Lex orandi – lex credendi in the Roman Liturgy: Using the Example of the 1965 Renewal of the Good Friday Universal Prayer

Dawid Makowski

Catholic Academy in Warsaw - Collegium Bobolanum
https://orcid.org/0009-0003-6007-0393

Abstract

The presented article presents the meaning of the maxim lex orandi – lex credendi using the example of the renewal of the Good Friday Universal Prayer in 1965. It is about the relationship that exists between the object of faith and its expression, between theology and liturgy. This relationship is particularly noticeable in the renewal of the nine invocations of the Universal Prayer of the Good Friday Liturgy, which was closely linked to the rulings of the Second Vatican Council (1962–1965). Therefore, this relationship is discussed in this example, considering the history of the formation of these prayers, to which the first part of the work is devoted. The second section mentions the Council’s teaching on ecumenism and ecclesiology, and the third section presents the implementation of the enacted doctrine.

Keywords:

Liturgy, Theology, Good Friday, Universal prayer, Second Vatican Council

Bedouelle Guy. 1994. Kościół w dziejach. Tłum. Aldona Fabiś. Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Białous Mirosław. 2009. „Kościół Chrystusowy w aspekcie dogmatyczno-katechetycznym”. Elpis 19–20: 223–245.
DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2009.11.14   Google Scholar

De Clerck Paul. 2010. „Le preghiera universale: le lezioni della storia”. Rivista Liturgica 6: 865–875.
  Google Scholar

De Clerck Paul. 2000. „Lex orandi, lex credendi. Un principe heuristique”. La Maison Dieu 2: 61–78.
  Google Scholar

Ferdek Bogan. 2012. „Wzajemna relacja między lex orandi a lex credendi”. Studia Salvatoriana Polonica 6: 45–60.
  Google Scholar

Frontczak Bogusława. 2022. Alegoria w liturgii w świetle „Expositiones Missæ” z IX wieku. Kraków.
  Google Scholar

Gy Pierre-Maria. 1973. „Commentarium de nova disciplina et ritibus circa ministeria”. Notitiæ, 18–33.
  Google Scholar

Górzna Sylwia. 2015. „Polityczny wymiar dialogu Kościoła katolickiego z judaizmem w wybranych dokumentach Kurii Rzymskiej”. Studia Oecumenica 15: 291–312.
DOI: https://doi.org/10.25167/so.3315   Google Scholar

Janicki Jan Józef. 1997–1998. „Sakramentarz Gelazjański (Reginensis Latinus 316) – Zarys roli i znaczenia najstarszego mszału Kościoła”. Folia Historica Cracoviensia 4–5: 139–151.
DOI: https://doi.org/10.15633/fhc.1304   Google Scholar

Johnson Cuthbert. 1996. The sources of the Roman Missal (1975). Proprium de Tempore. Proprium de Sanctis. Rome.
  Google Scholar

Jurczak Dominik. 2021. Mistagogia liturgii słowa. In Modlić się Mszą świętą. Ed. Krzysztof Porosło, 39–63. Kraków: WAM, Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
  Google Scholar

Kaim Andrzej. 2004. „W połowie drogi. Dekret o Katolickich Kościołach Wschodnich Orientalium Eccesiarum” w 40 lat od Vaticanum II”. Roczniki Teologiczne 8: 155–173.
  Google Scholar

Kamykowski, Łukasz. 1988. „Sens przeobrażeń modlitwy za Żydów w rzymskiej liturgii Wielkiego Piątku”. Analecta Cracoviensia 20: 177–179.
DOI: https://doi.org/10.15633/acr.3065   Google Scholar

Knap Lukáš. 2017. „Oratio universalis v liturgii Veľkého Piatku”. Verba Theologica, 73–80.
  Google Scholar

Kraft Józef. 1931. „Liturgia i Ruch Liturgiczny”. Mysterium Christi 3: 102–114.
  Google Scholar

Kulbacki Piotr. 2010. „Modlitwa powszechna jako modlitwa wiernych”. Roczniki Liturgiczno-Homiletyczne 57: 141–158.
  Google Scholar

Kunzler Michael. 1999. Liturgia Kościoła. Trans. Lucjan Balter. Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Link Mariusz. 2001. „Znaczenie i historia sentencji lex orandi, lex credendi”. Łódzkie Studia Teologiczne 10: 241–248.
  Google Scholar

Litawa Karol. 2021. Liturgia Wielkiego Tygodnia w rzymskich księgach liturgicznych od VIII do XII wieku. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
DOI: https://doi.org/10.15633/9788374389938   Google Scholar

Łukaszyk Romuald. 1967. „Problem przynależności do Kościoła Chrystusowego w ujęciu Konstytucji Lumen Gentium Soboru Watykańskiego II”. Roczniki Teologiczno-Kanoniczne 2: 61–81.
  Google Scholar

Magott Brunon. 1955. „Ordo Hebdomadae Sanctae instauratus. Najważniejsze rubryki z obrzędów odnowionego Wielkiego Tygodnia”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 4–5: 239–250.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2558   Google Scholar

Migut Bogusław. 2009. „Relacja teologii i liturgii w ujęciu teologii liturgicznej szkoły rzymskiej”. Seminare. Poszukiwania naukowe 26: 23–35.
DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2009.26.2   Google Scholar

Nicolotti Andrea. 2012. „Perfidia Iudaica”. Le tormentate vicende di un’orazione liturgica prima e dopo Erik Peterson. In Erik Peterson. La presenza teologica di un outsider. Ed. Giancarlo Caronello. Cittá del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.
  Google Scholar

Paprocki Henryk. 1976. „Hipolita Rzymskiego Tradycja Apostolska: wstęp, przekład, komentarz”. Studia Theologica Varsaviensia 1: 145–169.
  Google Scholar

Proniewski Andrzej. 2006. „Kościół a świat. Recepcja i aktualność myśli Soboru Watykańskiego II”. Rocznik Teologii Katolickiej 5: 119–130.
DOI: https://doi.org/10.15290/rtk.2006.05.06   Google Scholar

Raffa Vincenzo. 1998. Liturgia eucaristica. Mistagogia della Messa: dalla storia e dalla teologia alla pastorale pratica. Roma: C.L.V. – Edizioni Liturgiche,
  Google Scholar

Ratzigner Joseph. 2012. Opera Omnia. Vol. XI. Trans. Wiesław Szymona. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
  Google Scholar

Salamon Dariusz. 2000. „Krótka panorama ekumeniczna”. Sympozjum 1–6: 7–20.
  Google Scholar

Sodi Manlio, Toniolo Alessandro, Bruylants Placide. 2010. Liturgia Tridentina. Fontes – Indices – Concordantia (1568–1962). Cittá del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana
  Google Scholar

Superson Jarosław. 2018. „Istotne składniki treści czynności liturgicznych sprawowanych według Justyna Męczennika i ich ewolucja”. Liturgia Sacra 1: 33–52.
DOI: https://doi.org/10.25167/LitS/24(2018)1/33-52   Google Scholar

Starowieyski Marek. 2016. Sobory niepodzielonego Kościoła. Kraków: Wydawnictwo M.
  Google Scholar

Szafrański Adam Ludwik. 1964. „Modlitwa wiernych (oratio fidelium)”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 4: 230–237.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2979   Google Scholar

Szubzda Walerian. 1962. „Kościół a Kościoły według doktryny świętego Pawła”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 6: 330–336.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2903   Google Scholar

Żurek Antoni. 2019. Inicjacja w Kościele starożytnym. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II.
DOI: https://doi.org/10.15633/9788374388726   Google Scholar

Żurowski Marian. 1967. „Prawne aspekty konstytucji Lumen Gentium”. Prawo Kanoniczne: kwartalnik prawno-historyczny 10: 59–88.
DOI: https://doi.org/10.21697/pk.1967.10.1-2.03   Google Scholar

Download


Published
2024-06-30

Cited by

Makowski, D. (2024). Lex orandi – lex credendi in the Roman Liturgy: Using the Example of the 1965 Renewal of the Good Friday Universal Prayer. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 44(1), 59–74. https://doi.org/10.25167/sth.5411

Authors

Dawid Makowski 
https://orcid.org/0009-0003-6007-0393

student of theology at the Catholic Academy in Warsaw – Collegium Bobolanum.



Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2024 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.