The term in school didactics
Anna Tabisz
Uniwersytet OpolskiAbstract
The article is composed of four parts. The first part is about the difference between scientific and school terminology, the aim of which is to meet didactic aims adjusted to students’ age and cognitive abilities. This should meet the following conditions: 1) the condition of accessibility; 2) the condition of graduation of difficulty; 3) the condition of uniformity; 4) the systemic condition; 5) the condition of need and usefulness; 6) the condition of regularity; 7) the condition of clarity, and 8) the condition of illustration. In further sections, the author analyses the realization of particular conditions on the basis of the terminology included in manuals such as the manual for Polish language teaching in three consecutive stages of education. The last part contains an analysis of the
efficacy of teaching terms at school on the example of students’ oral statements. The number of notions and terms used, as well as the way of defining them, shows that students cannot use the terms. According to the author, it is caused by both the contemporary linguistic reality and by not meeting the basic conditions concerning school terminology by the authors of manuals and teachers.
Keywords:
term, school didacticsReferences
Gajda S., 1982a, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław.
Google Scholar
Gajda S., 1982b, Zawartość treściowa terminu a nauka o terminach, „Poradnik Językowy”, nr 5, s. 307–316.
Google Scholar
Gajda S., 1990, Wprowadzenie do teorii terminu, Opole.
Google Scholar
Gajda S., 1991, Język w dydaktyce. – Wariancja w języku. III Opolskie Spotkania Językoznawcze, Szczedrzyk 10–11.10.1989 r. , red. S. Gajda, Opole, s. 93–97.
Google Scholar
Gajda S., 2000, Stylistyka dziś, „Polonistyka”, nr 4, s. 208–213.
Google Scholar
Gajda S., Słodzińska A., 1991, Struktura językowa podręcznika.– Podręcznik literatury w szkole średniej wczoraj – dziś – jutro, red. B. Chrząstowska, Poznań.
Google Scholar
Grucza F., 1991, Terminologia – jej przedmiot, status i znaczenie.– Teoretyczne podstawy terminologii, red. F. Grucza, Wrocław, s. 11–44.
Google Scholar
Jaworski M., 1989, Terminy i pojęcia w programach i podręcznikach szkoły podstawowej, Warszawa.
Google Scholar
Jurkowski M., 1990, Język polski.– Terminologia stosowana w programach i podręcznikach szkoły podstawowej. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Komitet Terminologii PAN i Instytut Programów Szkolnych (Warszawa 9–10 czerwca 1989 r.), red. M. Jaworski, Warszawa, s. 51–59.
Google Scholar
Karpiński Ł., 2008, Zarys leksykografii terminologicznej, Warszawa.
Google Scholar
Kojs W., 1975, Uwarunkowania dydaktycznych funkcji podręcznika, Warszawa.
Google Scholar
Kruszewski K., 2012, Najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne.– Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznik akademicki, red. K. Kruszewski, Warszawa, s. 240–270.
Google Scholar
Kupisiewicz Cz., 2000, Dydaktyka ogólna, Warszawa.
Google Scholar
Maćkiewicz J., 2000, Potoczne w naukowym – niebezpieczeństwa i korzyści.– Język
Google Scholar
a kultura, t. 13: Językowy obraz świata a kultura, red. A. Dąbrowska, J. Anusiewicz, Wrocław, s. 107–113.
Google Scholar
Markowski A., 2004, Przedmowa.– Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk i J. Puzynina, Warszawa.
Google Scholar
Nagajowa M., 1985, Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa.
Google Scholar
Nowicki W., 1986, Podstawy terminologii, Wrocław.
Google Scholar
Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole.
Google Scholar
Podracki J., Kwiatkowska A., 2007, Składniowy system pojęciowo-terminologiczny w wybranych podręcznikach dla klas IV–VI szkoły podstawowej.–Podręczniki do kształcenia językowego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, red. H. Synowiec, Kraków, s. 231–243.
Google Scholar
Porayski-Pomsta J., 1990, Uwagi o systemie terminologicznym stosowanym w kształceniu językowym w szkole podstawowej, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 286–293.
Google Scholar
Skudrzyk A., 2005, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice.
Google Scholar
Skudrzyk A., Warchala J., 2007, Potoczność – kategoria rozmyta? – Potoczność a zachowania językowe Polaków, red. B. Boniecka, S. Grabias, Lublin, s. 21–32.
Google Scholar
Synowiec H., 2012, Dyskusja panelowa. Termin w komunikacji.– Język a Komunikacja, t. 31: Termin w językoznawstwie, red. D. Brzozowska, W. Chłopicki, Kraków, s. 39–40.
Google Scholar
Walczak B., 2002, Wiadomości ze składni języka polskiego w podręcznikach szkolnych. Komunikat.– Z problematyki kształcenia językowego, red. H. Sędziak, Białystok.
Google Scholar
Warchala J., Skudrzyk A., 2010, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice.
Google Scholar
Authors
Anna TabiszStatistics
Downloads
License
1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).
2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".
3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.
4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:
a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,
b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,
c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.
5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.
6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.
7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.
Most read articles by the same author(s)
- Anna Tabisz, “Perhaps you remember…?” About students’ strategies of remembering the forgotten during secondary school final examination interviews , Stylistyka: Vol. 28 (2019): Styl i pamięć
- Anna Tabisz, Epistemic modality in secondary school graduates’ spoken utterances , Stylistyka: Vol. 25 (2016): Gajda i stylistyka
- Anna Tabisz, Odmiana medialna języka a ustne wypowiedzi uczniów , Stylistyka: Vol. 31 (2022): Styl i media - Style and media