Od gazety papierowej do gazety w Internecie – rozwój i zmiany
Urszula Żydek-Bednarczuk
Sažetak
The main subject of the article is to show the changes that have taken place in the media, including the newspapers. The starting point is the title of the book by B. Poulet „La Fin des Journaux et l’avenir de l’information” („The End of Newspapers and the Future of Information”, 2011). This article presents the changes that have occurred in the printed newspaper, with special attention to the description of the components of the press release. The paper also focuses on the significance of the image and its interaction with the text and the issues associated with the return of iconic and visual culture. The traditional newspaper is compared with an electronic, on-line version of the newspaper in the context of presenting the information and its geneology. Furthermore, the paper shows the transformation of the information into infotainment.
Ključne riječi:
the death of newspapers, printed newspaper, on-line newspaper, visual culture, press discourse##submission.citations##
Bittner J., 2003, Digitalität, Sprache, Kommunikation. Eine Untersuchung zur Medialität von digitalen Kommunikationsformen und Textsorten und deren Varietäten linguistischer Modellierung, Berlin.
Google Scholar
Davis B.H., Brewer, J.P., 1997, Electronic Discourse: Linguistic individualists in Virtual Space, Albany.
Google Scholar
Feininger A., 2004, A philosophy of photography.–Phat’s Photography, ed. A. Feininger, Ostfilder–Kemnat.
Google Scholar
Freisler S., 1994, Hypertext. Eine Begriffsbestimmung, „Deutsche Sprache” 22, s. 19–50.
Google Scholar
Hohfeld R., 2011, Öffentlichkeit im digitalen Zeitalter. Abbruch der gesellschaftlichen Kommunikation. Referat wygłoszony na 46. Kolokwium Lingwistycznym w Sibiu: Quo vadis Kommunikation? Kommunikation – Sprache – Medien, wrzesień 2011 r.
Google Scholar
Lubaś W., 2000, Słownictwo potoczne w mediach.–Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa.
Google Scholar
Mediapart, http://www.eurotopics.net/pl/home/medienindex/media_articles/?frommedia (dostęp: 10.10.2015).
Google Scholar
Olszański L., 2006, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa.
Google Scholar
Piekot T., 2006, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków.
Google Scholar
Poulet B., 2011 , Śmierć gazet i przyszłość informacji, przeł. O. Hedemann, Wołowiec.
Google Scholar
Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A. [red.], 1997, Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Kraków.
Google Scholar
Sztompka P., 2012, Wyobraźnia wizualna i socjologia.–Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków.
Google Scholar
Wojtak M., 2009, Gatunki dziennikarskie.–Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chodziński, Warszawa–Bielsko-Biała.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2013, Oikos i koine w dyskursie publicznym. – Transdyscyplinarność badań nad komunikacją, t. 2:Osobiste – prywatne – intymne w przestrzeni publicznej, red. M. Kita, M. Ślawska, Katowice.
Google Scholar
##libcom.authors##
Urszula Żydek-Bednarczuk##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.