Opublikowane: 2023-12-28

Psychosocial determinants of religious/denominational conversion: a person–environment fit perspective

Dariusz Krok , Ivana Olecká
Studia Oecumenica
Dział: Dialogi międzyreligijne i procesy integracyjne
DOI https://doi.org/10.25167/so.5117

Abstrakt

Konwersja religijna lub wyznaniowa jest złożonym procesem, który obejmuje różne czynniki psychospołeczne. Jednym z podejść teoretycznych, które mogą zostać wykorzystane do zrozumienia determinantów konwersji religijnej, jest model dopasowania osoba – środowisko. W niniejszym opracowaniu zbadano rolę czynników osobistych i społeczno-kulturowych, które odgrywają istotną rolę w procesach konwersji w perspektywie dopasowania osoba – środowisko. Analiza wykazała, że jednostki są bardziej skłonne do przejścia na nową religię lub wyznanie, gdy dostrzegają dobre dopasowanie między swoimi cechami osobistymi i społeczno-kulturowymi a cechami środowiska religijnego lub wyznaniowego. Czynniki osobiste, które mogą wpływać na decyzję o konwersji, obejmują: cechy osobowości, wartości, przekonania i style myślenia, natomiast wśród czynników społeczno-kulturowych można wymienić: socjalizację, normy i standardy rodzinne i kulturowe oraz procesy integracji społecznej. Ponadto obie kategorie czynników oddziałują na siebie w procesie konwersji, wpływając w różnym stopniu na potencjalne decyzje o konwersji. Kiedy przekonania religijne, wartości i normy jednostki są zgodne z przekonaniami, wartościami i normami nowo poznanej grupy, jest bardziej prawdopodobne, że będzie ona identyfikować się z celami i misją grupy.

Słowa kluczowe:

religia, konwersja, zmiany religijne, podejście osoba- środowisko, dopasowanie funkcjonalne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Krok, D., & Olecká, I. . (2023). Psychosocial determinants of religious/denominational conversion: a person–environment fit perspective. Studia Oecumenica, 23, 297–314. https://doi.org/10.25167/so.5117
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.