Lex orandi – lex credendi in the Roman Liturgy: Using the Example of the 1965 Renewal of the Good Friday Universal Prayer
Dawid Makowski
Catholic Academy in Warsaw - Collegium Bobolanumhttps://orcid.org/0009-0003-6007-0393
Abstract
The presented article presents the meaning of the maxim lex orandi – lex credendi using the example of the renewal of the Good Friday Universal Prayer in 1965. It is about the relationship that exists between the object of faith and its expression, between theology and liturgy. This relationship is particularly noticeable in the renewal of the nine invocations of the Universal Prayer of the Good Friday Liturgy, which was closely linked to the rulings of the Second Vatican Council (1962–1965). Therefore, this relationship is discussed in this example, considering the history of the formation of these prayers, to which the first part of the work is devoted. The second section mentions the Council’s teaching on ecumenism and ecclesiology, and the third section presents the implementation of the enacted doctrine.
Keywords:
Liturgy, Theology, Good Friday, Universal prayer, Second Vatican CouncilReferences
Bedouelle Guy. 1994. Kościół w dziejach. Tłum. Aldona Fabiś. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Białous Mirosław. 2009. „Kościół Chrystusowy w aspekcie dogmatyczno-katechetycznym”. Elpis 19–20: 223–245.
DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2009.11.14
Google Scholar
De Clerck Paul. 2010. „Le preghiera universale: le lezioni della storia”. Rivista Liturgica 6: 865–875.
Google Scholar
De Clerck Paul. 2000. „Lex orandi, lex credendi. Un principe heuristique”. La Maison Dieu 2: 61–78.
Google Scholar
Ferdek Bogan. 2012. „Wzajemna relacja między lex orandi a lex credendi”. Studia Salvatoriana Polonica 6: 45–60.
Google Scholar
Frontczak Bogusława. 2022. Alegoria w liturgii w świetle „Expositiones Missæ” z IX wieku. Kraków.
Google Scholar
Gy Pierre-Maria. 1973. „Commentarium de nova disciplina et ritibus circa ministeria”. Notitiæ, 18–33.
Google Scholar
Górzna Sylwia. 2015. „Polityczny wymiar dialogu Kościoła katolickiego z judaizmem w wybranych dokumentach Kurii Rzymskiej”. Studia Oecumenica 15: 291–312.
DOI: https://doi.org/10.25167/so.3315
Google Scholar
Janicki Jan Józef. 1997–1998. „Sakramentarz Gelazjański (Reginensis Latinus 316) – Zarys roli i znaczenia najstarszego mszału Kościoła”. Folia Historica Cracoviensia 4–5: 139–151.
DOI: https://doi.org/10.15633/fhc.1304
Google Scholar
Johnson Cuthbert. 1996. The sources of the Roman Missal (1975). Proprium de Tempore. Proprium de Sanctis. Rome.
Google Scholar
Jurczak Dominik. 2021. Mistagogia liturgii słowa. In Modlić się Mszą świętą. Ed. Krzysztof Porosło, 39–63. Kraków: WAM, Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Google Scholar
Kaim Andrzej. 2004. „W połowie drogi. Dekret o Katolickich Kościołach Wschodnich Orientalium Eccesiarum” w 40 lat od Vaticanum II”. Roczniki Teologiczne 8: 155–173.
Google Scholar
Kamykowski, Łukasz. 1988. „Sens przeobrażeń modlitwy za Żydów w rzymskiej liturgii Wielkiego Piątku”. Analecta Cracoviensia 20: 177–179.
DOI: https://doi.org/10.15633/acr.3065
Google Scholar
Knap Lukáš. 2017. „Oratio universalis v liturgii Veľkého Piatku”. Verba Theologica, 73–80.
Google Scholar
Kraft Józef. 1931. „Liturgia i Ruch Liturgiczny”. Mysterium Christi 3: 102–114.
Google Scholar
Kulbacki Piotr. 2010. „Modlitwa powszechna jako modlitwa wiernych”. Roczniki Liturgiczno-Homiletyczne 57: 141–158.
Google Scholar
Kunzler Michael. 1999. Liturgia Kościoła. Trans. Lucjan Balter. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Link Mariusz. 2001. „Znaczenie i historia sentencji lex orandi, lex credendi”. Łódzkie Studia Teologiczne 10: 241–248.
Google Scholar
Litawa Karol. 2021. Liturgia Wielkiego Tygodnia w rzymskich księgach liturgicznych od VIII do XII wieku. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
DOI: https://doi.org/10.15633/9788374389938
Google Scholar
Łukaszyk Romuald. 1967. „Problem przynależności do Kościoła Chrystusowego w ujęciu Konstytucji Lumen Gentium Soboru Watykańskiego II”. Roczniki Teologiczno-Kanoniczne 2: 61–81.
Google Scholar
Magott Brunon. 1955. „Ordo Hebdomadae Sanctae instauratus. Najważniejsze rubryki z obrzędów odnowionego Wielkiego Tygodnia”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 4–5: 239–250.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2558
Google Scholar
Migut Bogusław. 2009. „Relacja teologii i liturgii w ujęciu teologii liturgicznej szkoły rzymskiej”. Seminare. Poszukiwania naukowe 26: 23–35.
DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2009.26.2
Google Scholar
Nicolotti Andrea. 2012. „Perfidia Iudaica”. Le tormentate vicende di un’orazione liturgica prima e dopo Erik Peterson. In Erik Peterson. La presenza teologica di un outsider. Ed. Giancarlo Caronello. Cittá del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.
Google Scholar
Paprocki Henryk. 1976. „Hipolita Rzymskiego Tradycja Apostolska: wstęp, przekład, komentarz”. Studia Theologica Varsaviensia 1: 145–169.
Google Scholar
Proniewski Andrzej. 2006. „Kościół a świat. Recepcja i aktualność myśli Soboru Watykańskiego II”. Rocznik Teologii Katolickiej 5: 119–130.
DOI: https://doi.org/10.15290/rtk.2006.05.06
Google Scholar
Raffa Vincenzo. 1998. Liturgia eucaristica. Mistagogia della Messa: dalla storia e dalla teologia alla pastorale pratica. Roma: C.L.V. – Edizioni Liturgiche,
Google Scholar
Ratzigner Joseph. 2012. Opera Omnia. Vol. XI. Trans. Wiesław Szymona. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Google Scholar
Salamon Dariusz. 2000. „Krótka panorama ekumeniczna”. Sympozjum 1–6: 7–20.
Google Scholar
Sodi Manlio, Toniolo Alessandro, Bruylants Placide. 2010. Liturgia Tridentina. Fontes – Indices – Concordantia (1568–1962). Cittá del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana
Google Scholar
Superson Jarosław. 2018. „Istotne składniki treści czynności liturgicznych sprawowanych według Justyna Męczennika i ich ewolucja”. Liturgia Sacra 1: 33–52.
DOI: https://doi.org/10.25167/LitS/24(2018)1/33-52
Google Scholar
Starowieyski Marek. 2016. Sobory niepodzielonego Kościoła. Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar
Szafrański Adam Ludwik. 1964. „Modlitwa wiernych (oratio fidelium)”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 4: 230–237.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2979
Google Scholar
Szubzda Walerian. 1962. „Kościół a Kościoły według doktryny świętego Pawła”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 6: 330–336.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2903
Google Scholar
Żurek Antoni. 2019. Inicjacja w Kościele starożytnym. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II.
DOI: https://doi.org/10.15633/9788374388726
Google Scholar
Żurowski Marian. 1967. „Prawne aspekty konstytucji Lumen Gentium”. Prawo Kanoniczne: kwartalnik prawno-historyczny 10: 59–88.
DOI: https://doi.org/10.21697/pk.1967.10.1-2.03
Google Scholar
Authors
Dawid Makowskihttps://orcid.org/0009-0003-6007-0393
student of theology at the Catholic Academy in Warsaw – Collegium Bobolanum.
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2024 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.