Wizualizacja w dyskursie perswazyjnym (na materiale prasy młodzieżowej)
Magdalena Skowrońska
Sažetak
Persuasive discourse observed in youth magazines occurs not only on the verbal level. The article shows the role that visualization plays in the context of persuasive discourse. The main tool of influence is language, however the composition of youth magazines, in
which the visual component dominates over the verbal layer, is deliberate. The composition has been adjusted to the needs and expectations of the teenage target reader, whose perceptive abilities were shaped mostly by visual mass culture. For the magazine recipient photography is the component which articulates the most, subsequently to language.
Modern magazines have a very expanded visual stratum, actually, in numerous magazines it even overshadows the text. Glossy magazines have a trait of hybridity and their characteristic feature is the possibility to read and watch simultaneously, as the message does not only restrain itself to the text, but is also transmitted through photographs. The new style of communication is thus accompanied by a shift in the text–image affiliation. Photography in the context of persuasive discourse conducted in magazines, plays as significant a role as the verbal constituent. Focusing on the persuasive influence of the visual layer of magazines, the article discusses the role of photography
treated as a supplement of the text, but also as an independent statement.
Ključne riječi:
visualization, photography, persuasive discourse, youth magazines##submission.citations##
Barthes R., 1996, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa.
Czartoryska U., 2005, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne, Gdańsk.
Drozdowski R., 2004, Socjologie wizualne i ich dylematy. – Kadrowanie rzeczywistości.
Szkice z socjologii wizualnej, red. J. Kaczmarek, Poznań.
Eco U., 2003, Nieobecna struktura, Warszawa.
Garncarek M., 2005, Instrukcja obsługi obrazu – o podpisach pod fotografiami prasowymi. – Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, red. T. Ferenc, K. Makowski, Łódź.
Magala S., 2000, Szkoła widzenia, czyli świat w subiektywie aparatu fotograficznego, Wrocław.
Nowakowski P. T., 2004, Modele człowieka propagowane w wybranych czasopismach młodzieżowych. Analiza antropologiczno-etyczna, Tychy.
Olechnicki K., 2003, Antropologia obrazu, Warszawa.
Petrowa-Wasilewicz A., 1997, Świat jako nieustająca balanga, „Więź”, 2, s. 54–62.
Piekot T., 2006a, Werbalizacja i wizualizacja w dyskursie wiadomości prasowych. – Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest, red. E. Tabakowska, Kraków.
Piekot T., 2006b, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków.
Rouillé A., 2007, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków.
Smól J., 2006, Język i obraz w fotoopowieściach z prasy młodzieżowej. – Język a kultura, t. 18: Wielokulturowość w języku, red. A. Dąbrowska, A. Burzyńska-Kamieniecka, Wrocław.
Sontag S., 1986, O fotografii, Warszawa.
Szulich-Kałuża J., 2007, Wizualizacja modelu rodziny. Socjologiczna analiza fotografii prasowych „Gazety Wyborczej” i „Polityki”. – Kultura – media – społeczeństwo. Księga Jubileuszowa ku czci Ojca Profesora Leona Dyczewskiego OFMConr, red D. Wadowski, Lublin.
Świątek J., 2007, Obraz jako element struktury argumentacyjnej – kilka uwag na temat funkcji warstwy wizualnej przekazów reklamowych. – Język a komunikacja, t. 17: Język polski XXI wieku: analizy, oceny, perspektywy, red. G. Szpila, Kraków.
Toczyński Z., 2002, Prawda w fotografii. – Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa.
Witosz B., 2009, Dyskurs i stylistyka, Katowice.
Wolny-Zmorzyński K., 2006, Fotograficzne gatunki dziennikarskie, „Zeszyty Prasoznawcze”, 1–2, s. 63–75.
Wolny-Zmorzyński K., 2007a, Fotograficzne gatunki dziennikarskie, Warszawa.
Wolny-Zmorzyński K., 2007b, Rzeczywistość zatrzymana w kadrze, czyli semiotyka obrazu fotograficznego. – Kultura – media – społeczeństwo. Księga Jubileuszowa ku czci Ojca Profesora Leona Dyczewskiego OFMConr, red. D. Wadowski, Lublin.
##libcom.authors##
Magdalena Skowrońska##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##
- Magdalena Skowrońska, Językowe strategie oddziaływania perswazyjnego w czasopismach młodzieżowych , Stylistyka: Svezak 19 (2010): Style a media