Wybrane aspekty lokalizacji hoteli

Abstrakt

Na współczesnym rynku usług turystycznych jednym z głównych elementów decydujących o sukcesie lub porażce przedsięwzięcia hotelarskiego jest jego lokalizacja. Szczególne znaczenie ma to na obszarach miejskich, gdzie konkurencja jest bardzo duża, a hotele często oferują podobny standard i jakość usług; tu dogodne usytuowanie może być kluczowym czynnikiem wyboru danego obiektu. Artykuł przedstawia najważniejsze aspekty lokalizacji hoteli. Problematyka rozpatrywana jest w dwóch płaszczyznach: ogólnej – dotyczącej wyboru kraju i regionu – oraz lokalnej – dotyczącej konkretnego miejsca, konkretnej lokalizacji danego hotelu. Na podstawie analizy literatury przedmiotu wskazano istotne tendencje odnoszące się do lokalizacji hoteli, ze szczególnym uwzględnieniem dużych ośrodków miejskich. Rozważania teoretyczne potwierdziły potrzebę prowadzenia dalszych studiów, w tym w konkretnych przykładowych miastach, ze względu na fakt, że baza noclegowa ulega dość szybkim zmianom i pojawiają się nowe obszary koncentracji usług hotelarskich.

Słowa kluczowe:

baza noclegowa, hotele, lokalizacja, przestrzenne rozmieszczenie

Ashworth G.J., 1989, Urban Tourism: An Imbalance in Attention, “Progress in Tourism, Recreation and Hospitality Management”, 1.
  Google Scholar

Ashworth G.J., Page S., 2011, Urban Tourism Research: Recent Progress and Current, “Tourism Management”, 32.
  Google Scholar

Barbier B., 1989, Turystyka przyjazdowa w wielkich miastach – metropoliach gospodarczych, „Problemy Turystyki”, 1.
  Google Scholar

Butowski L., 1993, Baza noclegowa w wielkim mieście europejskim: wielkość, rozmieszczenie przestrzenne, struktura, „Problemy Turystyki”, 3.
  Google Scholar

Duda-Seifert M., 2003, Uwarunkowania lokalizacyjne hoteli na Dolnym Śląsku, [w:] Geograficzne aspekty globalizacji i integracji europejskiej, red. M. Śmigielska i J. Słodczyk, PTG, Oddz. w Opolu, Uniwersytet Opolski, Zakład Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Ekonomiczny, Opole.
  Google Scholar

Duda-Seifert M., 2007, Hotele na Dolnym Śląsku i ich potencjał dla gospodarki regionu, [w:] Rola turystyki w gospodarce regionu, red. J. Wyrzykowski, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław.
  Google Scholar

Hall C.M., Page S., 2006, The Geography of Tourism and Recreation: Environment, Place and Space, Routledge, New York.
  Google Scholar

Johnson C., Vanetti M., 2005, Locational strategies of international hotel chains, “Annals of Tourism Research”, 32, 4.
  Google Scholar

Karaś J., Krupa R., 1994, Ocena lokalizacji obiektów noclegowych na terenie Krakowa, „Folia Turistica”, 5.
  Google Scholar

Kowalczyk A., 1997, Geografia turyzmu, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  Google Scholar

Kowalczyk A., 2002, Geografia hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Kowalczyk A., 2004, Hotele jako element przestrzeni miejskiej, „Turystyka i Hotelarstwo”, 7.
  Google Scholar

Kundu S.K., Contractor F.J., 1999, Country Location Choices of Service Multinationals. An Empirical Study of the International Hotel Sector, “Journal of International Management”, 5.
  Google Scholar

Turystyka, 2008, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Lokalizacja hoteli w krajowych metropoliach Europy Środkowo-Wschodniej, 2004, red. A. Matczak, Wyd. Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
  Google Scholar

Michałków I., 2004, Problematyka lokalizacji i wyposażenia obiektów hotelarskich, [w:] Hotelarstwo, gastronomia, turystyka i rekreacja w procesie integracji europejskiej, red. W. Siwiński, R.D. Tauber, E. Mucha--Szajek, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii, Poznań.
  Google Scholar

Niewiadomski P., 2006, Ekspansja międzynarodowych systemów i łańcuchów hotelowych do Europy Środkowej i Wschodniej po roku 1989, „Turystyka i Hotelarstwo”, 9.
  Google Scholar

Pearce D.G., 2008, A Needs-functions Model of Tourism Distribution, “Annals of Tourism Research”, 35 (1).
  Google Scholar

Rotter K., 2004, Ekonomiczne znaczenie lokalizacji hotelu w przestrzeni miasta, „Turystyka i Hotelarstwo”, 5.
  Google Scholar

Shovak N., McKercher B., Ng E., Bireboin A., 2011, Hotel Location and Tourist Activity in Cities, “Annals of Tourism Research”, 38, 4.
  Google Scholar

Tsung-Yu Chou, Chia-Lun Hsu, Mei-Chyi Chen, 2008, A Fuzzy-multicriteria Decision Model for International tourist Hotels Location Selection, “Intenational Journal of Hospitality Management”, Vol. 27, Issue 2.
  Google Scholar

Urtasun A., Gutiérrez I., 2006, Hotel Location in Tourism Cities: Madrid 1936–1998, “Annals of Tourism Research”, 33, 2.
  Google Scholar

Wilk W., 2001, Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  Google Scholar

Yang Y., Wong K.F., Wang T., 2012, How do Hotels Choose their Location? Evidence from Hotels in Beijing, “International Journal of Hospitality Management”, Vol. 31, Issue 3.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-31

Cited By / Share

Gruszka, I., Ilnicki, D., & Jakubowicz, E. (2020). Wybrane aspekty lokalizacji hoteli. Studia Miejskie, 16, 102–114. https://doi.org/10.25167/sm.2417

Autorzy

Izabela Gruszka 
https://orcid.org/0000-0003-4266-377X

Autorzy

Dariusz Ilnicki 
https://orcid.org/0000-0001-9147-3767

Autorzy

Edyta Jakubowicz 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.