„A później będzie płacz…”

Tytuły wiadomości w e-mail marketingu jako przykłady tekstów perswazyjnych

Abstract

This article examines the characteristics of subject lines in email marketing messages, focusing on subscription-based communications from marketing professionals. These messages, which promote participation in webinars and purchase of products such as training materials and e-books, are targeted at entrepreneurs and constitute an integral component of marketing communication. Recognized as inherently persuasive, these emails frequently employ eye-catching headlines in bold type, embellished with emojis, to capture attention. The study analyses how varied sentence structures – including interrogative, imperative, and declarative forms – influence recipients’ emotions. Additionally, the use of colloquial language and, most probably, intentional linguistic mistakes is explored as a strategy to build rapport with potential clients. The ultimate objective of these messages is to maximize customer acquisition and drive sales of the advertised products.

Keywords:

subject, email marketing, marketing communication, persuasion in email, subject lines, colloquial style

Bralczyk J., 2004, Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  Google Scholar

Czajkowska K., 2023, Newsletter – co to jest i jak go stworzyć?, https://ks.pl/blog/newsletter-co-to-jest-i-jak-go-stworzyc (dostęp: 15.12.2023).
  Google Scholar

Danek D., 1980, Dzieło literackie jako książka. O tytułach i spisach rzeczy w powieści, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  Google Scholar

Hamilton Ch., 2011, Skuteczna komunikacja w biznesie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Hoffman D., Novak T. P., 1997, Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations, „Journal of Marketing”, 60 (3), https://www.researchgate.net/publication/2506951_Marketing_in_Hypermedia_Computer-Mediated_Environments_Conceptual_Foundations (dostęp: 27.11.2023).
DOI: https://doi.org/10.2307/1251841   Google Scholar

Jabłoński A., 2022, Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & webwriting, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  Google Scholar

Kęsikowa U., 1993, O tytułach utworów literackich M. Rodziewiczówny. – Onomastyka literacka, red. M. Biolik, Olsztyn: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie, s. 347–350.
  Google Scholar

Lizak J., 2000, Nagłówek reklamy prasowej, „Język Polski”, LXXX/3–4, s. 219–227.
  Google Scholar

Pietruszewska-Kobiela G., 1993, Tytuły i incipity utworów Haliny Poświatowskiej. –Onomastyka literacka, red. M. Biolik, Olsztyn: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie, s. 351–355.
  Google Scholar

Pisarek W., 2003, Perswazja – jak ją widzą, jak ją piszą. – Język perswazji publicznej, red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 9–17.
  Google Scholar

Pisarek W. (red.), 2006, Słownik terminologii medialnej, Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Popiel B., 2021, E-mail marketing. – Biblia social media, wyd. K. Chojnacki, Katowice: Wydawnictwo Expertia, s. 503–534.
  Google Scholar

Puzyrkiewicz D., 2019, Biblia copywritingu, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  Google Scholar

Romek A., 2021, 365 pomysłów na efektywne posty w Social Mediach, Katowice: Wydawnictwo Expertia.
  Google Scholar

Rutkowski M., 2020, Jacek Warchala: Formy perswazji. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2019, ss. 420, „Prace Językoznawcze”, XXII/3, s. 261–265.
DOI: https://doi.org/10.31648/pj.5723   Google Scholar

Sadowska A., 2007, Tytuły prasowe – ich budowa i funkcja, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, 9, s. 401–413.
  Google Scholar

Sicińska K., 2019, Tytuły utworów w cyklu „Na Skalnym Podhalu” Kazimierza Tetmajera – struktura syntaktyczno-semantyczna, uwarunkowania stylistyczne i tekstowe, funkcje, „Onomastica”, LXIII, s. 181–207.
DOI: https://doi.org/10.17651/ONOMAST.63.10   Google Scholar

Skwarek M., 2021, Perswazja w social mediach, czyli jak sprzedawać tam, gdzie inni tylko zdobywają lajki, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  Google Scholar

Uździcka M., 2007, Tytuł utworu literackiego. Studium lingwistyczne, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  Google Scholar

Warchala J., 2019, Formy perswazji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Wieczorek E., 2016, Emoji – więcej niż tysiąc słów? Infografika, https://web.archive. org/web/20170202103403/http://semahead.pl/blog/emoji-wiecej-niz-tysiac-slow. html (dostęp: 18.12.2023).
  Google Scholar

Wiktor J. W., 2013, Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Wojnowska J., 2008, Cechy i funkcje tytułu w tekście publicystycznym na przykładzie felietonów J. Hennelowej i J. Podsiadły, „Język Polski”, LXXXVIII/1, s. 29–38.
  Google Scholar

Wójcicka M., 2006, Tytuł a stylowo-gatunkowe zróżnicowanie tekstu, „Annales UMCS”, Sectio FF, XXIV, s. 113–146.
  Google Scholar

Zimny R., 2010, Język reklamy. – Wiedza o reklamie. Od pomysłu do efektu, red. K. Janiszewska i in., Warszawa–Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 103–146.
  Google Scholar


Published
2024-12-19

Cited by

Domaciuk-Czarny, I. (2024). „A później będzie płacz…” : Tytuły wiadomości w e-mail marketingu jako przykłady tekstów perswazyjnych. Stylistyka, 33, 175–192. https://doi.org/10.25167/Stylistyka33.2024.11

Authors

Izabela Domaciuk-Czarny 
https://orcid.org/0000-0001-7541-6471

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2024 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).

2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".

3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.

4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:

a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,

b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,

c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.

5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.

6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.

7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.