Dialog Kościoła katolickiego z niewierzącymi
Résumé
Artykuł podejmuje aktualny temat potrzeby dialogu z osobami niewierzącymi. Dialog to rozmowa co najmniej dwóch osób, może on być rozumiany jako metoda, proces i postawa społeczna. Dialog ekumeniczny obejmuje obszary, na których nie ma do końca zgody między rozmówcami, domaga się szacunku i umiejętności słuchania argumentów drugiej strony. Współcześnie rośnie zjawisko niewiary, zwłaszcza wśród młodych, stąd potrzeba poszukiwania form spotkań i dialogu ze współczesnym środowiskiem zsekularyzowanym. Kościół powszechny podejmuje różne próby dialogu z niewierzącymi: od propozycji inicjowanych przez oficjalne dokumenty Magisterium, poprzez inicjatywy lokalnych wspólnot i Kościołów, np. „katedra (warsztaty) dla niewierzących”, aż po uniwersalne forum wymiany tzw. „dziedziniec pogan (dialogu)”.
Mots-clés :
dialog, niewiara, ekumenizm, katedra (warsztaty) dla niewierzących, dziedziniec pogan (dialogu).Références
Buber Martin. 1992. Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Tłum. Jan Doktór. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Pax”.
Google Scholar
Draguła Andrzej. 2011. „Spermologos – od areopagu do dziedzińca pogan”. Więź 7 : 120‒128.
Google Scholar
Dupuis Jacques. 2002. „Dialog międzyreligijny w społeczeństwie pluralistycznym”. Horyzonty Wychowania 2 : 69‒84.
Google Scholar
Eco Umberto, Martini Carlo M. 1998. W co wierzy ten, kto nie wierzy?. Tłum. Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Giuliani Massimo. 1993. „Il Cardinale Martini e la Cattedra dei non-credenti”. Humanitas 48 : 829‒841.
Google Scholar
Hryniewicz Wacław. 1998. Hermeneutyka w dialogu. Szkice teologiczno-ekumeniczne. Opole: Wydawnictwo Świętego Krzyża.
Google Scholar
Kamykowski Łukasz. 2002. Dialog. W Leksykon teologii fundamentalnej. Red. Marian Rusecki, Krzysztof Kaucha, Ireneusz S. Ledwoń, Jacenty Mastej. Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, 309‒315.
Google Scholar
Kochel Jan. 2013. Katecheza misyjna w Ewangelii Łukasza i Dziejach Apostolskich. Biblijno-katechetyczne studium narracyjne (Opolska Biblioteka Teologiczna, 133). Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Kochel Jan. 2001. „Katedra dla niewierzących”. Ateneum Kapłańskie 137 : 48‒60.
Google Scholar
Kruszyńska Sabina, Bembennek Krystyna, Krupiecka Iwona. 2011. Dialog. Idea i doświadczenie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Nowak Marian. 2010. „Dialog w wychowaniu”. Pedagogia Christiana 1 (25) : 85‒103.
Google Scholar
Majka Józef. 1985. Dialog z niewierzącymi. W Encyklopedia Katolicka. T. III. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, 1281‒1285.
Google Scholar
Martini Carlo M. 2015. Le cattedre dei non credenti (Opere, 1), Firenze-Milano: Bompiani.
Google Scholar
Mąkosa Paweł. 2012. „Dziedziniec pogan przestrzenią spotkania i dialogu wierzących z niewierzącymi”. Przegląd Homiletyczny 16 : 81‒88.
Google Scholar
Osial Wojciech. 2010. „Konferencja Episkopatu Włoch, Komisja ds. doktryny wiary, głoszenia i katechezy. Lettera ai cercatori di Dio (Rzym, 12.04.2009)”. Katecheta 54 (3) : 85‒87.
Google Scholar
Skłodowski Bogdan. 2013. Ewolucja myśli katechetycznej we Francji w latach 1945‒2006. Białystok: Wydawnictwo św. Jerzego.
Google Scholar
Szafrański Adam. 1985. Dialog wewnątrzkościelny. W Encyklopedia Katolicka. T. III. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, 1262‒1270.
Google Scholar
Szewczyk Leszek. 2018. Głoszenie słowa Bożego w środowisku zsekularyzowanym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1993. Jak wychowywać? Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1980. „Martin Buber – nauczyciel dialogu”. Znak 32 : 867‒974.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1990. „Na czym polega dialog?”. Edukacja i Dialog 3 : 3‒7.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1992. Pedagogika dialogu. W Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki. Red. Bogusław Śliwerski. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1982. Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 1983. „Rozwój osoby w personalno-egzystencjalnym wychowaniu chrześcijańskim”. Warszawskie Studia Teologiczne 1 : 399‒401.
Google Scholar
Tarnowski Janusz. 2006. Pedagogika egzystencjalna. W Pedagogika. T. I. Red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Tornielli Andrea. 2013. Carlo Maria Martini. Niepokorny Kardynał. Kraków: Wydawnictwo „WAM”.
Google Scholar
Wal Jan. 1998. Vademecum dialogu. Kraków: Papieska Akademia Teologiczna.
Google Scholar
Wal Jan. 2000. „Dialog z niewierzącymi w polskiej rzeczywistości”. Polonia Sacra 22 (7) : 315‒325.
Google Scholar
Wal Jan. 2006. Dialog. W Leksykon teologii pastoralnej. Red. Ryszard Kamiński, Wiesław Przygoda, Marek Fijałkowski. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, 179‒181.
Google Scholar
Wielebski Tomasz. 2016. „Dialog ad intra i ad extra Kościoła w Polsce”. Roczniki Teologiczne 63 (6) : 51‒74.
Google Scholar
Winiarski Marek. 2003. Dialog międzyludzki. W Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. I. Red. Tadeusz Pilch. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Statistics
Téléchargements
Licence
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice
- Jan Kochel, Dialog kultur w Europie – wyzwanie dla szkolnego nauczania religii , Studia Oecumenica: Vol. 22 (2022)