O problematycznej niezależności mowy niezależnej

Mirosław Olędzki




Abstrakt

Contrary to the way it functions in literary criticism, the expression of independence of direct speech appears problematic. The notion of oratio recta (which is of interest to lin[1]guists, philosophers, theoreticians of communication, textologists and narratologists) was related to the methodology of Maria Renata Mayenowa who considers the monologue to be “the supreme structure of any literary text.” With regard to the above, it is claimed that the direct speech always complicates the entire composition of a novel. The narra[1]aon-structure-related direct speech is, as Wojciech Górny rightly observed, direct and in[1]dependent, because of tradition, and not because of the hierarchy of the communicational pattern of the novel, in which it is the text that introduces the citation which is more inde[1]pendent. On the other hand, Lubomir Doleżefs term “clear expression,” concerning the border between reproduced fictitious dialogues and the narration, indicates that the direct speech is a more narrator-independent structure than the indirect speech or “erlebte Rede” (E. Lorek). It is also the very expression “speech” which causes doubts, it was already Boris Eichenbaum who noted that “a novel is being written and not wrote down.” If we accept Gerard Genette’s point of view that dialogues are reproduced in a novel, the impre[1]ciseness of this reproduction would need to be underlined, for it is always a translation of codes connected with oral communication into codes specific to written communication, in the form in which the code Is specific to the genre in question. However, the right re[1]ception of a novel requires the reader to believe that the narrator really lets protagonists speak. The direct speech is thus direct and independent for the reader m the esthetic sense. It would be difficult to defend the independence of the direct speech in the ontological sense.

##semicolon##

direct speech##common.commaListSeparator## esthetic sense of direct speech vs. ontological sense of direct speech##common.commaListSeparator## oral communication##common.commaListSeparator## written communication##common.commaListSeparator## fictitious dialogues##common.commaListSeparator## narration##common.commaListSeparator## reproduction of fictitious dialogues vs. narration##common.commaListSeparator## independence of direct speech

##plugins.themes.libcom.download##


Publikované
2006-12-30

##plugins.themes.libcom.cytowania##


##libcom.authors##

Mirosław Olędzki 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.