Wielojęzyczność kłótni -poszukiwanie uniwersalności wzorca gatunkowego (na przykładzie tekstów potocznych, literackich i muzycznych)

Ewa Biłas



Katarzyna Sujkowska




Abstract

This article is a trial of indication of quarrel features ( quarrel as one of speech genres) Features so universal as possible to be found, both in spontaneous, colloquial conversation and also in consciously created, literary and musical texts.
Analyse of the same genre in various codes of communication, proved that it is recognizable thanks to existence ofparticular genre indexes which assume various forms according to chosen lingual matter.
Undoubtedly common, colloquial quarrel is the main genre. However literally and musical quarrels (as secondary genres), take relevant characteristics of the main genre (structure, intention, configuration of prosody and intonation), while elements of semantic level are modified.


Wykaz źródeł

Filipiak I., I 995, Absolutna amnezja, Warszawa.

Kofta K., 1988, Pawilon małych drapieżców, Warszawa.

Kofta K., 1993, Ciało niczyje, Warszawa.

Kofta K., 1998, Złodziejka pamięci, Warszawa.

Moniuszko St., Chęciński J., 1953, Verbum nobile (partytura), Kraków.

Nałkowska Z., 1981, Rówieśnice, Warszawa.

Nałkowska Z.,1977, Hrabia Emil, Warszawa.

Sowa I, 2002, Smak świeżych malin, Warszawa.

Zapolska G., 1950, Kaśka Kariatyda, Warszawa.

Zapolska G., 1957a, Córka Tuśki, Kraków.

Zapolska G., 1957b, Przedpiekle, Kraków.

Zapolska G., 1957c, Sezonowa miłość, Kraków.

Literatura

Bachtin M., 1986, Problem gatunków mowy. - Idem: Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa.

Bańkowski A., 2000, Etymologiczny słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa.

Chodkowski A., red., 1995, Encyklopedia muzyki, Warszawa.

Chylińska T., Haraschin S., Schaeffer B., 1991, Przewodnik koncertowy, Kraków.

Doroszewski W., red., 1964, Słownik języka polskiego, t. 3, Warszawa.

Dunaj B., red., 1999, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.

Gajda S., 1993, Gatunkowe wzorce wypowiedzi. - Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław.

Gajda S., 2002, Agresja językowa w stosunkach międzyludzkich. - Język narzędziem myślenia i działania, red., W. Gruszczyński, Warszawa.

Habela J., 1983, Słowniczek muzyczny, Kraków.

Pisarek W., 2000, Podstawy retoryki dziennikarskiej. - Dziennikarstwo i świat mediów, red., Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków.

Pociej B., 1994, Być muzykologiem. - Muzyka, słowo, sens, red., A. Oberc, Kraków.

Rorty R., 1999 b, Teksty i grudki. - Idem: Obiektywność, relatywizm i prawda, przekład J. Margański, Warszawa.

Rorty R., 1999 a, Pragmatyzm, Davidson i prawda. - Idem: Obiektywność, relatywizm i prawda, przekład J. Margański, Warszawa.

Sarnowski M., 1999, Przestrzeń komunikacji negatywnej w języku polskim i rosyjskim. Kłótnia jako specyficzna sytuacja komunikacji werbalnej, Wrocław.

Skar bowski J., 1980, Serdeczne związki poezji i muzyki, ,,Poezja" nr 3, s. 3-8.

Stromenger K., 1976, Przewodnik operowy, Warszawa.

Szymczak M., red., 1999, Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa.

Warchala J., 1991, Dialog potoczny a tekst, Katowice.

Wierzbicka A., 1983, Gen,y mowy. - Tekst i zdanie, red. T. Dobrzyńska, E. Janus, Wrocław.

Wittgenstein L., 1972, Dociekania filozoficzne, przekład B. Wolniewicz, Warszawa.

Zgółkowa H., red., 1998, Praktyczny słownik języka polskiego, t. 16, Poznań.

Żerańska-Kominek S., 1995, Muzyka w kulturze, Warszawa.

Published
2021-03-18

Cited by

Biłas, E., & Sujkowska, K. (2021). Wielojęzyczność kłótni -poszukiwanie uniwersalności wzorca gatunkowego (na przykładzie tekstów potocznych, literackich i muzycznych). Stylistyka, 12, 307–325. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3741

Authors

Ewa Biłas 

Authors

Katarzyna Sujkowska 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2003 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).

2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".

3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.

4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:

a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,

b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,

c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.

5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.

6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.

7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.