Straszydlaczki, urocznice, latawiczki. Poetycka konceptualizacja światów pozazmysłowych w twórczości Kazimiery Iłłakowiczówny

Artur Rejter




Résumé

The article shows how Kazimiera llłakowiczówna creates unreal worlds in her work. One can observe the creation process on several levels: title, description of characters and the whole text understood as a complete, specific picture of the unreal world.Poetical conceptualization of unreal worlds is based on many complex semantic and cultural associations of the words, ideas and symbols. It is connected with various types of composition and stylistic forms. The poet is very sensible with the language and its po- tential, uses it with consideration and great subtleness.

Mots-clés :

stylistics, poetics, poetic conceptualization ofthe world, Kazimiera Iłłakowiczówna

Źródła

Iłłakowiczówna K., 1999: Poezje zebrane. Zebrali, opracowali i bibliografię sporządzili J. Biesiada, A. Żurawska-Włoszczyńska. Wstęp J. Ratajczak, t. 1—4, Toruń.

Słowniki

SFWP Bąba S., Liberek J., 2002, Słownik frazeologiczny współczesnej polszczyzny, Warszawa.

SFS Skorupka S., 1993, Słownik frazeologiczny języka polskiego, t. 1 -2, Warszawa.

Literatura

Bruckner A., 1985, Mitologia słowiańska i polska, Warszawa.

Danielewska Ł., 1987, Portrety godzin. O Kazimierze llłakowiczównie, Warszawa.

Dźwigoł R., 2004, Polskie ludowe słownictwo mitologiczne, Kraków.

Eustachiewicz L., 1973, Między współczesnością a historią, Warszawa.

Eustachiewicz L., 1990, Dwudziestolecie 1919-1939, Warszawa.

Gieysztor A., 1982, Mitologia Słowian, Warszawa.

Jaworski S., 1987, Literatura lat 1918-1939. — Stępień M., Wilkoń A., red., Historia literatury polskiej w zarysie, t. 2. Warszawa.

Kubacki W., 1962, Kazimiera Iłłakowiczówna. IV 50-lecie jej debiutu, „Nowa Kultura”, nr 7.

Kwiatkowski J., 2000, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa.

Lurker M., 1994, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, przeł. R. Wojnakowski, Kraków.

Łopatkówna B., 1969, Z motywów międzywojennej liryki Kazimiery lilakówiczówny. „Prace Historycznoliterackie”, z. 1, S. Zabierowski, B. Łopatkówna, red., Katowice.

Łopatkówna B., 1971, O wojennej liryce Kazimiery Ilłakowiczówny (1914-1917), „Prace Historycznoliterackie”, z. 2, S. Zabierowski, J. Zaremba, red., Katowice.

Maciejewska 1., 1979, Kazimiera Iłłakowiczówna. — Wyka K., Markiewicz H., Wyczańska Ł, red.: Obraz literatury polskiej, seria 6, t. 2, Kraków.

Maciejewska L, 1982, Utożsamiona ze światem (Kazimiera Iłłakowiczówna). — Maciejewska L, red., Poeci dwudziestolecia międzywojennego, t. 1, Warszawa.

Matuszewski R., 1986, Kazimiera Iłłakowiczówna. — Krzyżanowski J., Hemas Cz., red., Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1, Warszawa.

Mayenowa M.R., 2000, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław.

Ratajczak J., 1986, Lekcje u Ilłakowiczówny (szkice, wspomnienia, listy i wiersze), Poznań.

Ratajczak J., 1999, Twarze llły. — Iłłakowiczówna K., Poezje zebrane. Zebrali, opracowali i bibliografię sporządzili J. Biesiada, A. Żurawska-Włoszczyńska. Wstęp J. Ratajczak, t. 1, Toruń.

Szyjewski A., 2003, Religia Słowian, Kraków.

Ślósarska J., 1994, W świetle symboli. Łódź.

Swięch J., 1997, Literatura polska w latach II wojny światowej, Warszawa.

Tokarski R., 1995, Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie. Lublin.

Wełna M., 1989, Wierność życiu. — Iłłakowiczówna K„ Poezje. Wyb. i wstęp M. Wełna, Lublin.

Ziomek J., 1990, Retoryka opisowa, Wrocław.

Publiée
2021-02-02

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Rejter, A. (2021). Straszydlaczki, urocznice, latawiczki. Poetycka konceptualizacja światów pozazmysłowych w twórczości Kazimiery Iłłakowiczówny. Stylistyka, 18, 179–202. Consulté à l’adresse https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3530

Authors

Artur Rejter 

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

(c) Tous droits réservés Stylistyka 2009

Creative Commons License

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.