Lex orandi – lex credendi w liturgii rzymskiej: na przykładzie odnowienia Modlitwy Powszechnej Wielkiego Piątku w 1965 r.

Dawid Makowski

Akademia Katolicka w Warszawie - Collegium Bobolanum"
https://orcid.org/0009-0003-6007-0393

Résumé

Prezentowany artykuł przedstawia znaczenie sentencji lex orandi – lex credendi na przykładzie odnowy wielkopiątkowej modlitwy powszechnej w 1965 r. Chodzi o relację, jaka zachodzi pomiędzy przedmiotem wiary a jego wyrażaniem; pomiędzy teologią a liturgią. Tę relację daje się
w sposób szczególny zauważyć w odnowie dziewięciu wezwań modlitwy powszechnej liturgii Wielkiego Piątku, która była ściśle związana z orzeczeniami Soboru Watykańskiego II (1962–1965). Na tym przykładzie została omówiona owa zależność z uwzględnieniem historii kształtowania się tych modlitw, czemu została poświęcona pierwsza część tekstu. Dalej jest mowa o soborowej nauce na temat ekumenizmu oraz eklezjologii. Na końcu artykuł
przedstawia implementację uchwalonej doktryny.

Mots-clés :

Liturgia, Teologia, Wielki Piątek, Modlitwa powszechna, II Sobór Watykański

Bedouelle Guy. 1994. Kościół w dziejach. Tłum. Aldona Fabiś. Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Białous Mirosław. 2009. „Kościół Chrystusowy w aspekcie dogmatyczno-katechetycznym”. Elpis 19–20: 223–245.
DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2009.11.14   Google Scholar

De Clerck Paul. 2010. „Le preghiera universale: le lezioni della storia”. Rivista Liturgica 6: 865–875.
  Google Scholar

De Clerck Paul. 2000. „Lex orandi, lex credendi. Un principe heuristique”. La Maison Dieu 2: 61–78.
  Google Scholar

Ferdek Bogan. 2012. „Wzajemna relacja między lex orandi a lex credendi”. Studia Salvatoriana Polonica 6: 45–60.
  Google Scholar

Frontczak Bogusława. 2022. Alegoria w liturgii w świetle „Expositiones Missæ” z IX wieku. Kraków.
  Google Scholar

Gy Pierre-Maria. 1973. „Commentarium de nova disciplina et ritibus circa ministeria”. Notitiæ, 18–33.
  Google Scholar

Górzna Sylwia. 2015. „Polityczny wymiar dialogu Kościoła katolickiego z judaizmem w wybranych dokumentach Kurii Rzymskiej”. Studia Oecumenica 15: 291–312.
DOI: https://doi.org/10.25167/so.3315   Google Scholar

Janicki Jan Józef. 1997–1998. „Sakramentarz Gelazjański (Reginensis Latinus 316) – Zarys roli i znaczenia najstarszego mszału Kościoła”. Folia Historica Cracoviensia 4–5: 139–151.
DOI: https://doi.org/10.15633/fhc.1304   Google Scholar

Johnson Cuthbert. 1996. The sources of the Roman Missal (1975). Proprium de Tempore. Proprium de Sanctis. Rome.
  Google Scholar

Jurczak Dominik. 2021. Mistagogia liturgii słowa. In Modlić się Mszą świętą. Ed. Krzysztof Porosło, 39–63. Kraków: WAM, Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
  Google Scholar

Kaim Andrzej. 2004. „W połowie drogi. Dekret o Katolickich Kościołach Wschodnich Orientalium Eccesiarum” w 40 lat od Vaticanum II”. Roczniki Teologiczne 8: 155–173.
  Google Scholar

Kamykowski, Łukasz. 1988. „Sens przeobrażeń modlitwy za Żydów w rzymskiej liturgii Wielkiego Piątku”. Analecta Cracoviensia 20: 177–179.
DOI: https://doi.org/10.15633/acr.3065   Google Scholar

Knap Lukáš. 2017. „Oratio universalis v liturgii Veľkého Piatku”. Verba Theologica, 73–80.
  Google Scholar

Kraft Józef. 1931. „Liturgia i Ruch Liturgiczny”. Mysterium Christi 3: 102–114.
  Google Scholar

Kulbacki Piotr. 2010. „Modlitwa powszechna jako modlitwa wiernych”. Roczniki Liturgiczno-Homiletyczne 57: 141–158.
  Google Scholar

Kunzler Michael. 1999. Liturgia Kościoła. Trans. Lucjan Balter. Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Link Mariusz. 2001. „Znaczenie i historia sentencji lex orandi, lex credendi”. Łódzkie Studia Teologiczne 10: 241–248.
  Google Scholar

Litawa Karol. 2021. Liturgia Wielkiego Tygodnia w rzymskich księgach liturgicznych od VIII do XII wieku. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
DOI: https://doi.org/10.15633/9788374389938   Google Scholar

Łukaszyk Romuald. 1967. „Problem przynależności do Kościoła Chrystusowego w ujęciu Konstytucji Lumen Gentium Soboru Watykańskiego II”. Roczniki Teologiczno-Kanoniczne 2: 61–81.
  Google Scholar

Magott Brunon. 1955. „Ordo Hebdomadae Sanctae instauratus. Najważniejsze rubryki z obrzędów odnowionego Wielkiego Tygodnia”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 4–5: 239–250.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2558   Google Scholar

Migut Bogusław. 2009. „Relacja teologii i liturgii w ujęciu teologii liturgicznej szkoły rzymskiej”. Seminare. Poszukiwania naukowe 26: 23–35.
DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2009.26.2   Google Scholar

Nicolotti Andrea. 2012. „Perfidia Iudaica”. Le tormentate vicende di un’orazione liturgica prima e dopo Erik Peterson. In Erik Peterson. La presenza teologica di un outsider. Ed. Giancarlo Caronello. Cittá del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.
  Google Scholar

Paprocki Henryk. 1976. „Hipolita Rzymskiego Tradycja Apostolska: wstęp, przekład, komentarz”. Studia Theologica Varsaviensia 1: 145–169.
  Google Scholar

Proniewski Andrzej. 2006. „Kościół a świat. Recepcja i aktualność myśli Soboru Watykańskiego II”. Rocznik Teologii Katolickiej 5: 119–130.
DOI: https://doi.org/10.15290/rtk.2006.05.06   Google Scholar

Raffa Vincenzo. 1998. Liturgia eucaristica. Mistagogia della Messa: dalla storia e dalla teologia alla pastorale pratica. Roma: C.L.V. – Edizioni Liturgiche,
  Google Scholar

Ratzigner Joseph. 2012. Opera Omnia. Vol. XI. Trans. Wiesław Szymona. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
  Google Scholar

Salamon Dariusz. 2000. „Krótka panorama ekumeniczna”. Sympozjum 1–6: 7–20.
  Google Scholar

Sodi Manlio, Toniolo Alessandro, Bruylants Placide. 2010. Liturgia Tridentina. Fontes – Indices – Concordantia (1568–1962). Cittá del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana
  Google Scholar

Superson Jarosław. 2018. „Istotne składniki treści czynności liturgicznych sprawowanych według Justyna Męczennika i ich ewolucja”. Liturgia Sacra 1: 33–52.
DOI: https://doi.org/10.25167/LitS/24(2018)1/33-52   Google Scholar

Starowieyski Marek. 2016. Sobory niepodzielonego Kościoła. Kraków: Wydawnictwo M.
  Google Scholar

Szafrański Adam Ludwik. 1964. „Modlitwa wiernych (oratio fidelium)”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 4: 230–237.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2979   Google Scholar

Szubzda Walerian. 1962. „Kościół a Kościoły według doktryny świętego Pawła”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 6: 330–336.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2903   Google Scholar

Żurek Antoni. 2019. Inicjacja w Kościele starożytnym. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II.
DOI: https://doi.org/10.15633/9788374388726   Google Scholar

Żurowski Marian. 1967. „Prawne aspekty konstytucji Lumen Gentium”. Prawo Kanoniczne: kwartalnik prawno-historyczny 10: 59–88.
DOI: https://doi.org/10.21697/pk.1967.10.1-2.03   Google Scholar


Publiée
2024-06-30

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Makowski, D. (2024). Lex orandi – lex credendi w liturgii rzymskiej: na przykładzie odnowienia Modlitwy Powszechnej Wielkiego Piątku w 1965 r. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 44(1), 59–74. https://doi.org/10.25167/sth.5411

Authors

Dawid Makowski 
https://orcid.org/0009-0003-6007-0393

student teologii na Akademii Katolickiej w Warszawie – Collegium Bobolanum



Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

(c) Tous droits réservés Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 2024

Creative Commons License

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.