„Myśmy byli przesyceni tą historią, którą nam przekazywano…”1 Między językiem perswazji wojennej a językiem narracji wspomnieniowej – miejsca wspólne


Abstract

This article presents the results of comparative analyses of temporally, genologically and discursively diverse texts, i.e. excerpts from underground press published during World War II and 3,400 recollections of participants in the 1944 Warsaw Uprising (collected between 2003 and 2018). The authors draw on memory studies pertaining to the reminiscence effect and apply comparative stylistic analysis alongside corpusbased tools to examine the characteristics of reminiscence discourse. The article aims to highlight the stylistic and lexical convergences between the persuasive language of World War II and the recollections of those who witnessed the events of 1944. It explains the reasons behind these convergences and explores how veterans reflect on shaping their attitudes and beliefs within the context of a shared generational experience. The results suggest that this type of analysis could be valuable for further linguistic inquiry into text and memory, particularly with regard to the memory of history and style, in both diachronic linguistics and memory studies.

Keywords:

discourse, reminiscence account//recollection, comparative stylistic analysis, generation, Warsaw Uprising

Źródła
  Google Scholar

AHM – Archiwum Historii Mówionej Muzeum Powstania Warszawskiego, https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej.html (dostęp: maj–wrzesień 2022).
  Google Scholar

JPW – Wolińska O., 1996, Język polski w walce. – Język polski czasu drugiej wojny światowej (1939–1945), red. I. Bajerowa, Warszawa: Energeia, s. 337–388.
  Google Scholar

Literatura
  Google Scholar

Artwińska A., Fidelis M., Mrozik A., Zawadzka A., 2016, Pożytki z „pokolenia”. Dyskusja o „pokoleniu” jako kategorii analitycznej, „Teksty Drugie”, 1, s. 347–366.
  Google Scholar

Bohn A., Berntsen D., 2011, The Reminiscence Bump Reconsidered: Children’s Prospective Life Stories Show a Bump in Young Adulthood, “Psychological Science”, 22(2), s. 197–202, https://doi.org/10.1177/0956797610395394.
  Google Scholar

Chlebda W., 2005, Szkice o skrzydlatych słowach. Interpretacje lingwistyczne, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Chlebda W., 2019, O wyzwaniach i zadaniach pamięcioznawstwa lingwistycznego, „LingVaria”, 2(28), s. 147–164, https://doi.org/10.12797/LV.14.2019.28.10.
  Google Scholar

Draaisma D., 2006, Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy. O pamięci autobiograficznej, przeł. E. Jusewicz-Kalter, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Draaisma D., 2010, Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego, przeł. E. Jusewicz-Kalter, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
  Google Scholar

Dubisz S., 2015, Kategoria pokolenia w badaniach lingwistycznych. – Dialog pokoleń w języku potocznym, w języku wsi i miasta, w literaturze, w publicystyce, w tekstach kultury, red. E. Wierzbicka-Piotrowska, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, s. 33–40.
  Google Scholar

Fromholt P., Mortensen D.B., Torpdahl P., Bender L., Larsen P., Rubin D.C., 2003, Life-Narrative and Word-Cued Autobiographical Memories in Centenarians: Comparisons with 80-Year-Old Control, Depressed, and Dementia Groups, “Memory”, 11(1), s. 81–88, https://doi.org/10.1080/741938171.
  Google Scholar

Gajda A., 2015, Wykład, referat, odczyt, pogadanka, gawęda i ich pokrewieństwo gatunkowe. – Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 5: Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 238–245.
  Google Scholar

Gajda S., 2001, Stylistyka funkcjonalna, stylistyka pragmatyczna, stylistyka kognitywna… – Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 15–22.
  Google Scholar

Janssen S.M., Chessa A.G., Murre J.M., 2005, The Reminiscence Bump in Autobiographical Memory: Effects of Age, Gender, Education, and Culture, “Memory”, 13(6), s. 658–668, https://doi.org/10.1080/09658210444000322.
  Google Scholar

Laskowski R., 1999, Kategorie morfologiczne języka polskiego – charakterystyka funkcjonalna. – Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 151–224.
  Google Scholar

Lewandowska S., 1980, Prasa konspiracyjna w okupowanej Polsce (1939–1945): uwagi i refleksje, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, 19/1, s. 49–61.
  Google Scholar

Pastuch M., 2018, Pamięć jako pojęcie sterujące badaniem dziejów języka. – Wokół dziejów używania polszczyzny – wspólnoty, potrzeby, zachowania komunikatywne, red. M. Hawrysz, M. Uździcka, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 275–283.
  Google Scholar

Poprawa M., 2017, Prasa konspiracyjna w służbie kontrpropagandy – funkcje, cele, zjawiska językowe (na przykładzie gazet podziemnych 1939–1945), „Oblicza komunikacji”, 10, s. 57–98.
  Google Scholar

Pułaczewska H., 2021, Adolescence as a “Critical Period” in the Heritage Language Use. Polish in Germany, “Open Linguistics”, 7, s. 301–315, https://doi.org/10.1515/ opli-2021-0019.
  Google Scholar

Rubin D.C., Rahhal T.A., Poon L.W., 1998, Things Learned in Early Adulthood Are Remembered Best, “Memory & Cognition”, 26(1), s. 3–19.
  Google Scholar

Ruszkowski M., 2015, Kategoria pokolenia w polskich badaniach językoznawczych (stan obecny i perspektywy), “Respectus Philologicus”, 27(32), s. 147–155, https://doi.org/10.15388/RESPECTUS.2015.27.32.14.
  Google Scholar

Sławkowa E., 2011, Kierunki badań nad słownictwem pisarzy. – Język pisarzy. Problemy słownictwa, t. 3, red. T. Korpysz, A. Kozłowska, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, s. 13–29.
  Google Scholar

Szczerbij N., 2022, Hybrydalne formy czasownikowe w języku polskim i ukraińskim, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 147–163, https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.1.8.
  Google Scholar

Tomasello M., 2002, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, przeł. J. Rączaszek, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Warchala J., 2019, Formy perswazji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Witosz B., 2005, Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Witosz B., 2012, Badania nad dyskursem we współczesnym językoznawstwie polonistycznym, „Oblicza komunikacji”, 5, s. 61–76.
  Google Scholar

Wyka K., 1977, Pokolenia literackie, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar


Published
2025-02-20

Cited by

DUDA, B., & PRZYKLENK, J. (2025). „Myśmy byli przesyceni tą historią, którą nam przekazywano…”1 Między językiem perswazji wojennej a językiem narracji wspomnieniowej – miejsca wspólne. Stylistyka, 34, 283–301. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/5776

Statistics

Downloads



License

Copyright (c) 2025 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).

2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".

3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.

4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:

a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,

b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,

c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.

5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.

6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.

7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.