Bonacchi S., Karpiński M., 2014, Remarks about the use of the term “multimodality”, „Journal of Multimodal Communication Studies”, 1, pp. 1-7.
Google Scholar
Borusiewicz M., 2020. Semiotyka muzeum. Rola i znaczenie języka w pragmatyce muzealnej. Warszawa: Wydawnictwo Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Google Scholar
Bucher H.-J., 2007, Textdesign und Multimodalität. Zur Semantik und Pragmatik medialer Gestaltungsformen. – Textdesign und Textwirkung in der massenmedialen Kommunikation. Eds. K.S. Roth i J. Spitzmüller, Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft, pp. 49-76.
Google Scholar
Cameron D. F., 1968, The museum as a communications system and implications for museum education „Curator”, 11 (1), pp. 33–40.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.1968.tb00883.x
Google Scholar
Crooke E., 2008, Museums and Community. Ideas, Issues and Challenges, London/ New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203371015
Google Scholar
Czachur W. 2020, Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław: Atut.
Google Scholar
Czachur W., Opiłowski R., Smykała M., 2022, Multimodal Practices of Empathy and Fear in Polish Refugee Discourse: Analysis of Magazine Covers, “GEMA Online® Journal of Language Studies” 22(3), pp. 63-85.
DOI: https://doi.org/10.17576/gema-2022-2203-04
Google Scholar
Czarnowski P., 2013, Czy muzea potrafią komunikować się ze społeczeństwem? Obecny stan mediów i reakcji społecznych w Polsce, „Muzealnictwo”, 54, pp. 20-23.
Google Scholar
Fiedler I., Harrer O., 2017, Das kommunikative Museum. Eine Theorie zu verständigungsorientierter Museumskommunikation, Uniwersytet Wiedeński. [Unpublished doctoral dissertation].
Google Scholar
Flacke M., 2016, Ausstellen als Narration. – Handbuch Museum. Geschichte, Aufgaben, Perspektiven, Eds. M. Walz, Stuttgart: Metzler, pp. 253–257.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-05184-4_56
Google Scholar
Folga-Januszewska D., 2020, Dzieje pojęcia muzeum i problemy współczesne – wprowadzenie do dyskusji nad nową definicją muzeum ICOM, „Muzealnictwo“, 61, pp. 27-45.
Google Scholar
Graf B., 2003, Ausstellungen als Instrument der Wissensvermittlung? Grundlagen und Bedingungen, „Museumskunde“, 68 (1), pp. 73-81.
Google Scholar
Hausendorf H., 2012, Soziale Positionierungen im Kunstbetrieb. Linguistische Aspekte einer Soziologie der Kunstkommunikation. – Identitätsentwürfe in der Kunstkommunikation. Studien zur Praxis der sprachlichen und multimodalen Positionierung im Interaktionsraum ,Kunst‘, Eds. M. Müller i S. Kluwe, Berlin/ Boston: de Gruyter.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110278415.93
Google Scholar
Hodge R., DʼSouza W., 1979, The museum as a communicator. A semiotic analysis of the Western Australian Museum aboriginal gallery, Perth., „Museum”, 31 (4), pp. 251–266.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0033.1979.tb01899.x
Google Scholar
Hooper-Greenhill E., 1994, Museum and their visitors, London/New York: Routledge.
Google Scholar
Hooper-Greenhill E., 2007, Museums and Education. Purpose, pedagogy, performance, London/New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203937525
Google Scholar
Jagodzińska K., 2021, Partycypacja publiczności w polskich muzeach, „Muzealnictwo”, 62, pp. 171-179.
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.1742
Google Scholar
Kaczmarek D., 2018, Binationale Diskursanalyse. Grundlagen und Fallstudien zum deutsch-polnischen medialen Gegendiskurs, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-161-4.01
Google Scholar
Kaczmarek J., 2018, Muzeum jako przestrzeń sztuki, pamięci i dialogu. Przypadek najmniejszego muzeum świata, „Pogranicze. Studia społeczne“, XXXIV, pp. 45-62.
DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2018.34.03
Google Scholar
Kesselheim W., 2009, Die Analyse von Kommunikation in der Museumsausstellung. Eine Herausforderung für die Linguistik. – Wissenstransfer und Diskurs. Ed. O. Stenschke, Frankfurt am Main: Lang, pp. 245–266.
Google Scholar
Kesselheim W., 2021, Ausstellungskommunikation. Eine linguistische Untersuchung multimodaler Wissenskommunikation im Raum, Berlin/Boston: de Gruyter.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110572933
Google Scholar
Klug N.-M., 2022, Multimodalna semantyka tekstu i dyskursu. Tłum. D. Kaczmarek, J. Pędzisz. – Dyskurs, media, multimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego, Eds. W. Czachur, A. Hanus, D. Miller, Wrocław: Atut, pp. 241-269.
Google Scholar
Kováč M. A., 1979, Das Museum als semiotisches System. – Museologische Forschung in der ČSSR. Schriftenreihe des Instituts für Museumswesen, Berlin: o.V., pp. 101-120.
Google Scholar
Kress G., Leeuwen, T. van, 2010, Multimodal Discourse. The modes and media of contemporary communication, London/New York: Bloomsbury Academic.
Google Scholar
Lazzeretti C., 2016, The Language of Museum Communication. A Diachronic Perspective. London: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-57149-6
Google Scholar
Macalik J., 2020, Zintegrowana komunikacja marketingowa w działalności polskich muzeów, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Google Scholar
Meier T. D., Reust H. R., 2000, Medium Museum. Kommunikation und Vermittlung in Museen für Kunst und Geschichte, Bern, Stuttgart, Wien: Paul Haupt.
Google Scholar
Mordyński K., 2015, Percepcja wystawy a kształtowanie przestrzeni ekspozycyjnej, „Muzealnictwo”, 56, pp. 149-158.
DOI: https://doi.org/10.5604/04641086.1164408
Google Scholar
Nieroba E., 2018, Tekst muzealny jako narzędzie angażowania publiczności muzealnej. W stronę nowego modelu komunikowania w muzeum, „Zbiór wiadomości do antropologii muzealnej”, 5, pp. 9-24.
Google Scholar
Nieroba E., 2019, Muzeum jako przestrzeń dialogu, „Kultura współczesna”, 2 (105), pp. 106-115.
Google Scholar
Niklewicz B., 2015, Język muzeum, czyli o nowych sposobach odczytywania wystaw, „Polonistyka. Innowacje“, 2, pp. 165-174.
DOI: https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.12
Google Scholar
Opiłowski R., 2015, Der multimodale Text aus kontrastiver Sicht. Textdesign und Sprache-Bild-Beziehung in deutschen und polnischen Pressetexten, Wrocław/ Dresden: Atut/Neisse Verlag.
Google Scholar
Pillière L., 2018, Accommodating the visitor: How museums connect with their presentday populations, “Anglophonia” 25, https://doi.org/10.4000/anglophonia.1409
DOI: https://doi.org/10.4000/anglophonia.1409
Google Scholar
Pędzisz J., 2017, Profil des Online-Diskurses in Blog-Interaktionen an der Schnittstelle zwischen theoretischem Konzept und empirischem Modell, Frankfurt am Main: Lang.
DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-06823-8
Google Scholar
Pomian K., 2014, Kilka myśli o przyszłości muzeum, „Muzealnictwo”, 55, pp. 151-155.
DOI: https://doi.org/10.5604/04641086.1122572
Google Scholar
Poprawa M., 2020, Przestrzenie słowno-obrazowe w propagandowych drukach ulotnych lat 1918–1939. Próba analizy w świetle lingwistyki tekstowej i teorii wizualności, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, 17, nr 1, pp. 203–230.
DOI: https://doi.org/10.12775/SE.2020.00016
Google Scholar
Ravelli L, 2005, Museum Texts. Comunication Frameworks. London: Routledge
Google Scholar
Schärer M. R., 1991, The role of the object. Theoretical approach and a practical example. – The language of Exhibition – la langage de l’exhibition. ICOFORM Symposion oktober 1991 Vevey Switzerland, Ed. S. Vinos, Stokholm: statens historisks museum, pp. 91-108.
Google Scholar
Schmitz U., 2011, Sehflächenforschung. Eine Einführung. – Bildlinguistik. Theorien - Methoden – Fallbeispiele, Eds. H. Diekmannshenke, M. Klemm and H. Stöckl, Berlin: Erich Schmidt, pp. 23-42
Google Scholar
Schneider J. G., Stöckl H. (Eds.) 2011, Medientheorien und Multimodalität. Ein TV-Werbespot – Sieben methodische Beschreibungsansätze, Köln: Herbert von Halem Verlag.
Google Scholar
Scholze J., 2004, Medium Ausstellung. Lektüren musealer Gestaltungen in Oxford, Leipzig, Amsterdam und Berlin, Bielefeld: Transcript; Gost.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783839401927
Google Scholar
Serrell B., 2015, Exhibit Labels: An Interpretive Approach. Walnut Creek, Calif.: AltaMira Press.
Google Scholar
Simon N., 2010, The Participatory Museum, Santa Cruz/California: MUSEUM 2.0.
Google Scholar
Spieß C., 2017, Multimodale Bedeutungskonstitution in der Kunstkommunikation. – Diskurs – semiotisch, Eds. E. Hess-Lüttich, H. Kämper, M. Reisigl, I. Warnke. Berlin/Boston: de Gruyter, pp. 113-143.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110489057-006
Google Scholar
Spieß C., 2017, Textuelle Vernetzungstypen in der Museumskommunikation. Eine praktiken-orientierte Analyse von Audioguidekommunikation „tekst i diskurs – text und diskurs“, 11, pp. 115-139.
Google Scholar
Spitzmüller J. and Warnke I. H., 2011, Discourse as a ‘linguistic object’: methodical and methodological delimitations. “Critical Discourse Studies” 8(2), pp. 75–94.
DOI: https://doi.org/10.1080/17405904.2011.558680
Google Scholar
Stöckl H., 2016, Multimodalität – Semiotische und textlinguistische Grundlagen. – Handbuch Sprache im multimodalen Kontext, Eds. N.-M. Klug, H. Stöckl, Berlin/ Boston: de Gruyter, pp. 3-35.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110296099-002
Google Scholar
Stöckl H., 2020, Linguistic Multimodality – Multimodal Linguistics: A State-of-the-Art Sketch. – Multimodality: Disciplinary Thoughts and the Challenge of Diversity, Eds. J. Wildfeuer, J. Pflaeging, J. Bateman, O. Seizov and C.-I Tseng, Berlin, Boston: De Gruyter, pp. 41-68.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110608694-002
Google Scholar
Traba R., 2015, Epoka muzeów? Muzeum jako medium, muzeum jako mediator. – I Kongres Muzealników Polskich, Ed. Komitet Programowy I Kongresu Muzealników Polskich pod przew. M. Niezabitowskiego, Chief Ed. M. Wysocki. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, pp. 47-56.
Google Scholar
Warnke I. H., Spitzmüller J., 2009, Wielopoziomowa lingwistyczna analiza dyskursu –DIMEAN, „tekst i dyskurs – text und dyskurs”, 4, pp. 123-147.
Google Scholar