W stronę badań nad tytułami albumów fonograficznych: tzw. albumy eponimiczne

Abstrakt

Proper names selected for musical albums are constantly changing. Certain consensus in the naming nomenclature was reached in the 1960s so that now most album names contain an ideonym and a name of a musical group. However, some names are eponymous in the sense that a name of a musical group serves as a title of an album. This is more typical of debut albums as it aids the new musical groups in reaching a wider audience. The article analyses the issue from a more complex perspective, as the selection of such a title is not always driven by the need to reduce the number of proper names. Other issues are also raised in the paper, including the difficulties related to the selection of a proper name for a musical album as well as the influence of musical genre on the naming tendencies.

Słowa kluczowe:

ideonyms, artiphonym, proper names of musical groups, phonographic album

Bijak U., 2017, Transonimizacja, czyli „wędrówki nazw”, „Folia Onomastica Croatica”, 26, s. 1–14.
DOI: https://doi.org/10.21857/mzvkptz139   Google Scholar

Chlebda W., 2005, Szkice o skrzydlatych słowach. Interpretacje lingwistyczne, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Chlebda W., 2010, Nieautomatyczne drogi dochodzenia do reproduktów wielowyrazowych. – Na tropach reproduktów. W poszukiwaniu wielowyrazowych jednostek języka, red. W. Chlebda, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 15–35.
  Google Scholar

Clayton D., 2015, [książeczka CD] Bad Company: Bad Company, Rhino Records, R2 547485.
  Google Scholar

Czernek P., 2018, Nazewnictwo muzyczne jako dział onomastyki. Założenia wstępne, „Tarnowskie Dialogi Naukowe”, 1, s. 97–107.
  Google Scholar

Czeszewski M., Foremniak K., 2011, Ludzie i miejsca w języku. Słownik frazeologizmów eponimicznych, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  Google Scholar

Dolgins A., 2019, The Big Book Of Rock & Roll Names. How Arcade Fire, Led Zeppelin, Nirvana, Vampire Weekend and 532 Other Bands Got Their Names, New York: Abrams Image.
  Google Scholar

Dorobek A., 2001, Rock – problemy, sylwetki, konteksty (szkice z estetyki i socjologii rocka), Bydgoszcz: Instytut Wydawniczy „Świadectwo”.
  Google Scholar

Gałkowski A., 2017, Chrematonimia w kulturze współczesnej, „Onomastica”, LXI/1, s. 55–71.
DOI: https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.1.4   Google Scholar

Gałkowski A., 2018, Definicja i zakres chrematonimii, „Folia Onomastica Croatica”, 27, s. 1–14.
DOI: https://doi.org/10.21857/mwo1vcz00y   Google Scholar

Ghazal N., 2017, Prawo do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa: Wolters Kluwer.
  Google Scholar

Gradowski M., Konert-Panek M., 2012, O Queen II na dwa głosy. Słowno-muzyczne wizualizacje grupy Queen. – Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec: Wydawnictwo GAD Records, s. 46–68.
  Google Scholar

Gradowski M., Marcinkiewicz R., 2022, Sięgnij, nastaw, przewiń, słuchaj. Nośniki dźwięku jako przedmiot badań nad muzyką popularną, „Kultura Współczesna”, 3 (119), s. 10–18.
  Google Scholar

Iwanowska A., 2012, Nazwy współczesnych kabaretów. Między nadawcą a odbiorcą, „Onomastica”, LVI, s. 197–210.
  Google Scholar

Kominek M., 1986, Zaczęło się od fonografu…, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
  Google Scholar

Kosyl C., 1982, Warianty i ekwiwalenty nazw własnych, „Poradnik Językowy”, 4, s. 213–221.
  Google Scholar

Królikowski W., 1997, Polski rock. Przewodnik płytowy. A–K, Warszawa: Res Publica Press.
  Google Scholar

Królikowski W., 1998, Polski rock. Przewodnik płytowy. L–Ż. Suplement A–K, Warszawa: Res Publica Press.
  Google Scholar

Lech-Kirstein D., 2016, Onomastyka literacka a onomastyka stylistyczna, „Stylistyka”, XXV, s. 457–466.
DOI: https://doi.org/10.25167/Stylistyka.25.2016.28   Google Scholar

MacAlpine T., 2011, [książeczka CD] Tony MacAlpine: Tony MacAlpine, Favored Nations, FN2730-2.
  Google Scholar

Marcinkiewicz R., 2013, Bilety wizytowe, listy miłosne… po raz pierwszy. Ile albumów ma w dorobku Dream Theater? – Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec: Wydawnictwo GAD Records, s. 35–52.
  Google Scholar

Marcinkiewicz R., 2020a, Polska eponimia biblijna: Sodoma. Od urbonimu starożytnego miasta do sodomawirusa, „Stylistyka”, XXIX, s. 213–233.
DOI: https://doi.org/10.25167/Stylistyka29.2020.13   Google Scholar

Marcinkiewicz R., 2020b, Wydrzycki, onimia, dyskografia. – Czesław Niemen i jego płytowe dzieła 3, red. P. i E. Chlebowscy, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 73–88.
  Google Scholar

Marcinkiewicz R., 2021, Leksykograf u podnóża rockowej wieży Babel. Muzyka popularna a słowniki nazw własnych, „Kultura Współczesna”, 2 (114), s. 10–18.
  Google Scholar

Ocieczek R., 1990, O różnych aspektach badań literackiej ramy wydawniczej w książkach dawnych. – O literackiej ramie wydawniczej w książkach dawnych, red. R. Ocieczek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 7–19.
  Google Scholar

Rychlewski M., 2003, O wielokodowości rocka. – A po co nam rock. Między duszą a ciałem, red. W. J. Burszta, M. Rychlewski, Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, s. 65–81.
  Google Scholar

Shuker R., 2002, Popular Music. The Key Concepts, London–New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203010327   Google Scholar

Świerczyńska D., 1999, Polski pseudonim literacki, wyd. II zmien. i rozszerz., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Weiss W., 2000, Wielka rock encyklopedia: A–E, Warszawa: Res Publica Press.
  Google Scholar

Wolański A., 2000, Słownik terminów muzyki rozrywkowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-19

Cited By / Share

Marcinkiewicz, R. (2024). W stronę badań nad tytułami albumów fonograficznych: tzw. albumy eponimiczne. Stylistyka, 33, 131–152. https://doi.org/10.25167/Stylistyka33.2024.9

Autorzy

Radosław Marcinkiewicz 
https://orcid.org/0000-0003-0218-5267

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Stylistyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.