Dialogue of the Catholic Church with non-believers
Abstract
The article addresses the current topic of the need for dialogue with non-believers. Dialogue is a conversation of at least two people, it can be understood as a method, process and social attitude. Ecumenical dialogue covers areas where there is no complete agreement between the interlocutors. It demands respect and the ability to listen to the arguments of the other party. Today, the phenomenon of unbelief grows, especially among young people, hence the need to seek forms of meetings and dialogue with the contemporary secularized environment. The universal Church undertakes various attempts to dialogue with non-believers: from proposals initiated by official documents of the Magisterium, through initiatives of local communities and churches, for example „cathedral (workshops) for non-believers”, up to the universal forum for exchange of so-called „courtyard of pagans (dialogue)”.
Keywords:
dialogue, disbelief, ecumenism, cathedral (workshops) for non-believers, courtyard of pagans (dialogue).References
Buber Martin. 1992. Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Tłum. Jan Doktór. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Pax”.
Google Scholar
Draguła Andrzej. 2011. „Spermologos – od areopagu do dziedzińca pogan”. Więź 7 : 120‒128.
Google Scholar
Dupuis Jacques. 2002. „Dialog międzyreligijny w społeczeństwie pluralistycznym”. Horyzonty Wychowania 2 : 69‒84.
Google Scholar
Eco Umberto, Martini Carlo M. 1998. W co wierzy ten, kto nie wierzy?. Tłum. Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Giuliani Massimo. 1993. „Il Cardinale Martini e la Cattedra dei non-credenti”. Humanitas 48 : 829‒841.
Google Scholar
Hryniewicz Wacław. 1998. Hermeneutyka w dialogu. Szkice teologiczno-ekumeniczne. Opole: Wydawnictwo Świętego Krzyża.
Google Scholar
Kamykowski Łukasz. 2002. Dialog. W Leksykon teologii fundamentalnej. Red. Marian Rusecki, Krzysztof Kaucha, Ireneusz S. Ledwoń, Jacenty Mastej. Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, 309‒315.
Google Scholar
Kochel Jan. 2013. Katecheza misyjna w Ewangelii Łukasza i Dziejach Apostolskich. Biblijno-katechetyczne studium narracyjne (Opolska Biblioteka Teologiczna, 133). Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Kochel Jan. 2001. „Katedra dla niewierzących”. Ateneum Kapłańskie 137 : 48‒60.
Google Scholar
Kruszyńska Sabina, Bembennek Krystyna, Krupiecka Iwona. 2011. Dialog. Idea i doświadczenie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Nowak Marian. 2010. „Dialog w wychowaniu”. Pedagogia Christiana 1 (25) : 85‒103.
Google Scholar
Majka Józef. 1985. Dialog z niewierzącymi. W Encyklopedia Katolicka. T. III. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, 1281‒1285.
Google Scholar
Martini Carlo M. 2015. Le cattedre dei non credenti (Opere, 1), Firenze-Milano: Bompiani.
Google Scholar
Mąkosa Paweł. 2012. „Dziedziniec pogan przestrzenią spotkania i dialogu wierzących z niewierzącymi”. Przegląd Homiletyczny 16 : 81‒88.
Google Scholar
Osial Wojciech. 2010. „Konferencja Episkopatu Włoch, Komisja ds. doktryny wiary, głoszenia i katechezy. Lettera ai cercatori di Dio (Rzym, 12.04.2009)”. Katecheta 54 (3) : 85‒87.
Google Scholar
Skłodowski Bogdan. 2013. Ewolucja myśli katechetycznej we Francji w latach 1945‒2006. Białystok: Wydawnictwo św. Jerzego.
Google Scholar
Szafrański Adam. 1985. Dialog wewnątrzkościelny. W Encyklopedia Katolicka. T. III. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, 1262‒1270.
Google Scholar
Szewczyk Leszek. 2018. Głoszenie słowa Bożego w środowisku zsekularyzowanym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1993. Jak wychowywać? Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1980. „Martin Buber – nauczyciel dialogu”. Znak 32 : 867‒974.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1990. „Na czym polega dialog?”. Edukacja i Dialog 3 : 3‒7.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1992. Pedagogika dialogu. W Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki. Red. Bogusław Śliwerski. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1982. Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1983. „Rozwój osoby w personalno-egzystencjalnym wychowaniu chrześcijańskim”. Warszawskie Studia Teologiczne 1 : 399‒401.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 2006. Pedagogika egzystencjalna. W Pedagogika. T. I. Red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Tornielli Andrea. 2013. Carlo Maria Martini. Niepokorny Kardynał. Kraków: Wydawnictwo „WAM”.
Google Scholar
Wal Jan. 1998. Vademecum dialogu. Kraków: Papieska Akademia Teologiczna.
Google Scholar
Wal Jan. 2000. „Dialog z niewierzącymi w polskiej rzeczywistości”. Polonia Sacra 22 (7) : 315‒325.
Google Scholar
Wal Jan. 2006. Dialog. W Leksykon teologii pastoralnej. Red. Ryszard Kamiński, Wiesław Przygoda, Marek Fijałkowski. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, 179‒181.
Google Scholar
Wielebski Tomasz. 2016. „Dialog ad intra i ad extra Kościoła w Polsce”. Roczniki Teologiczne 63 (6) : 51‒74.
Google Scholar
Winiarski Marek. 2003. Dialog międzyludzki. W Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. I. Red. Tadeusz Pilch. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Most read articles by the same author(s)
- Jan Kochel, Dialog kultur w Europie – wyzwanie dla szkolnego nauczania religii , Studia Oecumenica: Vol. 22 (2022)