“Diventare cristiani maturi”. Le linee guida della catechesi con gli adulti per Arcidiocesi di Praga

Mariusz Kuźniar

Uniwersytet Karola w Pradze, Wydział Teologii Husyckiej
https://orcid.org/0000-0003-4104-298X

Abstrakt

Artykuł przedstawia podstawowe wytyczne, które mogą być punktem wyjścia w chrześcijańskiej formacji dorosłych. Założenia te zostały sformułowane na podstawie doświadczenia i wiedzy teoretycznej autora, który przez długi czas pracuje w archidiecezji praskiej w obszarze duszpasterstwa dorosłych. Praktyka duszpasterska Kościoła w Republice Czeskiej jest złożona. Przemiany zachodzące w tym społeczeństwie mają charakter wielokierunkowej transformacji religijności pod wpływem silnych trendów sekularyzmu. Oprócz tego istnieje wiele uprzedzeń i stereotypów wobec Kościoła. Z tego powodu logicznym i pierwszym ważnym punktem wytycznych jest metodologiczna praca Kościoła w celu przezwyciężenia stereotypów i uprzedzeń. Praktyka duszpasterska Kościoła domaga się zwrócenia uwagi na formację ad intra tzn. formację stałą dorosłych chrześcijan, w szczególności zaangażowanych w proces katechizacji dorosłych, ponieważ prawdziwa i owocna ewangelizacja ma sens tylko wówczas, gdy najpierw Kościół sam będzie ewangelizowany i odnawiany. Ewangelizacja w szerokim znaczeniu może być rozumiana jako cała działalność Kościoła, dlatego trzecim omawianym punktem jest formacja ad extra.

Słowa kluczowe:

dorosłość, katecheza z dorosłymi, formacja chrześcijańska, Czechy, ekumenizm, współpraca

Augustyn Józef. 2013. Sztuka Kierownictwa duchowego. Poradnik. Kraków: WAM.
  Google Scholar

Balík Stanislav, Hanuš Jaroslav. 2007. Katolická církev v Československu 1945–1989. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  Google Scholar

Bartoňková Hana. 2010. Firemní vzdělávání. Strategický přístup ke vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing.
  Google Scholar

Belz Horst, Siegrist Marco, Lisá Dana. 2015. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
  Google Scholar

Belz Horst, Siegrist Marco. 2001. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
  Google Scholar

Biemmi Enzo. 2003. Compagni di viaggio. Laboratorio di formazione per animatori, catechisti di adulti e operatori pastorali. Bologna: EDB.
  Google Scholar

Binz Ambroise, Salzmann Sylviane. 2001. Formazione cristiana degli adulti. Riflessioni e strumenti. Torino: Elledici.
  Google Scholar

Blašková Martina. 2011. Riadenie a rozvoj Íudského potenciálu. Žilina: EDIS.
  Google Scholar

Borello Luciano. 1986. Formazione permanente. Dizionario di catechetica. Ed. Joseph Gevaert, 283-284. Torino: ElleDiCi, Leumann.
  Google Scholar

Cencini Amedeo. 2002. Il respiro della vita. La grazia della formazione permanente. Alba (CN): San Paolo.
  Google Scholar

Cucci Giovanni. 2010. La maturità dell’esperienza di fede. Torino: Elledici Leumann – Roma: La Civiltà Cattolica.
  Google Scholar

Fizzotti Eugenio. 2008. Introduzione alla psicologia della religione. Milano: Franco Angeli.
  Google Scholar

Formella Zbigniew. 2009. L'educatore maturo nella comunicazione relazionale. Roma: Aracne.
  Google Scholar

Galimberti Umberto. 1999. Stereotipo. In Enciclopedia di Psicologia,1006. Torino: Garzanti Libri.
  Google Scholar

Giguère Paul André. 2003. Che cosa significa fede adulta? Percorsi di ricerca per adulti. Torino: Elledici.
  Google Scholar

Griéger Paul. 1985. La formazione permanente, 1. Formazione e promozione della persona. Milano: Ancora.
  Google Scholar

Griéger Paul. 1987. La formazione permanente nella vita religiosa. Roma: Editrice Rogate.
  Google Scholar

Halík Tomáš. 2000. Katolická církev v České republice po roce 1989. In Společnost v přerodu. Češi ve 20. století. Sborník referátů z cyklické konference Demokracie, 144-158. Praha: Masarykův ústav AV ČR.
  Google Scholar

Halík Tomáš. 2004. „Mluvení o Bohu a mlčení o Bohu – konflikt, nebo kompatibilita?“ Teologie & Společnost II. (X.) 3.
  Google Scholar

Jäger Petr, ChocholáčAleš. 2015. Zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. Komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR.
  Google Scholar

Jarvis Peter. 1987. Learning in the social context. London: Croom Helm.
  Google Scholar

Kolajová Lenka. 2006. Týmová spolupráce – Jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. Praha: Grada.
  Google Scholar

Kříž Jakub, Valeš Václav. 2013. Zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. Komentář. Praha: C. H. Beck.
  Google Scholar

Kubačák Antonín. 2016. Církevní majetek v proměnách času. Restituce historického majetku církví v resortu Ministerstva zemědělství. Praha: Ministerstvo zemědělství.
  Google Scholar

Maier Rolf. 2009. Úspěšná práce s týmem. Praha: Grada.
  Google Scholar

Mariani Vittore. 2009. Il lavoro d'équipe nei servizi alla persona. Metodologia e indicazioni operative. Tirrenia (PI): Edizioni del Cerro.
  Google Scholar

Mazzara Bruno M..1997. Stereotipi e pregiudizi. Bologna: Il Mulino.
  Google Scholar

McGuire Meredith B. 2002. Religion: The social context (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.
  Google Scholar

Mikrut Jan. 2016. La Chiesa cattolica e il comunismo in Europa centro-orientale e in Unione Sovietica. Verona: Gabrielli editori.
  Google Scholar

Mikuláštík Milan. 2015. Manažerská psychologie. Praha: Grada.
  Google Scholar

Mužík Jaroslav. 1998. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia.
  Google Scholar

Noble Ivana. 2003. „Duchovní situace v ČR – výzvy, trendy a nová duchovní orientace v ČR“. Křesťanská revue 70 (6): 151-158.
  Google Scholar

Opatrný Aleš. 2006. Cesty pastorace v pluralitní společnosti. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  Google Scholar

Pánek Jaroslav. 2020. “Bílá hora ve stínu Mariánského sloupu”. Český časopis historický 118 (4): 867-893.
  Google Scholar

Prudký Libor. 2009. Inventura hodnot: Výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha: Academia.
  Google Scholar

Riccardi Andrea. 2015. „Un improrogabile rinnovamento ecclesiale“. Revista Catalana de Teologia 40 (2): 345-355.
  Google Scholar

Skalková Jarmila. 1999. Obecná didaktika. Praha: ISV.
  Google Scholar

Sorge Bartolomeo. 2010. La traversata. La Chiesa dal Concilio Vaticano II a oggi. Milano: Mondadori.
  Google Scholar

Vallabaraj Jerome. 2009. Educazione catechetica degli adulti. Roma: Las.
  Google Scholar

Xaver František Halas. 2004. Fenomén Vatikán: idea, dějiny a současnost papežství: diplomacie Svatého stolce: České země a Vatikán. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  Google Scholar

Zikmund Martin T. 2008. „Hledání evangelické a katolické identity a jejich vzájemného vztahu“. Teologické texty 19 (2): 86-87.
  Google Scholar


Opublikowane
2023-12-28

Cited By / Share

Kuźniar, M. (2023). “Diventare cristiani maturi”. Le linee guida della catechesi con gli adulti per Arcidiocesi di Praga. Studia Oecumenica, 23, 379–402. https://doi.org/10.25167/so.5401

Autorzy

Mariusz Kuźniar 
https://orcid.org/0000-0003-4104-298X

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Studia Oecumenica

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.