬tura movi), Kiïv.
Google Scholar
Zelenʹko A. S., 2004, Obg̀runtuvannâ principìv strukturno-semantičnogo do¬slìdžennâ movi, „ Vìsnik Lʹvìvsʹkogo unìversitetu. Serìâ fìlologìčna". vip. 34, č. Ì, s. 182-187.
Google Scholar
Kožina M. N., 1977, Stilistika russkogo âzyka, Moskva.
Google Scholar
Lotman Û. M., 1992, Poètika bytovogo povedeniâ v russkoj kulʹture 18 veka.- Û. M. Lotman. Izbrannye statʹi v treh tomah, Tallinn, t. 1, s. 248-268.
Google Scholar
Macûk G. P., 2001, Preskriptivne movoznavstvo v Galičinì (perša polovina XIX st.), Lʹvìv.
Google Scholar
Nikitina S. E., 1993, Ustnaâ narodnaâ kulʹtura i âzykovoe soznanie, Moskva.
Google Scholar
Nikitina S. E., 1989, Âzykovoe soznanie i samosoznanie ličnosti v narodnoj kulʹture, „Âzyk i ličnostʹ", Moskva, s. 34—40.
Google Scholar
Selìgej P., 2012. Movna svìdomìstʹ: struktura, tipologìâ, vihovannâ, Kiïv.
Google Scholar
Sincov E. V., 2007. Stileobrazuûŝaâ rolʹ myšleniâ v literaturnom âzyke. „Мixtura verborum 2006: topologiâ sovremennosti", Samara, s.81-100.
Google Scholar
Ûnina E. A., 1989, Issledovanie tipov myšleniâ posredstvom funkcionalʹno-stilističeskogo analiza reči, „Funkcionirovanie âzyka v različnyhtipah teksta", Permʹ, s. 59-69.
Google Scholar
Âvorsʹka G. M., 2000, Preskriptivna lìngvìstika âk diskurs: mova, kulʹtura, vlada, Kiïv.
Google Scholar
Âzyk, 1987, Âzyk i kulʹtura, Moskva.
Google Scholar
##libcom.authors##
Svitlana P Bibik##libcom.statistics##
Stažení
Licence
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.