Testament - próba rekonstrukcji wzorca gatunkowego
Bożena Żmigrodzka
Sažetak
In dem vorliegenden Aufsatz versucht die Verfasserin - in Anlehnung an die Analyse polnischer Testamente von 17. bis 20. Jh. - den Textmuster von Testament zu charakterisieren. Sie betrachtet Testament als komplexe Textsorte, die als Sprechtaktse[1]quenz zu beschreiben ist. Die Sprechakte als Einheiten der Textmusterstruktur kann man zu zwei verschiedenen Arten zählen: 1. Der obligatorische Sprechakt, der notwendig und genügend ist, um einen Text als Testament zu erkennen (Grundstruktur, Kemtestament). Der konstitutive Sprechakt des Testaments wird vom Verb ZAPISYWAĆ (VERSCHREIBEN) gebildet. Die Grundstru[1]ktur besteht aus Verschreibenakt [ich VERSCHREIBE jemandem (Y) etwas (Z)] + DATUM, ORT + EIGENHÄNDIGE UNTERSCHRIFT. 2. Fakultative Sprechakte, die als elemente des kohärenten Textes neben dem Kemtestament erscheinen, und in diesem Kontext seine Temporaleigenschaften (eine zusätzliche semantische Komponente: 'nach dem Tode des Testators’) annehmen.
##libcom.authors##
Bożena Żmigrodzka##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##
- Bożena Żmigrodzka, Gatunki tekstów odnoszących się do przyszłości , Stylistyka: Svezak 16 (2007): Styl i czas - Style and Time