Apokatastaza według Miłosza. Teologia sensu i nadziei
Jerzy Szymik
Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Teologicznyhttp://orcid.org/0000-0002-1065-5647
Abstract
Spór o „nadzieję zbawienia dla wszystkich” był (jest?) jedną z najciekawszych debat teologii przełomu XX i XXI wieku. Popularnie – choć z uproszczeniem – funkcjonuje on jako spór o apokatastazę (greckie: odnowienie). Czesław Miłosz w swoim dziele literackim stosuje pojęcie apokatastsis, jednak wyraźnie w znaczeniu nie tyle „nadziei na puste piekło”, co nadziei na ostateczne spełnienie wszechrzeczywistości. Jest to dla niego nic innego jak biblijny szyfr sensu – „nieprzepadania szczegółów” (jak pisze) w Bogu i ocalenie tak człowieka, jak świata.
Parole chiave:
teologia, literatura, apokatastaza, nadzieja, zbawienie, sens, ostateczne spełnienieRiferimenti bibliografici
Błoński Jan. 1985. Epifanie Miłosza. W Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Red. Jerzy Kwiatkowski, 205–228. Kraków – Wrocław: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Czarnecka Ewa. 1983. Podróżny świata. Rozmowy z Czesławem Miłoszem. Komentarze. New York: Bicentennial Publishing Corporation.
Google Scholar
Fiut Aleksander. 1987. Moment wieczny. Poezja Czesława Miłosza. Paryż: Libella.
Google Scholar
Fiut Aleksander. 1981. Rozmowy z Czesławem Miłoszem. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Galassi Jonathan. 1981. „Dzwony w zimie”, Ameryka 218: 88.
Google Scholar
Miłosz Czesław. 1983. Hymn o perle. Kraków – Wrocław: Wydawnictwo Literackie
Google Scholar
Miłosz Czesław. 1984. Nieobjęta ziemia. Paryż: Instytut Literacki.
Google Scholar
Miłosz Czesław. 1985. Wiersze. T. 2. Kraków – Wrocław: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Nossol Alfons. 1978. Teologia na usługach wiary. Wokół zagadnień odnowionej teologii. Opole: Wydawnictwo Świętego Krzyża.
Google Scholar
Sawicki Stefan. 1992. „Sacrum i kultura” (rozm. Tomasz Soldenhoff). Ethos 4: 172–175.
Google Scholar
Witkowski Tadeusz. 1983. O religijnych inspiracjach wierszy Miłosza. W Inspiracje religijne w literaturze. Red. Alina Merdas, 41–53. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Google Scholar
Statistics
Downloads
Licenza
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i
- Jerzy Szymik, UNIWERSALNE ZNACZENIE PRAWDY I WOLNOŚCI , Studia Oecumenica: V. 11 (2011)
- Jerzy Szymik, NAJGŁĘBSZE PRAGNIENIE BOSKIEGO NAUCZYCIELA Ekumenizm według J. Ratzingera/Benedykta XVI , Studia Oecumenica: V. 13 (2013)