Opublikowane: 2025-12-12

Wspieranie potencjału edukacyjnego rodziny we współczesnym społeczeństwie

dr hab. Katarzyna Anna Wojtanowicz
Family Forum
Dział: Rodzina, edukacja i sztuczna inteligencja / Family, education and artificial intelligence
DOI https://doi.org/10.25167/FF/5728

Abstrakt

Tło: Artykułu koncentruje się na analizie edukacyjnego potencjału rodziny w kontekście współczesnych wyzwań społecznych, kulturowych i technologicznych. Podkreśla rolę rodziny jako fundamentalnego środowiska wychowawczego, które pomimo trudności wynikających z globalizacji, indywidualizmu i zmian demograficznych, pozostaje kluczowym elementem w procesach socjalizacji, przekazywaniu tradycji i budowaniu tożsamości jednostki. Opisuje znaczenie wspierania rodzin poprzez systemy prawne i społeczne, takie jak asystentura rodziny, które mają na celu wzmacnianie ich funkcji edukacyjnych i wychowawczych. Zwraca uwagę na konieczność rozwijania zasobów rodzinnych, takich jak rytuały, relacje i umiejętności komunikacyjne, co ma umożliwić rodzinom lepsze przystosowanie się do wyzwań współczesnego świata. Podkreślono również rolę rodziny w kształtowaniu postaw moralnych i społecznych, przekazywaniu wartości oraz wsparciu emocjonalnym i materialnym. Zwrócono uwagę na wpływ technologii i globalizacji, które z jednej strony oferują nowe możliwości, ale również stanowią wyzwania dla tradycyjnych więzi rodzinnych.
Cele: Celem artykułu jest ukazanie rodziny jako fundamentalnego środowiska wychowawczego oraz zbadanie jej potencjału edukacyjnego w rozwoju dzieci i poszczególnych członków rodziny. Autor analizuje rolę rodziny w kształtowaniu wartości, tożsamości i postaw jednostek, podkreślając jej znaczenie w procesach socjalizacji, przekazywaniu tradycji i budowaniu więzi społecznych.
Metodyka: W artykule zastosowano podejście analityczno-teoretyczne, które opiera się na przeglądzie literatury naukowej oraz analizie prawnej i systemowej. Zastosowano podejście interdyscyplinarne – tekst łączy perspektywy pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne, by ukazać wieloaspektowość edukacyjnego potencjału rodziny. Wykorzystano również opisowy model analizy – artykuł bazuje na opisach, interpretacjach i zestawieniach dotyczących potencjału rodzin, wyzwań współczesności oraz propozycji wsparcia rodzin w ich funkcjach wychowawczych.

Wyniki: Wyniki artykułu podkreślają kluczową rolę rodziny jako podstawowego środowiska wychowawczego, które ma fundamentalne znaczenie dla kształtowania tożsamości, postaw moralnych i społecznych jednostki. Rodzina, będąc pierwszym miejscem socjalizacji, przekazuje wartości, normy i wzorce, które decydują o przyszłym funkcjonowaniu jej członków w społeczeństwie.
Wnioski: Rodzina pozostaje fundamentalnym środowiskiem wychowawczym, które kształtuje tożsamość, wartości i postawy jednostki. Efektywne zarządzanie jej zasobami materialnymi i niematerialnymi wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i edukacyjny członków rodziny. Współczesne wyzwania, takie jak globalizacja czy technologizacja, mogą osłabiać więzi rodzinne, ale jednocześnie stwarzają okazję do wzmacniania funkcji wychowawczych poprzez nowe formy wsparcia, takie jak asystentura rodziny. Rodzina, pomimo zmian społecznych, pozostaje kluczowym elementem w budowaniu stabilnego społeczeństwa.

Słowa kluczowe:

edukacyjny potencjał rodziny, wychowanie w rodzinie, wsparcie rodziny, socjalizacja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wojtanowicz, K. (2025). Wspieranie potencjału edukacyjnego rodziny we współczesnym społeczeństwie. Family Forum, 15, 31–46. https://doi.org/10.25167/FF/5728

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.