Jak być kobietą? Kreowanie stereotypów i modele kobiecych zachowań prezentowane w reality shows

Ineza Drewniak



Abstract

Autorka w niniejszym artykule stara się przedstawić bliżej ogólną problematykę kształtowania
się stereotypów dotyczących kobiet w programach reality show. Pragnie również
skupić się na tworzeniu się modeli kobiecych zachowań, które są jak klasyczna
etykietka przypinane wszystkim kobietom. Tekst skupia się na programach, które
z reguły stawiają kobiety w negatywnym świetle, opisuje zjawisko uprzedmiotowienia
oraz traktowania kobiet jako towar na sprzedaż. W celu ukazania kontrastu, zderza ze
sobą dwa skrajne modele kobiet. Kobieta tradycyjna, żyjąca w duchu konserwatywnych
wartości przeciwstawiona jest kobiecie nowoczesnej, wyzwolonej. Dodatkowo zwraca
się uwagę na obnażanie kobiecych wad programach, które są oglądane przez miliony
osób w Polsce.

Schlagworte:

Reality TV,, gender, kobieta, utowarowienie, stereotypy

rzeczy, których naprawdę nie wypada kobiecie (i mężczyźnie też) (2016). http://
  Google Scholar

ohme.pl/lifestyle/10-rzeczy-ktorych-naprawde-nie-wypada-kobiecie-i-mezczyznie-tez/
  Google Scholar

01.2019].
  Google Scholar

Blackledge C. (2005). Wagina: kobieca seksualność w historii kultury. Warszawa: Wydawnictwo
  Google Scholar

Prószyński i S-ka.
  Google Scholar

Baranowska-Szczepańska M. (2011). Ona w XXI wieku. Interdyscyplinarny obraz kobiety.
  Google Scholar

Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy Maiuscula.
  Google Scholar

Barska A. (2005). Tożsamość społeczno-kulturowa płci w kontekście ponowoczesnego
  Google Scholar

świata. [w:] Tożsamość społeczno-kulturowa płci. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu
  Google Scholar

Opolskiego.
  Google Scholar

Batko M., Wylęgała, A. (2017). Bezlitosne kobiety. Kraków: Drukarnia Rafael S.C.
  Google Scholar

Chrzczonowicz M. (2018). Ale dzban! Kuchciński: „Proszę nie pokrzykiwać, kobiecie nie
  Google Scholar

wypada.”, https://oko.press/ale-dzban-kuchcinski-prosze-nie-pokrzykiwac-kobiecie-
  Google Scholar

-niewypada/ [31.01.2019].
  Google Scholar

Dunaj B. (1996). Stereotyp. [w:] Słownik Współczesnego Języka Polskiego. Warszawa:
  Google Scholar

Wydawnictwo Wilga.
  Google Scholar

Górnikowska E. (1995). Płeć a oferta nowych ról społecznych (refleksje z perspektywy feminizmu).
  Google Scholar

[w:] Problemy i tendencje rozwojowe we współczesnej pedagogice społecznej
  Google Scholar

w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
  Google Scholar

Grabowska M. (2007). Stereotypy płci we wczesnej dorosłości: wybrane uwarunkowania.
  Google Scholar

Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  Google Scholar

Hollows J. (2000). Feminism, feminity and popular culture. Manchester: Manchester
  Google Scholar

University Press.
  Google Scholar

Kim Kardashian West biography (2014). https://www.biography.com/personality/kim-
  Google Scholar

-kardashian [10.03.2019].
  Google Scholar

Kto poślubi mojego syna? (program telewizyjny).
  Google Scholar

Lisowska-Magdziarz M. (2012). Feniksy, łabędzie, motyle media i kultura transformacji.
  Google Scholar

Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Lisowski K. (2013). Warsaw Shore to najniższa forma sztuki telewizyjnej, https://www.
  Google Scholar

wirtualnemedia.pl/artykul/warsaw-shore-to-najnizsza-forma-sztuki-telewizyjnej-opinie
  Google Scholar

02.2019].
  Google Scholar

Łaciak B. (1995). Wzór osobowy współczesnej Polki. [w:] Co to znaczy być kobietą w Polsce.
  Google Scholar

Kraków: Wydawnictwo PAN.
  Google Scholar

Łaciak B. (2015). Wizerunek kobiety w audycjach reality show. Analiza I edycji audycji
  Google Scholar

Rolnik szuka żony i Kto poślubi mojego syna? Warszawa: KRRiT.
  Google Scholar

Łuszczek K. (2004). Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkanie z kulturą masową.
  Google Scholar

Tychy: Wydawnictwo Maternus Media.
  Google Scholar

Marszałek L. (2008). Kulturowe uwarunkowania roli kobiety we współczesnym społeczeństwie.
  Google Scholar

Seminare. Poszukiwania Naukowe 25: 267–279.
  Google Scholar

Oto uczestnicy „WARSAW SHORE”! Poznajcie bliżej warszawską ekipę… (2013), https://
  Google Scholar

www.papilot.pl/lifestyle/ciekawostki/21197/oto-uczestnicy-warsaw-shore-poznajcie-
  Google Scholar

-blizej-warszawska-ekipe [01.02.2019].
  Google Scholar

Perfekcja (brak daty). [w:] Słownik Języka Polskiego. https://sjp.pwn.pl/sjp/perfekcja;
  Google Scholar

html [04.04.2019].
  Google Scholar

Perfekcyjna Pani Domu (program telewizyjny).
  Google Scholar

Perfekcyjna Pani Domu. Wersja polska. Najnowsze informacje (2012). https://teleshow.
  Google Scholar

wp.pl/perfekcyjna-pani-domu-wersja-polska-6032195393098369c [04.04.2019].
  Google Scholar

Rolnik Szuka Żony (program telewizyjny).
  Google Scholar

Servan-Schreiber P. (1998). Kobiecość: od wolności do szczęścia. Warszawa: Wydawnictwo
  Google Scholar

Książka i Wiedza.
  Google Scholar

Swantek S. (2014). Sterotyped: women in reality tv, https://the-artifice.com/sterotyped-
  Google Scholar

-women-in-reality-tv/ [02.11.2018].
  Google Scholar

Tomczyk J. (2018). Kobiecy orgazm. Czy jest silniejszy niż męski?, https://www.fakt.pl/kobieta/
  Google Scholar

seks-i-emocje/seks-w-historii-dzieje-kobiecej-seksualnosci/7h9f0qc [31.01.2019].
  Google Scholar

Tyszka Z. (1974). Socjologia rodziny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  Google Scholar

Tyszka Z. (1982). Rodziny współczesne w Polsce. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków
  Google Scholar

Zawodowych.
  Google Scholar

Vandenbosch L., Eggermont S. (2011). Temptation Island, The Bachelor, Joe Milionaire:
  Google Scholar

A Prospective cohort study on the role of romantically themed reality television in
  Google Scholar

adolescents’ sexual development. Journal of Broadcasting & Electronic Media 55(4):
  Google Scholar

–580, DOI: 10.1080/08838151.2011.620663.
  Google Scholar

Warsaw Shore (program telewizyjny).
  Google Scholar

Wizerunek kobiet w reality show (2015). https://www.rp.pl/Konsumenci/311169958-Wizerunek-
  Google Scholar

kobiet-w-reality-show.html [02.11.2018].
  Google Scholar


Veröffentlicht
2020-06-28

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Drewniak, I. (2020). Jak być kobietą? Kreowanie stereotypów i modele kobiecych zachowań prezentowane w reality shows. Studia Krytyczne/Critical Studies, (8), 92–115. https://doi.org/10.25167/sk.2117

Authors

Ineza Drewniak 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.