Syntax mluvené češtiny jako nástroj subjektivizašních postupů v prózách P. Soukupové

Jana Hoffmannová



Abstrakt

The first part of this study is an attempt to summarize Czech theories which develop the topic of reported speech (forms of presenting speech) and reported thought in literary works, that is, the use of direct speech/thought, indirect speech/thought, free direct speech/thought and free indirect speech/thought. Special attention is devoted to the internal monologue (the “reproduction” of unspoken utterances which only occurs as thoughts), most often based upon the alternation of free direct speech/thought and free indirect speech/thought, and how it is made into dialogue. This theoretical summary is based mainly on the works of L. Dole el, but on other authors as well (J. Haller, J. Hoffmannová, R. Adam, D. Hodrová, J. Koten and others). In the second part, these theories are applied in an analysis of texts by the young Czech author Petra Soukupová. In her individual works, we demonstrate coinciding as well as differing ways of subjectivizing the narrative: the narrator’s identification with the characters, the use of ich-forms, various forms of reproduction speech and thoughts (including hypothetical utterances) and the dialogized construction of internal monologues. The final part of the text focuses on the way in which typical elements of spoken Czech, above all syntactic ones, are utilized in the reproduction/reporting of the speech as well as the thoughts, reflections, and feelings of Petra Soukupová’s characters. On the one hand, there are linguistic means used to achieve reduction: the minimalization of expressions, concision and fragmentation (ellipsis, mainly the omission of the finite verb, parceling, in- dependent sentence elements, list structures, infinitive constructions). On the other hand, there is juxtaposition, which enables the free addition of syntactic units, which is often used for the associative construction of the internal monologue.

Słowa kluczowe:

reported speech, reported thought, direct speech/thought, indirect speech/thought, internal monologue, subjectivization, spoken Czech syntax, free direct speech/thought and free indirect speech/thought


Opublikowane
2020-01-10

Cited By / Share

Hoffmannová, J. (2020). Syntax mluvené češtiny jako nástroj subjektivizašních postupů v prózách P. Soukupové. Stylistyka, 25, 229–252. https://doi.org/10.25167/Stylistyka.25.2016.14

Autorzy

Jana Hoffmannová 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>