Jak być kobietą? Kreowanie stereotypów i modele kobiecych zachowań prezentowane w reality shows
Ineza Drewniak
Resumen
Autorka w niniejszym artykule stara się przedstawić bliżej ogólną problematykę kształtowania
się stereotypów dotyczących kobiet w programach reality show. Pragnie również
skupić się na tworzeniu się modeli kobiecych zachowań, które są jak klasyczna
etykietka przypinane wszystkim kobietom. Tekst skupia się na programach, które
z reguły stawiają kobiety w negatywnym świetle, opisuje zjawisko uprzedmiotowienia
oraz traktowania kobiet jako towar na sprzedaż. W celu ukazania kontrastu, zderza ze
sobą dwa skrajne modele kobiet. Kobieta tradycyjna, żyjąca w duchu konserwatywnych
wartości przeciwstawiona jest kobiecie nowoczesnej, wyzwolonej. Dodatkowo zwraca
się uwagę na obnażanie kobiecych wad programach, które są oglądane przez miliony
osób w Polsce.
Palabras clave:
Reality TV,, gender, kobieta, utowarowienie, stereotypyCitas
rzeczy, których naprawdę nie wypada kobiecie (i mężczyźnie też) (2016). http://
Google Scholar
ohme.pl/lifestyle/10-rzeczy-ktorych-naprawde-nie-wypada-kobiecie-i-mezczyznie-tez/
Google Scholar
01.2019].
Google Scholar
Blackledge C. (2005). Wagina: kobieca seksualność w historii kultury. Warszawa: Wydawnictwo
Google Scholar
Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Baranowska-Szczepańska M. (2011). Ona w XXI wieku. Interdyscyplinarny obraz kobiety.
Google Scholar
Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy Maiuscula.
Google Scholar
Barska A. (2005). Tożsamość społeczno-kulturowa płci w kontekście ponowoczesnego
Google Scholar
świata. [w:] Tożsamość społeczno-kulturowa płci. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu
Google Scholar
Opolskiego.
Google Scholar
Batko M., Wylęgała, A. (2017). Bezlitosne kobiety. Kraków: Drukarnia Rafael S.C.
Google Scholar
Chrzczonowicz M. (2018). Ale dzban! Kuchciński: „Proszę nie pokrzykiwać, kobiecie nie
Google Scholar
wypada.”, https://oko.press/ale-dzban-kuchcinski-prosze-nie-pokrzykiwac-kobiecie-
Google Scholar
-niewypada/ [31.01.2019].
Google Scholar
Dunaj B. (1996). Stereotyp. [w:] Słownik Współczesnego Języka Polskiego. Warszawa:
Google Scholar
Wydawnictwo Wilga.
Google Scholar
Górnikowska E. (1995). Płeć a oferta nowych ról społecznych (refleksje z perspektywy feminizmu).
Google Scholar
[w:] Problemy i tendencje rozwojowe we współczesnej pedagogice społecznej
Google Scholar
w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Google Scholar
Grabowska M. (2007). Stereotypy płci we wczesnej dorosłości: wybrane uwarunkowania.
Google Scholar
Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Hollows J. (2000). Feminism, feminity and popular culture. Manchester: Manchester
Google Scholar
University Press.
Google Scholar
Kim Kardashian West biography (2014). https://www.biography.com/personality/kim-
Google Scholar
-kardashian [10.03.2019].
Google Scholar
Kto poślubi mojego syna? (program telewizyjny).
Google Scholar
Lisowska-Magdziarz M. (2012). Feniksy, łabędzie, motyle media i kultura transformacji.
Google Scholar
Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Lisowski K. (2013). Warsaw Shore to najniższa forma sztuki telewizyjnej, https://www.
Google Scholar
wirtualnemedia.pl/artykul/warsaw-shore-to-najnizsza-forma-sztuki-telewizyjnej-opinie
Google Scholar
02.2019].
Google Scholar
Łaciak B. (1995). Wzór osobowy współczesnej Polki. [w:] Co to znaczy być kobietą w Polsce.
Google Scholar
Kraków: Wydawnictwo PAN.
Google Scholar
Łaciak B. (2015). Wizerunek kobiety w audycjach reality show. Analiza I edycji audycji
Google Scholar
Rolnik szuka żony i Kto poślubi mojego syna? Warszawa: KRRiT.
Google Scholar
Łuszczek K. (2004). Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkanie z kulturą masową.
Google Scholar
Tychy: Wydawnictwo Maternus Media.
Google Scholar
Marszałek L. (2008). Kulturowe uwarunkowania roli kobiety we współczesnym społeczeństwie.
Google Scholar
Seminare. Poszukiwania Naukowe 25: 267–279.
Google Scholar
Oto uczestnicy „WARSAW SHORE”! Poznajcie bliżej warszawską ekipę… (2013), https://
Google Scholar
www.papilot.pl/lifestyle/ciekawostki/21197/oto-uczestnicy-warsaw-shore-poznajcie-
Google Scholar
-blizej-warszawska-ekipe [01.02.2019].
Google Scholar
Perfekcja (brak daty). [w:] Słownik Języka Polskiego. https://sjp.pwn.pl/sjp/perfekcja;
Google Scholar
html [04.04.2019].
Google Scholar
Perfekcyjna Pani Domu (program telewizyjny).
Google Scholar
Perfekcyjna Pani Domu. Wersja polska. Najnowsze informacje (2012). https://teleshow.
Google Scholar
wp.pl/perfekcyjna-pani-domu-wersja-polska-6032195393098369c [04.04.2019].
Google Scholar
Rolnik Szuka Żony (program telewizyjny).
Google Scholar
Servan-Schreiber P. (1998). Kobiecość: od wolności do szczęścia. Warszawa: Wydawnictwo
Google Scholar
Książka i Wiedza.
Google Scholar
Swantek S. (2014). Sterotyped: women in reality tv, https://the-artifice.com/sterotyped-
Google Scholar
-women-in-reality-tv/ [02.11.2018].
Google Scholar
Tomczyk J. (2018). Kobiecy orgazm. Czy jest silniejszy niż męski?, https://www.fakt.pl/kobieta/
Google Scholar
seks-i-emocje/seks-w-historii-dzieje-kobiecej-seksualnosci/7h9f0qc [31.01.2019].
Google Scholar
Tyszka Z. (1974). Socjologia rodziny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Tyszka Z. (1982). Rodziny współczesne w Polsce. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków
Google Scholar
Zawodowych.
Google Scholar
Vandenbosch L., Eggermont S. (2011). Temptation Island, The Bachelor, Joe Milionaire:
Google Scholar
A Prospective cohort study on the role of romantically themed reality television in
Google Scholar
adolescents’ sexual development. Journal of Broadcasting & Electronic Media 55(4):
Google Scholar
–580, DOI: 10.1080/08838151.2011.620663.
Google Scholar
Warsaw Shore (program telewizyjny).
Google Scholar
Wizerunek kobiet w reality show (2015). https://www.rp.pl/Konsumenci/311169958-Wizerunek-
Google Scholar
kobiet-w-reality-show.html [02.11.2018].
Google Scholar