How to be a woman? Creation of stereotypes and models of the female behaviours in reality shows

Ineza Drewniak



Abstract

The author in this text try introduce closer general issues of shaping stereotypes about
women in reality shows. It also wants to focus on the creation of models of the female
behaviour, which are like a classic label attached to all woman. In her work, the author
is focusing on the programms that usually put women in a negative light describing the
phenomenon of objectification and treating women as goods for sale. In order to show
contrast, two extreme models of women collide with each other. A traditional woman,living in the spirit of conservative values, stands next to a modern, liberated woman. In addition, paper pays attention to the exposure of female defects in a programs that are
watched by millions of people across Poland.
living in the spirit of conservative values, stands next to a modern, liberated woman. In

Keywords:

Reality TV,, gender, woman, commodification, stereotypes

rzeczy, których naprawdę nie wypada kobiecie (i mężczyźnie też) (2016). http://
  Google Scholar

ohme.pl/lifestyle/10-rzeczy-ktorych-naprawde-nie-wypada-kobiecie-i-mezczyznie-tez/
  Google Scholar

01.2019].
  Google Scholar

Blackledge C. (2005). Wagina: kobieca seksualność w historii kultury. Warszawa: Wydawnictwo
  Google Scholar

Prószyński i S-ka.
  Google Scholar

Baranowska-Szczepańska M. (2011). Ona w XXI wieku. Interdyscyplinarny obraz kobiety.
  Google Scholar

Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy Maiuscula.
  Google Scholar

Barska A. (2005). Tożsamość społeczno-kulturowa płci w kontekście ponowoczesnego
  Google Scholar

świata. [w:] Tożsamość społeczno-kulturowa płci. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu
  Google Scholar

Opolskiego.
  Google Scholar

Batko M., Wylęgała, A. (2017). Bezlitosne kobiety. Kraków: Drukarnia Rafael S.C.
  Google Scholar

Chrzczonowicz M. (2018). Ale dzban! Kuchciński: „Proszę nie pokrzykiwać, kobiecie nie
  Google Scholar

wypada.”, https://oko.press/ale-dzban-kuchcinski-prosze-nie-pokrzykiwac-kobiecie-
  Google Scholar

-niewypada/ [31.01.2019].
  Google Scholar

Dunaj B. (1996). Stereotyp. [w:] Słownik Współczesnego Języka Polskiego. Warszawa:
  Google Scholar

Wydawnictwo Wilga.
  Google Scholar

Górnikowska E. (1995). Płeć a oferta nowych ról społecznych (refleksje z perspektywy feminizmu).
  Google Scholar

[w:] Problemy i tendencje rozwojowe we współczesnej pedagogice społecznej
  Google Scholar

w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
  Google Scholar

Grabowska M. (2007). Stereotypy płci we wczesnej dorosłości: wybrane uwarunkowania.
  Google Scholar

Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  Google Scholar

Hollows J. (2000). Feminism, feminity and popular culture. Manchester: Manchester
  Google Scholar

University Press.
  Google Scholar

Kim Kardashian West biography (2014). https://www.biography.com/personality/kim-
  Google Scholar

-kardashian [10.03.2019].
  Google Scholar

Kto poślubi mojego syna? (program telewizyjny).
  Google Scholar

Lisowska-Magdziarz M. (2012). Feniksy, łabędzie, motyle media i kultura transformacji.
  Google Scholar

Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Lisowski K. (2013). Warsaw Shore to najniższa forma sztuki telewizyjnej, https://www.
  Google Scholar

wirtualnemedia.pl/artykul/warsaw-shore-to-najnizsza-forma-sztuki-telewizyjnej-opinie
  Google Scholar

02.2019].
  Google Scholar

Łaciak B. (1995). Wzór osobowy współczesnej Polki. [w:] Co to znaczy być kobietą w Polsce.
  Google Scholar

Kraków: Wydawnictwo PAN.
  Google Scholar

Łaciak B. (2015). Wizerunek kobiety w audycjach reality show. Analiza I edycji audycji
  Google Scholar

Rolnik szuka żony i Kto poślubi mojego syna? Warszawa: KRRiT.
  Google Scholar

Łuszczek K. (2004). Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkanie z kulturą masową.
  Google Scholar

Tychy: Wydawnictwo Maternus Media.
  Google Scholar

Marszałek L. (2008). Kulturowe uwarunkowania roli kobiety we współczesnym społeczeństwie.
  Google Scholar

Seminare. Poszukiwania Naukowe 25: 267–279.
  Google Scholar

Oto uczestnicy „WARSAW SHORE”! Poznajcie bliżej warszawską ekipę… (2013), https://
  Google Scholar

www.papilot.pl/lifestyle/ciekawostki/21197/oto-uczestnicy-warsaw-shore-poznajcie-
  Google Scholar

-blizej-warszawska-ekipe [01.02.2019].
  Google Scholar

Perfekcja (brak daty). [w:] Słownik Języka Polskiego. https://sjp.pwn.pl/sjp/perfekcja;
  Google Scholar

html [04.04.2019].
  Google Scholar

Perfekcyjna Pani Domu (program telewizyjny).
  Google Scholar

Perfekcyjna Pani Domu. Wersja polska. Najnowsze informacje (2012). https://teleshow.
  Google Scholar

wp.pl/perfekcyjna-pani-domu-wersja-polska-6032195393098369c [04.04.2019].
  Google Scholar

Rolnik Szuka Żony (program telewizyjny).
  Google Scholar

Servan-Schreiber P. (1998). Kobiecość: od wolności do szczęścia. Warszawa: Wydawnictwo
  Google Scholar

Książka i Wiedza.
  Google Scholar

Swantek S. (2014). Sterotyped: women in reality tv, https://the-artifice.com/sterotyped-
  Google Scholar

-women-in-reality-tv/ [02.11.2018].
  Google Scholar

Tomczyk J. (2018). Kobiecy orgazm. Czy jest silniejszy niż męski?, https://www.fakt.pl/kobieta/
  Google Scholar

seks-i-emocje/seks-w-historii-dzieje-kobiecej-seksualnosci/7h9f0qc [31.01.2019].
  Google Scholar

Tyszka Z. (1974). Socjologia rodziny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  Google Scholar

Tyszka Z. (1982). Rodziny współczesne w Polsce. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków
  Google Scholar

Zawodowych.
  Google Scholar

Vandenbosch L., Eggermont S. (2011). Temptation Island, The Bachelor, Joe Milionaire:
  Google Scholar

A Prospective cohort study on the role of romantically themed reality television in
  Google Scholar

adolescents’ sexual development. Journal of Broadcasting & Electronic Media 55(4):
  Google Scholar

–580, DOI: 10.1080/08838151.2011.620663.
  Google Scholar

Warsaw Shore (program telewizyjny).
  Google Scholar

Wizerunek kobiet w reality show (2015). https://www.rp.pl/Konsumenci/311169958-Wizerunek-
  Google Scholar

kobiet-w-reality-show.html [02.11.2018].
  Google Scholar


Published
2020-06-28

Cited by

Drewniak, I. (2020). How to be a woman? Creation of stereotypes and models of the female behaviours in reality shows. Studia Krytyczne/Critical Studies, (8), 92–115. https://doi.org/10.25167/sk.2117

Authors

Ineza Drewniak 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.