List Jana Pawła II (pragmatyka, struktura, język)

Jerzy Biniewicz




Abstract

The experience of time passing , perceived both individually and as a group, being a psychological fact and contributing to complex cultural relations, determines historical knowledge (the interpretation of historical processes and definition of facts). We should remember, when we talk about the interpretation of time, understood as the assessment of historical facts, allowing for the integration of a given society around an idea, around va- lues constituting their cohesion and, to a considerable extent, determining its relations with the outer world, that it is always a product of social discourse, grinding views, a se- arch for such a vision of the futurę with which at least the groups most important to a community’s functioning would identify.The letter of John Paul II addressed to the nations of Poland and Ukrainę, in which the question of evaluating the tragic events in Volyn during World War II was brought up, is the subject of this analysis. The article attempts to answer the question (taking into consi- deration the complexity of the process shaping mutual neighbourly relations) how the Pope endeavours to attain his objective, which is to encourage Poles and Ukrainians to re- concile and to reject the past for the sake of tasks facing united Europę.The Pope’s letter is undoubtedly a speech realized with the use of lexical and stylistic means typical for religious language. At the same time, the analysis shows that certain elements of the letter are typical for the language of politics.The Pope’s text in the world of freedom and pluralism, where numerous political sub- jects make contact with society by means of varied language, escaping explicit assessment, is marked by an expressive, easily recognizable description of reality and ans- wers a common need (the Pope feels responsible for the word, and builds a speaker-reci- pient relationship in order for the reader to become the subject capable of creating the world), thus he is appreciated and noticeable in the world of mass culture.

Schlagworte:

letter, time, stylistics

Biniewicz J., 2005, Retoryka wystąpienia parlamentów Polski i Ukrainy. — Ogród nauk filologicznych, Księga Jubileuszowa poświęcona profesorowi Stanisławowi Kochmanowi, red. M. Balowski, W. Chlebda, Opole.

Bralczyk J.,1996, Język na sprzedaż, Warszawa .Bralczyk J.,2003, O języku polskiej polityki lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Warszawa.

Ceglińska A.,2000, Piękno papieskiego słowa (O stylu encyklik Jana Pawła II), Łódź. Cohen J., 1986, Teoria figury, „Pamiętnik Literacki”, z. 4.Kałkowska A., 1993, Językowe wykładniki pragmatycznej funkcji listu, „Stylistyka”, s. 187-204.

Korolko M„ 1985, Wstęp. — P. Skarga, Kazania Sejmowe i Wezwanie do pokuty obywatelów Korony Polskiej i Wielkiego Księstwa Litewskiego, Warszawa.

Korolko M„ 1990, Sztuka retoryki, Warszawa.

Pattaro G„ 1988, Pojmowanie czasu w chrześcijaństwie. - Czas w kulturze, oprać, i wstęp A. Zajączkowski, Warszawa.

Skubalanka T., 1984, Historyczna stylistyka języka polskiego. Przekroje, Wrocław.

Skwarczyńska S., 1975, Wokół teorii listu. - S. Skwarczyńska, Pomiędzy historią a teorią literatury, Warszawa.

Szagun D., 2006, Czas historyczny a czas sakralny w „Melodiach biblijnych” Kornela Ujejskiego. — Język a kultura, Czas-Język-Kultura, red. A. Dąbrowska, A. Nowakowska, t. 19, Wrocław.

Tokarski R., 2001, Słownictwo jako interpretacja świata. - Współczesny język polski, Lublin.

Wojtak M., 2003, Gatunki prasowe, Lublin.

Ziomek J., 1990, Retoryka opisowa, Wrocław-Warszawa-Kraków.

Veröffentlicht
2021-02-19

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Biniewicz, J. (2021). List Jana Pawła II (pragmatyka, struktura, język). Stylistyka, 16, 393–404. Abgerufen von https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3635

Authors

Jerzy Biniewicz 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.


Lizenz

Copyright (c) 2007 Stylistyka

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.