Potoczność jako wartość w dzisiejszej kulturze
Bożena Witosz
Abstrakt
The author discusses the problem ot the ax [<-logical marking of the determinants ol ti- formality, analysed in the article as a stylistic category ( simultaneously treating the style as an anthropological-cultural category). The writer is interested in positive valorisation of colloquialism in the discourse that belongs to the so-called high culture, earned out from the point of view of an intellectual, a scientist and an artist. The evidence of positive valorisation is toum in the texts of contemporary humanities: philosophy, linguistics, anthropology of culture, theory of literature, literary criticism and contemporary literature and art. The found examples of valorisation portray its varied shades, which are influenced by the context: philosophy looks for the sense of human existence in daily causal activities, literary criticism discovers the source of aesthetic contemplation in the everyday living, literature and art attempt to notice the signs of authenticity of our existence in the trivial pictures of ordinary nature and colloquial language. Besides, the scientific discourse positively evaluates the common-sense knowledge and the “colloquial” attitude towards the world. In the texts of the present day humanities, such parameters of colloquialism as closeness, privacy, individuality, symmetricalness of the interlocutors’ status, advantage of co-operation over competition are also positively assessed. Axiologically positive marking of the determinants of colloqui. lism enables many of them to penetrate the scientific discourse, shaping the new forms of the expression of the subjectivity and forming the relationship with the reader.
Słowa kluczowe:
informality, stylistic category, colloquialism, discourse, valorisationAutorzy
Bożena WitoszStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Bożena Witosz, Leksykalne środki tradycyjnej stylistyki we współczesnych badaniach nad stylem. (O smutnym losie epitetu) , Stylistyka: Tom 26 (2017): Słowo a styl
- Bożena Witosz, O stylu indywidualnym Stanisława Gajdy. Parę myśli po lekturze , Stylistyka: Tom 25 (2016): Gajda i stylistyka
- Bożena Witosz, Obrazy zachowań komunikacyjnych kobiet i mężczyzn we współczesnej literaturze , Stylistyka: Tom 13 (2004): Styl a płeć
- Bożena Witosz, Artefakty i różne style ich doświadczania w kulturze konsumpcji , Stylistyka: Tom 24 (2015): Różnorodność kulturowa a styl
- BOŻENA WITOSZ, Czy gatunek i styl są we współczesnej stylistyce pojęciami konkurencyjnymi? , Stylistyka: Tom 8 (1999): Styl i gatunek - Стиль и жанр - Style and Genre
- Bożena Witosz, Estetyzm, antyestetyzm, anestetyzm - refleksy pluralizmu wartości współczesnej estetyki w stylu polskiej prozy końca XX wieku , Stylistyka: Tom 11 (2002): Stylistyka a poetyka
- Bożena Witosz, O konsekwencjach podmiocentryzmu w badaniach stylistycznych , Stylistyka: Tom 20 (2011): Integracja w stylistyce - Integration in Stylistics
- Bożena Witosz, Stylistyczne aspekty dyskursu feministycznego ( Wokół znaczenia terminu dyskurs w tekstologii lingwistycznej) , Stylistyka: Tom 17 (2008): Znaczenie i styl
- Bożena Witosz, Tekst jako wspólny przedmiot badań teorii tekstu, stylistyki i poetyki , Stylistyka: Tom 7 (1998): Stylistyka Słowiańska
- Bożena Witosz, Anna Starzec, Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 1999, 273 s. , Stylistyka: Tom 9 (2000): Stylistyka czeska