Catholic religious education in the context of current socio-religious changes in Poland

Jerzy Kostorz

Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny

Abstract

The article addresses the problem of religious education in the context of current socio-religious changes. They can be observed in the change in the mentality of children, adolescents, and adults, the galloping secularization in Poland, the organization of religious lessons, and the quality of catechetical involvement of the family, school, and parish. In response to socio-religious transformations, proposals have been formulated for the renewal of educational environments and changes in religious lessons at school. It was postulated to develop a new core curriculum for religion lessons and to undertake new evangelization, catechetical, and pastoral activities in the family, school, and parish, using digital spaces. The cooperation of educational circles was considered important, which, like the core curriculum, and the curriculum for religious instruction in school, needs to be renewed. In doing so, the emphasis should be on authentic communication and cooperation between parents, educators, catechists, and pastors.

Keywords:

catholic religious education, school, parish, family, evangelization, catechization, pastoral care

Baniak Józef. 2022. Religijność i moralność młodzieży polskiej w latach 1956–2018 na tle przemian cywilizacyjnych i społecznych: studium socjologiczne. Poznań: Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM.
  Google Scholar

Chałupniak Radosław. 2001. „Wychowanie religijne a wychowanie chrześcijańskie. W Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa. Red. Radosław Chałupniak, Jerzy Kostorz, 215–236. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Chałupniak Radosław. 2012. „Katecheza w szkole czy poza szkołą?” Paedagogia Christiana 29 (1): 163–178.
DOI: https://doi.org/10.12775/PCh.2012.009   Google Scholar

Czupryński Wojsław. 2014. Od akcji duszpasterskich do stałej formacji uczniów Jezusa”. Studia Katechetyczne 10: 147–161.
  Google Scholar

Czupryński Wojsław. 2021. „Rok Rodziny inspiracją dla katechezy parafialnej”. Roczniki Teologiczne 68 (11): 105–118.
DOI: https://doi.org/10.18290/rt216811-7   Google Scholar

Czupryński Wojsław. 2021. Małżeństwo i rodzina w świadomości policjantów. Na przykładzie studentów Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Studium teologicznopastoralne. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
  Google Scholar

Daniecki Jerzy Andrzej. 2024. „Wartości katechezy szkolnej”. Zeszyty Formacji Katechetów 93 (1): 72–80.
  Google Scholar

Dłuska Karolina. 2017. „Nauka religii w szkole publicznej – kościelny przywilej czy służba demokracji?” Nurt SVD 142 (2): 336–353.
  Google Scholar

Dłuska Karolina. 2023. „Społeczeństwo jako podmiot legitymizujący naukę religii w szkołach publicznych”. Warszawskie Studia Teologiczne 36 (2): 218–238.
DOI: https://doi.org/10.30439/WST.2023.2.11   Google Scholar

Franciszek. 2021. List Apostolski w formie „Motu Proprio” Antiquum Ministerium w którym ustanawia posługę katechety (10.05.2021), tekst polski: https:// www.vatican.va/content/francesco/pl/motu_proprio/documents/papa-francesco-motu-proprio-20210510_antiquum-ministerium.pdf (dostęp: 24.05.2021).
  Google Scholar

Horowski Jarosław. 2022. „Religion lesson in schools in Poland – the subject of dispute and the unused potential”. British Journal of Religious Education 44 (3): 238–245.
DOI: https://doi.org/10.1080/01416200.2021.2024341   Google Scholar

Kiełb Dominik, Pierzchała Michał, Gazda Michał. 2023. „Youth Attitudes towards Religious Education in Poland”. Religions 14: 7.
DOI: https://doi.org/10.3390/rel14010007   Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski. 2001. Dyrektorium katechetyczne Kościoła Katolickiego w Polsce. Kraków: WAM.
  Google Scholar

Kostorz Jerzy. 2018. „Korelacja lekcji religii z etyką – sens czy bezsens?”. Teologia Praktyczna 19: 91–101.
DOI: https://doi.org/10.14746/tp.2018.19.06   Google Scholar

Kurzydło Dariusz. 2023. „Po co (nam) lekcja religii? Stosunek młodzieży do nauczania religii w szkole”. Edukacja 164 (1): 27–40.
DOI: https://doi.org/10.24131/3724.230103   Google Scholar

Kasper Łukasz. 2024. Religia w szkole – najnowsze dane samorządowe i kościelne. https://www.ekai.pl/religia-w-szkole-najnowsze-dane-samorzadowe-i-koscielne/ (dostęp: 29.08.2024).
  Google Scholar

Marek Zbigniew. 1991. Wychowanie religijne i rozwój człowieczeństwa. W W służbie człowiekowi. Studium duszpastersko-katechetyczne. Red. Zbigniew Marek, 79–88. Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego w Krakowie, Instytut Kultury Religijnej.
  Google Scholar

Mariański Janusz. 2022. „Religijność młodzieży szkół średnich w procesie przemian (2015–2022) ‒ analiza socjologiczna”. Chowanna 59 (2): 1–34.
DOI: https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2022.59.01   Google Scholar

mos. 2024. Kościoły w Polsce w obronie lekcji religii składają petycje do Sądu Najwyższego. https://www.ekai.pl/koscioly-w-polsce-w-obronie-lekcji-religii-skladaja-petycje-do-sadu-najwyzszego/ (dostęp: 1.09.2024).
  Google Scholar

Nowacka: jedna godzina lekcji religii w szkołach od 1 września 2025 r. https://www.pap.pl/aktualnosci/nowacka-jedna-godzina-lekcji-religii-w-szkolach-od-1-wrzesnia-2025-r-0 (dostęp: 1.09.2024).
  Google Scholar

Opiela Maria Loyola. 2023. „Integralny rozwój i wychowanie dziecka w pedagogii katolickiej”. Studia Pastoralne 19: 100–117.
  Google Scholar

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji. 2020. Dyrektorium o katechizacji. Kielce: Jedność.
  Google Scholar

Polak Mieczysław. 2023. „Posługa katechisty w świetle Listu apostolskiego Antiquum ministerium papieża Franciszka”. Studia Warmińskie 60: 239–253.
DOI: https://doi.org/10.31648/sw.8770   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 22 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Dziennik Ustaw. z 2024 r. poz. 438.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 26 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. „Dziennik Ustaw” z 2024 r., poz. 1158.
  Google Scholar

TK wydał postanowienie zabezpieczające. Rozporządzenie Nowackiej ws. religii w szkołach zawieszone!, https://wpolityce.pl/polityka/704065-tylko-u-nas-zabezpieczenie-tk-ws-rozporzadzenia-nowackiej (dostęp: 9.09.2024).
  Google Scholar

Zellma Anna, Buchta Roman, Cichosz Wojciech. 2022. „The (non) transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools”. British Journal of Religious Education 44 (3): 223–237.
DOI: https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082   Google Scholar

Zellma Anna, Czupryński Wojsław. 2020. „Cultural Model of Marriage and Family, as Shown in Selected Polish TV Series-A Pastoral Challenge for the Catholic Church”. Nova prisutnost 18 (2): 311–322.
DOI: https://doi.org/10.31192/np.18.2.6   Google Scholar

Zellma Anna, Kielian Andrzej Michał, Czupryński Wojsław Wojciech, Dijk-Groeneboer Monique van. 2022. „Religiousness of Young People in Poland as a Challenge to Catholic Education: Analyses Based on a Survey”. Religions 13: 1142.
DOI: https://doi.org/10.3390/rel13121142   Google Scholar

Zellma Anna. 2013. Profesjonalny rozwój nauczyciela religii. Olsztyn: Wydział Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
  Google Scholar

Zellma Anna. 2017. „Innowacyjne inicjatywy pedagogiczne w środowisku szkolnym i parafialnym”. Studia Ełckie 19: 675–689.
  Google Scholar

Zellma Anna. 2022. „Accompanying the Catechised in Their Holistic Development”. Roczniki Teologiczne 69 (11): 5–22.
DOI: https://doi.org/10.18290/rt226911.1   Google Scholar

Zellma Anna. 2023. „Współpraca nauczyciela religii z asystentem rodziny na rzecz dziecka”. Studia Warmińskie 60: 313–325.
  Google Scholar

Zellma Anna. 2024. „(Re) vision of Religious Education of Children and Youth in Secularized Polish Society”. Verbum Vitae 42 (1): 255–269.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.16713   Google Scholar


Published
2024-12-28


Kostorz, J. (2024). Catholic religious education in the context of current socio-religious changes in Poland. Studia Oecumenica, 24, 337–350. https://doi.org/10.25167/so.5631

Authors

Jerzy Kostorz 

Statistics

Downloads



License

Copyright (c) 2024 Studia Oecumenica

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.