Opublikowane: 2024-12-28

Katolickie wychowanie religijne w kontekście aktualnych przemian społeczno-religijnych w Polsce

Jerzy Kostorz
Studia Oecumenica
Dział: Procesy integracyjne
DOI https://doi.org/10.25167/so.5631

Abstrakt

W artykule podjęto problem wychowania religijnego w kontekście aktualnych przemian społeczno-religijnych. Można je zaobserwować w zmianie mentalności dzieci, młodzieży i dorosłych, galopującej sekularyzacji w Polsce, w organizacji lekcji religii oraz w jakości zaangażowania katechetycznego rodziny, szkoły, parafii. W odpowiedzi na przemiany społeczno-religijne sformułowano propozycje odnowy środowisk wychowawczych i zmiany koncepcji lekcji religii w szkole. Postulowano opracowanie nowej podstawy programowej lekcji religii oraz podejmowanie nowych, wykorzystujących cyfrowe przestrzenie, działań ewangelizacyjnych, katechetycznych i duszpasterskich w rodzinie, szkole i parafii. Za ważną uznano współpracę środowisk wychowawczych, która podobnie jak podstawa programowa i program nauczania religii w szkole, wymaga odnowy. Akcent przy tym położyć należy na autentyczną komunikację i współdziałanie rodziców, wychowawców, katechetów, duszpasterzy.

Słowa kluczowe:

katolickie wychowanie religijne, szkoła, parafia, rodzina, ewangelizacja, katechizacja, duszpasterstwo

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kostorz, J. (2024). Katolickie wychowanie religijne w kontekście aktualnych przemian społeczno-religijnych w Polsce. Studia Oecumenica, 24, 337–350. https://doi.org/10.25167/so.5631

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.