Selected Aspects of Hotel’s Location
Izabela Gruszka
https://orcid.org/0000-0003-4266-377X
Dariusz Ilnicki
https://orcid.org/0000-0001-9147-3767
Edyta Jakubowicz
Abstract
On today’s market of tourist services one of the main elements for the success or failure of a hotel is its location. This is of particular importance in urban areas where competition is very high, and hotels are often similar in terms of standard and quality of services, so convenient location may be a key factor in the selection of the object. This article presents the most important aspects of the location of accommodation facilities. The problem is considered in two dimensions – general – the choice of the country and the region, and – local – the choice of a particular place. Basing on the analysis of the literature, significant trends relating to the location of hotels were indicated, with special emphasis on the great centers of Polish sightseeing. Conducted theoretical research confirmed the need for further studies, including some case studies of the specific examples of cities, because accommodation establishments are changing fairly rapidly and new areas of concentration of hotel services are appearing.
Keywords:
accommodation establishments, hotels, location, spatial distributionReferences
Ashworth G.J., 1989, Urban Tourism: An Imbalance in Attention, “Progress in Tourism, Recreation and Hospitality Management”, 1.
Google Scholar
Ashworth G.J., Page S., 2011, Urban Tourism Research: Recent Progress and Current, “Tourism Management”, 32.
Google Scholar
Barbier B., 1989, Turystyka przyjazdowa w wielkich miastach – metropoliach gospodarczych, „Problemy Turystyki”, 1.
Google Scholar
Butowski L., 1993, Baza noclegowa w wielkim mieście europejskim: wielkość, rozmieszczenie przestrzenne, struktura, „Problemy Turystyki”, 3.
Google Scholar
Duda-Seifert M., 2003, Uwarunkowania lokalizacyjne hoteli na Dolnym Śląsku, [w:] Geograficzne aspekty globalizacji i integracji europejskiej, red. M. Śmigielska i J. Słodczyk, PTG, Oddz. w Opolu, Uniwersytet Opolski, Zakład Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Ekonomiczny, Opole.
Google Scholar
Duda-Seifert M., 2007, Hotele na Dolnym Śląsku i ich potencjał dla gospodarki regionu, [w:] Rola turystyki w gospodarce regionu, red. J. Wyrzykowski, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Hall C.M., Page S., 2006, The Geography of Tourism and Recreation: Environment, Place and Space, Routledge, New York.
Google Scholar
Johnson C., Vanetti M., 2005, Locational strategies of international hotel chains, “Annals of Tourism Research”, 32, 4.
Google Scholar
Karaś J., Krupa R., 1994, Ocena lokalizacji obiektów noclegowych na terenie Krakowa, „Folia Turistica”, 5.
Google Scholar
Kowalczyk A., 1997, Geografia turyzmu, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Google Scholar
Kowalczyk A., 2002, Geografia hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Kowalczyk A., 2004, Hotele jako element przestrzeni miejskiej, „Turystyka i Hotelarstwo”, 7.
Google Scholar
Kundu S.K., Contractor F.J., 1999, Country Location Choices of Service Multinationals. An Empirical Study of the International Hotel Sector, “Journal of International Management”, 5.
Google Scholar
Turystyka, 2008, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Lokalizacja hoteli w krajowych metropoliach Europy Środkowo-Wschodniej, 2004, red. A. Matczak, Wyd. Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Google Scholar
Michałków I., 2004, Problematyka lokalizacji i wyposażenia obiektów hotelarskich, [w:] Hotelarstwo, gastronomia, turystyka i rekreacja w procesie integracji europejskiej, red. W. Siwiński, R.D. Tauber, E. Mucha--Szajek, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii, Poznań.
Google Scholar
Niewiadomski P., 2006, Ekspansja międzynarodowych systemów i łańcuchów hotelowych do Europy Środkowej i Wschodniej po roku 1989, „Turystyka i Hotelarstwo”, 9.
Google Scholar
Pearce D.G., 2008, A Needs-functions Model of Tourism Distribution, “Annals of Tourism Research”, 35 (1).
Google Scholar
Rotter K., 2004, Ekonomiczne znaczenie lokalizacji hotelu w przestrzeni miasta, „Turystyka i Hotelarstwo”, 5.
Google Scholar
Shovak N., McKercher B., Ng E., Bireboin A., 2011, Hotel Location and Tourist Activity in Cities, “Annals of Tourism Research”, 38, 4.
Google Scholar
Tsung-Yu Chou, Chia-Lun Hsu, Mei-Chyi Chen, 2008, A Fuzzy-multicriteria Decision Model for International tourist Hotels Location Selection, “Intenational Journal of Hospitality Management”, Vol. 27, Issue 2.
Google Scholar
Urtasun A., Gutiérrez I., 2006, Hotel Location in Tourism Cities: Madrid 1936–1998, “Annals of Tourism Research”, 33, 2.
Google Scholar
Wilk W., 2001, Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Google Scholar
Yang Y., Wong K.F., Wang T., 2012, How do Hotels Choose their Location? Evidence from Hotels in Beijing, “International Journal of Hospitality Management”, Vol. 31, Issue 3.
Google Scholar
Authors
Edyta JakubowiczStatistics
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Dariusz Ilnicki, Zdeněk Szczyrba, INTERNAL PERMANENT MIGRATIONS IN THE SOUTH-WESTERN MACRO-REGION IN THE YEARS 2002–2017 , Studia Miejskie: Vol. 36 (2019)
- Dariusz Ilnicki, Piotr Michalski, Functional and spatial connections of commuting , Studia Miejskie: Vol. 18 (2015)
- Dariusz Ilnicki, Krzysztof Janc, An application of local indicators of spatial association for the purpose of defining spatial diversification concerning electoral preferences of the inhabitants of Wroclaw , Studia Miejskie: Vol. 4 (2011)
- Dariusz Ilnicki, Sławomir Czerwiński, Service activities in the surroundings of selected shopping malls in Wroclaw , Studia Miejskie: Vol. 22 (2016)
- Piotr Michalski, Dariusz Ilnicki, Impact of spatial management plan guidelines on development of Wroclaw suburban zone , Studia Miejskie: Vol. 20 (2015)