Zabawy literackie Stanisława Barańczaka
Barbara Bogołębska
Sažetak
The writer calls translated and original works by Barańczak written between the years 1991-1998 and representing the so called “facetions poetry”- “literary games”. They are bestiaries, humorous epitaphs, limericks etc. (e.g. Zwierzęca zajadłość, Fioletowa krowa). Volume Bóg, Trąba i Ojczyzna consists of a collection of parodies. Biografioły is the poetry of absurd (i.e. clerihew). Volume called Geografioły has strictly satirical character. In the volume Pegaz zdębiał we meet 9 genres in a convention of pure nonsense. In Barańczak’s “literary games” different means of ridiculousness can be found.
##submission.citations##
Barańczak S.,1988, Widokówka z tego świata i inne rymy z lat 1986-1988, Paryż.
Barańczak S., 1991a, Zwierzęca zajadłość, Poznań.
Barańczak S.,1991b, Biografioły, Poznań.
Barańczak S.,1993a, Fioletowa krowa, Poznań.
Barańczak S.,1993b, Zupełne zezwierzęcenie, Poznań.
Biedrzycki K, 1995a, Świat poezji Stanisława Barańczaka, Kraków.
Barańczak S.,1995b, Bóg, Trąba i Ojczyzna, Kraków.
Barańczak S., 1995c, Pegaz zdębiał, Londyn.
Barańczak S.,1995d, Żegnam Cię, Nosorożcze, Warszawa.
Barańczak S.,1997, Podróż zimowa, wyd. 2, Poznań.
Barańczak S.,1998, Geografioły, Warszawa.
Burzyńska A., 2000, Literatura jako sztuka uwodzenia. — Ostrożnie z literaturą! red. S. Bal- bus, W. Bolecki, Warszawa.
Kołakowski L.,1999, O śmiechu.- Mini wykłady o maxi sprawach, Kraków.
Markiewicz H.,1992, Zabawy literackie, Kraków.
Passi I.,1980, Powaga śmieszności, Warszawa.
Rosiak E.,1999, O zabawie logiką w literaturze, ’’Sztuka i Filozofia”, vol.17.
Tuwim J.,1947, Pegaz dęba, Kraków.
Zwierzę słucha zwierzeń. Małe bestiarium z angielskiego w wyborze i przekładzie Stanisława Barańczaka, 1992, Warszawa.
##libcom.authors##
Barbara Bogołębska##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##
- Barbara Bogołębska, Styl i sztuka pisarska według Bolesława Prusa , Stylistyka: Svezak 22 (2013): Styl w kulturze
- Barbara Bogołębska, Zofia Mitosek, Mimesis. Zjawisko i problem. Warszawa 1997, 343 s. , Stylistyka: Svezak 7 (1998): Stylistyka Słowiańska
- Barbara Bogołębska, Zygmunt Łempicki jako badacz stylu , Stylistyka: Svezak 7 (1998): Stylistyka Słowiańska
- Barbara Bogołębska, Współczesne realizacje stylowo-gatunkowe toposu panegirycznego , Stylistyka: Svezak 13 (2004): Styl a płeć
- Barbara Bogołębska, Stanisaw Dubisz, Język i polityka. szkice z historii stylu retorycznego, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 1992, 197 s. , Stylistyka: Svezak 3 (1994): Stylistyka porównawcza
- Barbara Bogołębska, Raymond Queneau, Ćwiczenia stylistyczne. Przeł. Jan Gondowicz, Izabelin: Czuły Barbarzyńca, 2005, 127 s. , Stylistyka: Svezak 15 (2006): Styl i kultura
- Barbara Bogołębska, Sztuka dobrego pisania w ujęciu Antoine'a Albalata i autorów współczesnych , Stylistyka: Svezak 11 (2002): Stylistyka a poetyka