Powiązania funkcjonalno-przestrzenne w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym w świetle dojazdów do pracy

Abstrakt

Nasilający się od połowy lat 90. XX w. proces suburbanizacji i metropolizacji dużych miast Polski charakteryzuje się swoistymi przemianami społeczno-demograficznymi, wśród których jedną z najbardziej widocznych jest odwrócenie strumienia migracyjnego. Dominujący do początku lat 90. XX w. kierunek napływu z otaczających terenów wiejskich do miasta centralnego uległ odwróceniu i współcześnie dominuje odpływ z niego do stref zewnętrznych obszaru metropolitalnego. Migrują nie tylko mieszkańcy Krakowa, lecz także coraz częściej zakłady przemysłowe i usługowe, co prowadzi do rozwoju i różnicowania się powiązań funkcjonalno-przestrzennych w obrębie Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. Celem pracy jest zbadanie zmian skali i kierunków tych powiązań w obrębie KOM przy wykorzystaniu danych dotyczących dojazdów do pracy zebranych przez GUS dla 2006 i 2011 r.

Badania zostały sfinansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2012/05/B/HS4/04200 w ramach projektu pt. Przekształcenia wybranych struktur społeczno-demograficznych Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.

Słowa kluczowe:

Kraków, Krakowski Obszar Metropolitalny, dojazdy do pracy, metropolizacja, suburbanizacja

Dojazdy do pracy. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, 2014, GUS, Warszawa.
  Google Scholar

Garcia-López M.À., 2012, Urban spatial structure, suburbanization and transportation in Barcelona, “Journal of Urban Economics”, 72.
  Google Scholar

García-Palomares J.C., 2010, Urban sprawl and travel to work: The case of metropolitan area of Madrid, „Journal of Transport Geography”, 18(2).
  Google Scholar

Gorzelak G., Smętkowski M., 2005, Metropolia i jej region w gospodarce informacyjnej, Wyd. Scholar, Warszawa.
  Google Scholar

Gutiérrez J., Gómez G., 1999, The impact of orbital motorways on intra-metropolitan accessibility: The case of Madrid’s M-40, “Journal of Transport Geography”, 7.
  Google Scholar

Gutiérrez J., García-Palomares J.C., 2007, New spatial patterns of mobility within metropolitan area of Madrid: Towards more complex and dispersed flow networks, “Journal of Transport Geography”, 15.
  Google Scholar

Huculak M., 2011, Wpływ nowych inwestycji na rynek pracy, [w:] Sukces polityki proinwestycyjnej Niepołomice 1990–2010. Wnioski dla władz lokalnych, red. W. Jarczewski, M. Huculak, Instytut Rozwoju Miast, Kraków.
  Google Scholar

Huculak M., Dej M., Jarczewski W., 2013, Powiązania infrastrukturalne i funkcjonalne gmin wiejskich w ramach obszaru metropolitalnego – przypadek Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego, „Studia Obszarów Wiejskich”, 34.
  Google Scholar

Jakóbczyk-Gryszkiewicz J., Marcińczak S., Siejkowska A., 2010, Dynamika i skutki procesów urbanizacji w regionach miejskich po 1990 roku na przykładzie regionu miejskiego Łodzi, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Kajdanek K., 2011, Pomiędzy miastem a wsią. Suburbanizacja na przykładzie osiedli podmiejskich Wrocławia, Wyd. Nomos, Kraków.
  Google Scholar

Kajdanek K., 2012, Suburbanizacja po polsku, Wyd. Nomos, Kraków.
  Google Scholar

Keserű I., 2013, Post-suburban transformation in the functional urban region of Budapest in the context of changing commuting patterns, PhD Thesis, University of Szeged, Szeged.
  Google Scholar

Komornicki T., 2011, Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Kornet K., 2011, Atrakcyjność polskich miast dla rozwoju outsourcingu i analiza korzyści dla regionu, „Finansowy Kwartalnik Internetowy e-Finanse”, 7(1).
  Google Scholar

Kurek S., Rachwał T., Wójtowicz M., 2014, Industrial and commercial suburbanization in post-socialist city: The Krakow Metropolitan Area (Poland), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Geographica”, 5.
  Google Scholar

Kurek S., Gałka J., Wójtowicz M., 2014, Wpływ suburbanizacji na przemiany wybranych struktur demograficznych i powiązań funkcjonalno-przestrzennych w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
  Google Scholar

Micek G. 2010, Oddziaływanie firm transportu pasażerskiego na rozwój Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego, „Prace Geograficzne IGiGP UJ”, 124.
  Google Scholar

Novák J., Sýkora L., 2007, A city in motion: Time-space activity and mobility patterns of suburban inhabitants and the structuration of the spatial organization of the Prague Metropolitan Area, „Geografiska Annaler B”, 89 (2).
  Google Scholar

Śleszyński P., 2012, Kierunki dojazdów do pracy, „Wiadomości Statystyczne”, 11.
  Google Scholar

Śleszyński P., 2013a, Warszawa jako ośrodek dojazdów pracowniczych, „Studia Regionalne i Lokalne”, 1(51).
  Google Scholar

Śleszyński P., 2013b, Delimitacja Miejskich Obszarów Funkcjonalnych stolic województw, „Przegląd Geograficzny”, 85(2).
  Google Scholar

Trzepacz P., Więcław-Michniewska J., 2007, Infrastructural determinants of spatial structure in Cracow’s suburban zone – A case study of the Michałowice and Zabierzów communities, “Europa XXI”, 16.
  Google Scholar

Więcław-Michniewska J., 2010, Transport w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym w opinii przedstawicieli samorządu lokalnego, „Prace Geograficzne IGiGP UJ”, 124.
  Google Scholar

Wójtowicz M., Kurek S., Gałka J., 2014, Suburbanization in the Krakow Metropolitan Region (KMR) in the years 1995–2010, [w:] Suburbanization versus peripheral sustainability of rural-urban areas fringes, eds. M. Czerny, G.H. Castillo, Nova Publishers, New York.
  Google Scholar

Zborowski A., 2002, Commuting in southern Poland in the period of system transformations, „Bulletin of Geography Socio-economic Series”, 1.
  Google Scholar

Zborowski A., 2004, Podejście funkcjonalno-strukturalne w badaniach delimitacji obszarów metropolitalnych w Polsce – przykład Krakowa, [w:] Przemiany struktury przestrzennej miast w sferze funkcjonalnej i przestrzennej, red. J. Słodczyk, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Zborowski A., 2005, Przemiany struktury społeczno-przestrzennej regionu miejskiego w okresie realnego socjalizmu transformacji ustrojowej (na przykładzie Krakowa), IGIGP UJ, Kraków.
  Google Scholar

Zborowski A., Chaberko T., Grad N., Kretowicz P., 2010, Delimitacja Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego, [w:] Badanie funkcji, potencjału oraz trendów rozwojowych miast w województwie małopolskim, red. B. Domański, A. Noworól, IGiGP UJ, ISP UJ, Kraków.
  Google Scholar

Zborowski A., Chaberko T., Kretowicz P., 2011, Procesy suburbanizacji rezydencjonalnej w regionie miejskim Krakowa: przemiany społeczno-przestrzenne, [w:] Regiony miejskie w Polsce. Dwadzieścia lat transformacji, red. J. Jakóbczyk-Gryszkiewicz, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-11-01

Cited By / Share

Kurek, S., Wójtowicz, M., & Gałka, J. (2020). Powiązania funkcjonalno-przestrzenne w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym w świetle dojazdów do pracy. Studia Miejskie, 18, 71–84. https://doi.org/10.25167/sm.2435

Autorzy

Sławomir Kurek 
https://orcid.org/0000-0002-7251-8410

Autorzy

Mirosław Wójtowicz 
https://orcid.org/0000-0003-3633-745X

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.