Od gazety papierowej do gazety w Internecie – rozwój i zmiany

Urszula Żydek-Bednarczuk



Abstrakt

The main subject of the article is to show the changes that have taken place in the media, including the newspapers. The starting point is the title of the book by B. Poulet „La Fin des Journaux et l’avenir de l’information” („The End of Newspapers and the Future of Information”, 2011). This article presents the changes that have occurred in the printed newspaper, with special attention to the description of the components of the press release. The paper also focuses on the significance of the image and its interaction with the text and the issues associated with the return of iconic and visual culture. The traditional newspaper is compared with an electronic, on-line version of the newspaper in the context of presenting the information and its geneology. Furthermore, the paper shows the transformation of the information into infotainment.

Słowa kluczowe:

the death of newspapers, printed newspaper, on-line newspaper, visual culture, press discourse

Bittner J., 2003, Digitalität, Sprache, Kommunikation. Eine Untersuchung zur Medialität von digitalen Kommunikationsformen und Textsorten und deren Varietäten linguistischer Modellierung, Berlin.
  Google Scholar

Davis B.H., Brewer, J.P., 1997, Electronic Discourse: Linguistic individualists in Virtual Space, Albany.
  Google Scholar

Feininger A., 2004, A philosophy of photography.–Phat’s Photography, ed. A. Feininger, Ostfilder–Kemnat.
  Google Scholar

Freisler S., 1994, Hypertext. Eine Begriffsbestimmung, „Deutsche Sprache” 22, s. 19–50.
  Google Scholar

Hohfeld R., 2011, Öffentlichkeit im digitalen Zeitalter. Abbruch der gesellschaftlichen Kommunikation. Referat wygłoszony na 46. Kolokwium Lingwistycznym w Sibiu: Quo vadis Kommunikation? Kommunikation – Sprache – Medien, wrzesień 2011 r.
  Google Scholar

Lubaś W., 2000, Słownictwo potoczne w mediach.–Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa.
  Google Scholar

Mediapart, http://www.eurotopics.net/pl/home/medienindex/media_articles/?frommedia (dostęp: 10.10.2015).
  Google Scholar

Olszański L., 2006, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa.
  Google Scholar

Piekot T., 2006, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków.
  Google Scholar

Poulet B., 2011 , Śmierć gazet i przyszłość informacji, przeł. O. Hedemann, Wołowiec.
  Google Scholar

Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A. [red.], 1997, Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Kraków.
  Google Scholar

Sztompka P., 2012, Wyobraźnia wizualna i socjologia.–Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków.
  Google Scholar

Wojtak M., 2009, Gatunki dziennikarskie.–Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chodziński, Warszawa–Bielsko-Biała.
  Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2013, Oikos i koine w dyskursie publicznym. – Transdyscyplinarność badań nad komunikacją, t. 2:Osobiste – prywatne – intymne w przestrzeni publicznej, red. M. Kita, M. Ślawska, Katowice.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-01-10

Cited By / Share

Żydek-Bednarczuk, U. (2020). Od gazety papierowej do gazety w Internecie – rozwój i zmiany. Stylistyka, 25, 309–318. https://doi.org/10.25167/Stylistyka.25.2016.19

Autorzy

Urszula Żydek-Bednarczuk 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.