Selected Aspects of Hotel’s Location

Abstract

On today’s market of tourist services one of the main elements for the success or failure of a hotel is its location. This is of particular importance in urban areas where competition is very high, and hotels are often similar in terms of standard and quality of services, so convenient location may be a key factor in the selection of the object. This article presents the most important aspects of the location of accommodation facilities. The problem is considered in two dimensions – general – the choice of the country and the region, and – local – the choice of a particular place. Basing on the analysis of the literature, significant trends relating to the location of hotels were indicated, with special emphasis on the great centers of Polish sightseeing. Conducted theoretical research confirmed the need for further studies, including some case studies of the specific examples of cities, because accommodation establishments are changing fairly rapidly and new areas of concentration of hotel services are appearing.

Keywords:

accommodation establishments, hotels, location, spatial distribution

Ashworth G.J., 1989, Urban Tourism: An Imbalance in Attention, “Progress in Tourism, Recreation and Hospitality Management”, 1.
  Google Scholar

Ashworth G.J., Page S., 2011, Urban Tourism Research: Recent Progress and Current, “Tourism Management”, 32.
  Google Scholar

Barbier B., 1989, Turystyka przyjazdowa w wielkich miastach – metropoliach gospodarczych, „Problemy Turystyki”, 1.
  Google Scholar

Butowski L., 1993, Baza noclegowa w wielkim mieście europejskim: wielkość, rozmieszczenie przestrzenne, struktura, „Problemy Turystyki”, 3.
  Google Scholar

Duda-Seifert M., 2003, Uwarunkowania lokalizacyjne hoteli na Dolnym Śląsku, [w:] Geograficzne aspekty globalizacji i integracji europejskiej, red. M. Śmigielska i J. Słodczyk, PTG, Oddz. w Opolu, Uniwersytet Opolski, Zakład Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Ekonomiczny, Opole.
  Google Scholar

Duda-Seifert M., 2007, Hotele na Dolnym Śląsku i ich potencjał dla gospodarki regionu, [w:] Rola turystyki w gospodarce regionu, red. J. Wyrzykowski, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław.
  Google Scholar

Hall C.M., Page S., 2006, The Geography of Tourism and Recreation: Environment, Place and Space, Routledge, New York.
  Google Scholar

Johnson C., Vanetti M., 2005, Locational strategies of international hotel chains, “Annals of Tourism Research”, 32, 4.
  Google Scholar

Karaś J., Krupa R., 1994, Ocena lokalizacji obiektów noclegowych na terenie Krakowa, „Folia Turistica”, 5.
  Google Scholar

Kowalczyk A., 1997, Geografia turyzmu, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  Google Scholar

Kowalczyk A., 2002, Geografia hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Kowalczyk A., 2004, Hotele jako element przestrzeni miejskiej, „Turystyka i Hotelarstwo”, 7.
  Google Scholar

Kundu S.K., Contractor F.J., 1999, Country Location Choices of Service Multinationals. An Empirical Study of the International Hotel Sector, “Journal of International Management”, 5.
  Google Scholar

Turystyka, 2008, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Lokalizacja hoteli w krajowych metropoliach Europy Środkowo-Wschodniej, 2004, red. A. Matczak, Wyd. Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
  Google Scholar

Michałków I., 2004, Problematyka lokalizacji i wyposażenia obiektów hotelarskich, [w:] Hotelarstwo, gastronomia, turystyka i rekreacja w procesie integracji europejskiej, red. W. Siwiński, R.D. Tauber, E. Mucha--Szajek, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii, Poznań.
  Google Scholar

Niewiadomski P., 2006, Ekspansja międzynarodowych systemów i łańcuchów hotelowych do Europy Środkowej i Wschodniej po roku 1989, „Turystyka i Hotelarstwo”, 9.
  Google Scholar

Pearce D.G., 2008, A Needs-functions Model of Tourism Distribution, “Annals of Tourism Research”, 35 (1).
  Google Scholar

Rotter K., 2004, Ekonomiczne znaczenie lokalizacji hotelu w przestrzeni miasta, „Turystyka i Hotelarstwo”, 5.
  Google Scholar

Shovak N., McKercher B., Ng E., Bireboin A., 2011, Hotel Location and Tourist Activity in Cities, “Annals of Tourism Research”, 38, 4.
  Google Scholar

Tsung-Yu Chou, Chia-Lun Hsu, Mei-Chyi Chen, 2008, A Fuzzy-multicriteria Decision Model for International tourist Hotels Location Selection, “Intenational Journal of Hospitality Management”, Vol. 27, Issue 2.
  Google Scholar

Urtasun A., Gutiérrez I., 2006, Hotel Location in Tourism Cities: Madrid 1936–1998, “Annals of Tourism Research”, 33, 2.
  Google Scholar

Wilk W., 2001, Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  Google Scholar

Yang Y., Wong K.F., Wang T., 2012, How do Hotels Choose their Location? Evidence from Hotels in Beijing, “International Journal of Hospitality Management”, Vol. 31, Issue 3.
  Google Scholar


Published
2020-10-31

Cited by

Gruszka, I., Ilnicki, D., & Jakubowicz, E. (2020). Selected Aspects of Hotel’s Location. Studia Miejskie, 16, 102–114. https://doi.org/10.25167/sm.2417

Authors

Izabela Gruszka 
https://orcid.org/0000-0003-4266-377X

Authors

Dariusz Ilnicki 
https://orcid.org/0000-0001-9147-3767

Authors

Edyta Jakubowicz 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.