Wielojęzyczność kłótni -poszukiwanie uniwersalności wzorca gatunkowego (na przykładzie tekstów potocznych, literackich i muzycznych)

Ewa Biłas



Katarzyna Sujkowska




Апстракт

This article is a trial of indication of quarrel features ( quarrel as one of speech genres) Features so universal as possible to be found, both in spontaneous, colloquial conversation and also in consciously created, literary and musical texts.
Analyse of the same genre in various codes of communication, proved that it is recognizable thanks to existence ofparticular genre indexes which assume various forms according to chosen lingual matter.
Undoubtedly common, colloquial quarrel is the main genre. However literally and musical quarrels (as secondary genres), take relevant characteristics of the main genre (structure, intention, configuration of prosody and intonation), while elements of semantic level are modified.


Wykaz źródeł

Filipiak I., I 995, Absolutna amnezja, Warszawa.

Kofta K., 1988, Pawilon małych drapieżców, Warszawa.

Kofta K., 1993, Ciało niczyje, Warszawa.

Kofta K., 1998, Złodziejka pamięci, Warszawa.

Moniuszko St., Chęciński J., 1953, Verbum nobile (partytura), Kraków.

Nałkowska Z., 1981, Rówieśnice, Warszawa.

Nałkowska Z.,1977, Hrabia Emil, Warszawa.

Sowa I, 2002, Smak świeżych malin, Warszawa.

Zapolska G., 1950, Kaśka Kariatyda, Warszawa.

Zapolska G., 1957a, Córka Tuśki, Kraków.

Zapolska G., 1957b, Przedpiekle, Kraków.

Zapolska G., 1957c, Sezonowa miłość, Kraków.

Literatura

Bachtin M., 1986, Problem gatunków mowy. - Idem: Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa.

Bańkowski A., 2000, Etymologiczny słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa.

Chodkowski A., red., 1995, Encyklopedia muzyki, Warszawa.

Chylińska T., Haraschin S., Schaeffer B., 1991, Przewodnik koncertowy, Kraków.

Doroszewski W., red., 1964, Słownik języka polskiego, t. 3, Warszawa.

Dunaj B., red., 1999, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.

Gajda S., 1993, Gatunkowe wzorce wypowiedzi. - Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław.

Gajda S., 2002, Agresja językowa w stosunkach międzyludzkich. - Język narzędziem myślenia i działania, red., W. Gruszczyński, Warszawa.

Habela J., 1983, Słowniczek muzyczny, Kraków.

Pisarek W., 2000, Podstawy retoryki dziennikarskiej. - Dziennikarstwo i świat mediów, red., Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków.

Pociej B., 1994, Być muzykologiem. - Muzyka, słowo, sens, red., A. Oberc, Kraków.

Rorty R., 1999 b, Teksty i grudki. - Idem: Obiektywność, relatywizm i prawda, przekład J. Margański, Warszawa.

Rorty R., 1999 a, Pragmatyzm, Davidson i prawda. - Idem: Obiektywność, relatywizm i prawda, przekład J. Margański, Warszawa.

Sarnowski M., 1999, Przestrzeń komunikacji negatywnej w języku polskim i rosyjskim. Kłótnia jako specyficzna sytuacja komunikacji werbalnej, Wrocław.

Skar bowski J., 1980, Serdeczne związki poezji i muzyki, ,,Poezja" nr 3, s. 3-8.

Stromenger K., 1976, Przewodnik operowy, Warszawa.

Szymczak M., red., 1999, Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa.

Warchala J., 1991, Dialog potoczny a tekst, Katowice.

Wierzbicka A., 1983, Gen,y mowy. - Tekst i zdanie, red. T. Dobrzyńska, E. Janus, Wrocław.

Wittgenstein L., 1972, Dociekania filozoficzne, przekład B. Wolniewicz, Warszawa.

Zgółkowa H., red., 1998, Praktyczny słownik języka polskiego, t. 16, Poznań.

Żerańska-Kominek S., 1995, Muzyka w kulturze, Warszawa.
##plugins.themes.libcom.download##


Објавено
2021-03-18

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Biłas, E., & Sujkowska, K. (2021). Wielojęzyczność kłótni -poszukiwanie uniwersalności wzorca gatunkowego (na przykładzie tekstów potocznych, literackich i muzycznych). Stylistyka, 12, 307–325. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3741

##libcom.authors##

Ewa Biłas 

##libcom.authors##

Katarzyna Sujkowska 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


Дозвола

Авторско право(c) 2003 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.