Service activities in the surroundings of selected shopping malls in Wroclaw


Abstract

The aim of the paper is an attempt at presenting the influence of selected Wroclaw’s shopping malls on their business surroundings – service enterprises. Five shopping malls were selected; each of them presents one of five generations of shopping malls. The research shows that shopping malls are not a direct threat to the functioning of service enterprises located in their vicinity. However, there are other actual threats to the functioning of service enterprises. These are: 1) supermarkets, discount stores, 2) local shopping centres in housing estates basing on supermarkets, 3) old plazas renovated and restored to their old grandeur. Only a small number of the owners of service enterprises indicated at a negative impact of shopping malls on their enterprise. A negative impact of shopping malls is especially discernible in the case of business enterprises that operate in the traditional retail trade.

Keywords:

services, retail trade, large-area shopping centers, shopping mall, Wroclaw

Als G., 1998, Tajemnica statystyczna. Tajemnica statystyczna w 15 krajach Unii Europejskiej – analiza porównawcza i krytyka, „Informatyka” nr 4.
  Google Scholar

Augé M., 2010, Nie-miejsca: wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. Roman Chymkowski, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  Google Scholar

Bierwiaczonek K., Nawrocki T., 2011, Centrum miasta czy mall? Kilka refleksji socjologów na marginesie badań przestrzeni publicznych miast śląskich, „Górnośląskie Studia Socjologiczne” t. 2.
  Google Scholar

Boeckl M., 1995, Visionäre & Vertriebene. Österreichische Spuren in der modernen amerikanischen Architektur, Ernst & Sohn, Berlin.
  Google Scholar

Ciechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  Google Scholar

Ciok S., Jakubowicz E., Łoboda J., 1997, Przekształcenia społeczno-gospodarcze i przestrzenne aglomeracji wrocławskiej, [w:] Aglomeracje miejskie w procesie transformacji, red. P. Korcelli, „Zeszyty IGiPZ PAN” 4, Warszawa, s. 5–76.
  Google Scholar

Chmielewski J.M., 2001, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
  Google Scholar

Cudny W., 2008, Rola prywatnych inwestorów w rewitalizacji terenów poprzemysłowych Łodzi, [w:] Zarządzanie krajobrazem kulturowym, red. J. Plit, Komisja Krajobrazu Kulturowego PTG, Sosnowiec. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego nr 10.
  Google Scholar

Czerwiński S., 2012, Handel wielkopowierzchniowy Wrocławia – stan obecny i perspektywy rozwoju, [w:] Osiągnięcia i wyzwania badań polityki regionalnej i gospodarki przestrzennej, red. D. Ilnicki, K. Janc, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 29.
  Google Scholar

Czerwiński S., 2013, System park and ride we Wrocławiu – przykład parkingu przy stadionie miejskim, „Transport Miejski i Regionalny” nr 8.
  Google Scholar

Czyżycki R., 2005, Sytuacja małych podmiotów handlowych w Polsce, [w:] Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro i małych przedsiębiorstw, red. A. Bielawska, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
  Google Scholar

Davis T.C., 1991, Theatrical antecedents of the mall that ate downtown, „Journal of Popular Culture” vol. 24(4).
  Google Scholar

Dmochowska-Dudek K., Tobiasz-Lis P., 2009, Usługi profesjonalne w Łodzi – doradztwo podatkowe, [w:] Usługi dla producentów i biznesu w przestrzeni wielkomiejskiej. Przykład Łodzi, red. J. Dzieciuchowicz, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  Google Scholar

Dmowska-Mędrzycka E., 2013, Nowe formy, koncepty i marki w centrach handlowych, „PRCH NEWS” nr 73(4).
  Google Scholar

Domański T., 2005, Strategie rozwoju handlu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  Google Scholar

Dudek-Mańkowska S., 2006, Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie, [w:] XIX Konserwatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  Google Scholar

Dzieciuchowicz J., 2012, Nowa geografia handlu, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio--Oeconomica” nr 12.
  Google Scholar

Dunne P.M., Lusch R.F., 2004, Retailing, Thomson South-Western, Mason.
  Google Scholar

Duś E., Zuzańska-Żyśko E., 2013, Tendencje zmian w strukturze handlu detalicznego w Sosnowcu, „Acta Geographica Silesiana” 13.
  Google Scholar

Farhangmehr M., Marques S., Silva J., 2000, Consumer and retailer perceptions of hypermarkets and traditional retail stores in Portugal, “Journal of Retailing and Consumer Services” vol. 7(4).
  Google Scholar

Falkowski A., Tyszka T., 2006, Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  Google Scholar

Findlay A., Sparks L., 2008, Weaving new retail and consumer landscapes in the Scottish borders, “Journal of Rural Studies” vol. 24.
  Google Scholar

Fularz A., 2011, Czy wierzysz w dane demograficzne GUS? Ja – zdecydowanie nie, http://www.polityka.pl/rynek/1539491,3,czy-gus-jest-jeszcze-polakom-potrzebny.read (dostęp 6 maja 2013).
  Google Scholar

Georgeanne M.A., Kenneth E.S., 2006, Analyzing the impact of Wal-Mart supercenters on local food store sales, “American Journal of Agricultural Economics” vol. 88(5).
  Google Scholar

Główne ulice i centra handlowe w Krakowie, 2013, Joens Lang LaSalle, Kraków.
  Google Scholar

Główne ulice i centra handlowe w Warszawie, 2013, Joens Lang LaSalle, Warszawa.
  Google Scholar

Guy C., 1994, The retail development process: Location, property, and planning, Routledge, London.
  Google Scholar

Grzesiuk A., 2004, Wielki a mały handel na przykładzie Gorzowa Wlkp., „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” nr 3.
  Google Scholar

Hardwick M.F., 2004, Mall maker: Victor Gruen, architect of an American dream, University of Pennsylvania Press, Philadelphia.
  Google Scholar

Heffner K., Twardzik M., 2013, Społeczne oddziaływanie nowoczesnych centrów handlowo-usługowych na małe miasta w zewnętrznej strefie aglomeracji śląskiej, [w:] Ewolucja funkcji małych miast w Polsce, red. K. Heffner, M. Twardzik, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice. Studia Ekonomiczne – Zeszyty Naukowe Wydziałowe nr 144.
  Google Scholar

Henzler M., 2013, Czy GUS jest jeszcze Polakom potrzebny, http://liberalowie.nowyekran.net/post/5604,czy--wierzysz-w-dane-demograficzne-gus-ja-zdecydowanie-nie (dostęp 6 maja 2013).
  Google Scholar

Hrehorowicz-Gaber H., Gaber T., 2008, Współczesne życie miasta w aspekcie przemian w zakresie usług i handlu, „Czasopismo Techniczne. Architektura” z. 3(8).
  Google Scholar

Ilnicki D., 2008, Analizy przestrzenne w geografii. Kontekst społeczno-ekonomiczny, [w:] Główne problemy współczesnej kartografii. Analizy przestrzenne w kartografii, red. W. Żyszkowska, W. Spallek, Uniwersytet Wrocławski. Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Wrocław.
  Google Scholar

Ilnicki D., Janc K., Kryza M., Szymanowski M., 2011, Cechy rozmieszczenia sklepów w przestrzeni wielkomiejskiej na przykładzie Wrocławia – zastosowanie Regresji Ważonej Geograficznie, „Acta Universitstis Lodziensis, Folia Oeconomica” 253.
  Google Scholar

Iwaszko-Niziałkowska K., Jabłoński W., 2012, Przestrzenny wymiar monopoli i stref konkurencji wielkopowierzchniowych sklepów sieciowych. Studium lokalizacji hipermarketów na obszarze Dolnego Śląska, [w:] Osiągnięcia i wyzwania badań polityki regionalnej i gospodarki przestrzennej, red. D. Ilnicki, K. Janc, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 29.
  Google Scholar

Jakubowicz E., 1993, Podstawy metodologiczne geografii usług, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  Google Scholar

Jałowiecki B., 2005, Przestrzeń ludyczna – nowe obszary metropolii, „Studia Regionalne i Lokalne” nr 3(21).
  Google Scholar

Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  Google Scholar

Kaczmarek T., 2012, Handel wielkopowierzchniowy, [w:] Studium Uwarunkowań Rozwoju Przestrzennego Aglomeracji Poznańskiej, red. T. Kaczmarek, Centrum Badań Metropolitalnych UAM, Poznań.
  Google Scholar

Kaczorek A., Kowalczyk A., 2003, Modele lokalizacji usług gastronomicznych na obszarach miejskich, „Prace i Studia Geograficzne” t. 32.
  Google Scholar

Karwowski J., Grzesiuk A., Witek J., 2008, Ulice handlowe w centrum miasta – nowe spojrzenie wobec konkurencji centrów handlowych, „Handel Wewnętrzny” t. 54(3).
  Google Scholar

Kłosowicz-Górecka U., 2004, Kierunki konkurencyjności małych firm handlowych w warunkach integracji Polski z Unią Europejską, „Handel Wewnętrzny” nr 2.
  Google Scholar

Kociuba D., 2006, Nowe przestrzenie handlowe Lublina, [w:] XIX Konserwatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Kosicka-Gębska M., Tul-Krzyszczuk A., Gęski J., 2011, Handel detaliczny żywnością w Polsce, SGGW, Warszawa.
  Google Scholar

Kowinski W., 1995, The malling of America: An inside look at the great consumer paradise, William Morrow & Co., New York.
  Google Scholar

Kuc-Słuszniak B., 2008, Targowisko różnorodności – targowisko próżności. Współczesne centrum handlowe w przestrzeni miejskiej, „Czasopismo Techniczne. Architektura” z. 3 (8).
  Google Scholar

Kuszewska L., 2012, Pracujący w handlu, [w:] Handel wewnętrzny w Polsce 2008–2012, red. U. Kłosiewicz--Górecka, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
  Google Scholar

Kuźniar W., Cyran K., 2003, Wpływ rozwoju wielkopowierzchniowych obiektów handlowych na zachowanie konsumentów na rynku (na przykładzie woj. podkarpackiego), „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Ekonomiczna. Marketing i Zarządzanie” nr 1(11).
  Google Scholar

Ledwoń S., 2008, Wpływ współczesnych obiektów handlowych na strukturę śródmieść, rozprawa doktorska, Politechnika Gdańska, Wydział Architektury, Katedra Architektury Użyteczności Publicznej.
  Google Scholar

Levy M., Weitz B.A., 2009, Retailing management, McGraw Hill Irwin, New York.
  Google Scholar

Makowski G., 2003, Świątynia konsumpcji, Trio, Warszawa.
  Google Scholar

Mikielewicz R., 2007, Defragmentacja miasta – „wydajność” przestrzeni miejskiej a jej percepcja, „Czasopismo Techniczne. Architektura” 1(1).
  Google Scholar

Mikołajczyk J., 2008, Ocena poziomu rozwoju handlu detalicznego w Lesznie, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu” nr 15.
  Google Scholar

Myna A., 2009, Wpływ hipermarketów na rozwój lokalny w świetle badań ankietowych w Lublinie, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 46.
  Google Scholar

Naess P., 2006, Accessibility, activity participation and location activities: Exploring the links between residential location and travel behaviour, “Urban Studies” vol. 43(3).
  Google Scholar

Naisbitt J., 1997, Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Zysk i S-ka, Poznań.
  Google Scholar

Nilles J.M., 1998, Managing telework: Strategies for managing the virtual workforce, John Wiley & Sons, New York.
  Google Scholar

Nourse H.O., 1990, Managerial real estate. Corporate real estate asset management, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  Google Scholar

Olearczyk A., 1976, O istocie problemu sieciowego ośrodków i kompleksów handlowych, „Miasto” R. XXVI, nr 3.
  Google Scholar

Olearczyk A., 1978, Istota ośrodków i kompleksów handlowych, „Miasto” R. XXVIII, nr 3.
  Google Scholar

Plichta G., 2003, Nowoczesne kanały dystrybucji i ich wpływ na strukturę podmiotową i zachowania konsumentów oraz funkcjonowanie współczesnego handlu, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie” nr 640.
  Google Scholar

Plichta G., 2009, Identyfikacja pozytywnych efektów oddziaływania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” nr 800.
  Google Scholar

Proudfoot M.J., 1937, City retail structure, „Economic Geography” vol. 13.
  Google Scholar

Rakowski J., 2004, Rodzimy handel a samorząd lokalny, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” nr 2.
  Google Scholar

Rymarzak M., 2012, Czynniki determinujące lokalizacje działalności handlowej, „Studia i Materiały Towarzystwa Naukowego Nieruchomości” t. 20(1).
  Google Scholar

Schiller R., 2001, The dynamics of property location, Spon Press, London–New York.
  Google Scholar

Sobala-Gwosdz A., Gwosdz K., 2011, Polska Wschodnia w strategiach lokalizacji sieci hipermarketów, [w:] Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Uwarunkowania sprawnego działania w przedsiębiorstwie i regionie, red. M. Woźniak, Uniwersytet Rzeszowski. Katedra Teorii Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Rzeszów.
  Google Scholar

Staeheli L.A., Mitchell D., 2006, USA’s destiny? Regulating space and creating community in American shopping malls, „Urban Studies” vol. 43(5–6).
  Google Scholar

Szymborska M., 2000, Zasięg centrum usługowego we Wrocławiu, praca magisterska wykonana w Zakładzie Zagospodarowania Przestrzennego Instytutu Geografii Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, maszynopis.
  Google Scholar

Taylor Z., 2000, Przekształcenia sieci handlu detalicznego i gastronomii w okresie transformacji społeczno--gospodarczej Polski, Continuo, Wrocław. Prace Geograficzne IGiPZ PAN nr 175.
  Google Scholar

Tobiasz-Lis P., 2010, Przemiany społeczno-ekonomiczne w Łodzi w świetle badań nad wyobrażeniami miasta, [w:] Studia nad bazą ekonomiczną miast i rynkiem pracy w województwie łódzkim, red. M. Wójcik, Nova Sandec, Nowy Sącz–Łódź.
  Google Scholar

Tölle A., 2007, Proces rewitalizacji miasta na przykładzie Poznania, „Studia Regionalne i Lokalne” nr 2(28).
  Google Scholar

Twardzik M., 2009, Centra handlowe jako czynnik kreatywności miast w województwie śląskim, [w:] Kreatywne miasta i aglomeracje: studia przypadków, red. A. Klasik, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  Google Scholar

Twardzik M., 2013, Znaczenie centrów handlowych dla funkcjonowania jednostek osadniczych w strefie zewnętrznej metropolii w województwie śląskim, [w:] Kryzys finansowy a programowanie rozwoju jednostek przestrzennych, red. S. Korenik, A. Mempel-Śnieżyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.
  Google Scholar

Ulice handlowe w Polsce – co na nich słychać, październik 2013, Colliers Internatioanl, Warszawa.
  Google Scholar

Ustawa z dnia 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, Dz.U. z 2007 r. Nr 127, poz. 880.
  Google Scholar

Węcław-Michniewska J., 2006, Nowe przestrzenie handlowe w aspekcie realizacji zadań samorządu terytorialnego, [w:] Nowe przestrzenie w miastach – ich organizacja i funkcjonowanie, red. I. Jażdżewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Wilk W., 2003, Między zakupami a rozrywką – nowe znaczenie centrum handlowego, „Prace i Studia Geograficzne” t. 32.
  Google Scholar

Wilk W., 2012, Obecność handlu dyskontowego a poziom rozwoju regionów w państwach Grupy Wyszehradzkiej, [w:] Problemy współpracy transgranicznej i kształtowania ponadkrajowych powiązań gospodarczych, red. S. Ciok, S. Dołzbłasz, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 28.
  Google Scholar

Wrzesińska J., 2002, Kontrowersje wokół działalności super- i hipermarketów w Polsce, „Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu” t. 4, z. 3.
  Google Scholar

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2008 r. sygn. akt K 46/07 (Dz.U. Nr 123, poz. 803).
  Google Scholar

Zentes J., Morschett D., Schramm-Klein H., 2007, Strategic retail management, Gabler, Wiesbaden.
  Google Scholar

Zipser W., 2006, Usługi wielkopowierzchniowe a zachowania przestrzenne mieszkańców dużych miast (na podstawie wrocławskich obserwacji), [w:] Przemiany przestrzeni miast i stref podmiejskich, red. J. Słodczyk, R. Klimek, Uniwersytet Opolski, Opole.
  Google Scholar

Zipser W., 2010, Metody prognozowania struktur handlowo-usługowych w metropoliach na podstawie modelu podróży o celu usługowym, „Czasopismo Techniczne. Architektura” z. 1(3).
  Google Scholar

Zwyczaje zakupowe Polaków, 2009, Pentor Reserch International, analiza dostępna na stronie internetowej www.pentor.pl/21948.xml (dostęp 15 grudnia 2011).
  Google Scholar


Published
2020-11-05

Cited by

Ilnicki, D., & Czerwiński, S. (2020). Service activities in the surroundings of selected shopping malls in Wroclaw. Studia Miejskie, 22, 35–57. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2478

Authors

Dariusz Ilnicki 
https://orcid.org/0000-0001-9147-3767

Authors

Sławomir Czerwiński 
https://orcid.org/0000-0001-5334-6409

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.